Nieuws Actueel

Vooruitzichten voor deze Tesla onder de scooters zijn gunstig

Oude, vieze scooters mogen de hoofdstad niet meer in. In 2025 wil Amsterdam ze liefst helemaal zonder uitlaatgassen. Het Parool ging langs bij de Amsterdamse start-up Bolt Mobility.

BART VAN ZOELEN | Foto: Rink Hof 11 januari 2018

Bolt002 rinkhof

De elektrische scooter van de Amsterdamse start-up Bolt Mobility accelereert straks in 3,3 seconden naar 45 kilometer per uur. Nog sneller dan naamgenoot Usain Bolt dus, de wereldrecordhouder op de 100 meter sprint. Belangrijker: ook de benzinescooter blijft ver achter bij de 'Appscooter' die Bolt Mobility in de maak heeft. Elektrische scooters veroorzaken bovendien stukken minder fijnstof en andere luchtverontreiniging.

Eind dit jaar of uiterlijk begin 2019 rijden ze door Amsterdam, verwacht Bart Jacobsz Rosier. De in 2014 samen met Marijn Flipse begonnen start-up heeft al 32 mensen aan het werk in het World Fashion Centre. Onder meer via crowdfunding haalde Bolt bij 2400 investeerders 5 miljoen euro op voor wat de 'Tesla onder de scooters' moet worden.

Dat koosnaampje is niet voor niets gekozen. Via een 4G-internetverbinding kan de Appscooter, net als de elektrische auto's van Tesla, op afstand een update krijgen. Voor muziek en navigatie krijgt de scooter een groot touchscreen dat met beide handen aan het stuur bediend kan worden. Vanwege de veiligheid komen whatsappberichten alleen bij lage snelheden op het scherm. "Ingebouwde camera's en sensoren detecteren wanneer het veilig is ze te laten zien."

Duur en snel verouderd

Maar bovenal is de elektrische scooter schoner. En dat is heel wat waard in een stad die oude scooters de deur wijst omdat ze te veel viezigheid uitspugen. Sinds 1 januari mogen brommers en snorfietsen van voor 2011 de milieuzone niet meer in. Vanaf 1 mei krijgen overtreders een bekeuring van 60 euro.

Bolt001 rinkhof

Appscooter

Rosier verwacht dus dat de Appscooter als geroepen komt, vooral als je bedenkt dat de gemeente liefst al in 2025 overgaat op zoveel mogelijk 'uitstootvrij' verkeer. Maar een stad met alleen elektrische tweewielers, over zeven jaar al - het lijkt erg ambitieus. Want als we ons afvragen waarom ze er nog niet zijn, dringt zich meteen de herinnering op aan het moment dat de eerste elektrische brommers en scooters geruisloos over het fietspad gleden. Dat is alweer een poosje terug, eveneens een jaar of zeven.

Rond 2011 groeide het aantal verkopen van elektrische snorfietsen in Amsterdam naar enkele honderden per jaar, om in de jaren erna te halveren. Uit cijfers van brancheorganisatie RAI Vereniging blijkt dat vorig jaar 4,6 procent van de in de stad verkochte snorfietsen elektrisch was. In 2012 lag dat percentage bijna twee keer zo hoog. Bij de elektrische brommers lijkt sprake van een enorme toename, maar dat blijken bij nader inzien speed pedelecs, snelle elektrische fietsen die gelden als bromfiets.

"Elektrische scooters waren er wel, maar de ervaringen waren niet positief," zegt een woordvoerder van de RAI Vereniging. De toentertijd veelal uit China geïmporteerde elektrische scooters bleken 'geen kwaliteitsspul' en waren voor veel kopers een afknapper. De RAI Vereniging vindt daarom dat de gemeente niet te hard van stapel moet lopen met het uitbannen van oude scooters. Pas nu zetten ook de bekende brommerfabrikanten in op elektrische modellen. Dit jaar komt bijvoorbeeld Piaggio met de Vespa Elettrica.

https://youtu.be/Kcj70F_at4s

"Het probleem was altijd dat elektrische scooters in de aanschaf veel duurder waren", zegt ook Ewoud Rouwenhorst van Scootercity, met drie Amsterdamse vestigingen de grootste scooterverkoper van Nederland. "Tegelijk was de levensduur kort." De destijds gebruikte loodaccu's verouderden snel. "De actieradius werd minder, net als de topsnelheid." Pas sinds een paar maanden is er een elektrisch scootermerk dat zich wat hem betreft kan meten met de benzinescooters: het Taiwanese Niu. De vraag neemt nu toe, merkt Rouwenhorst. "De weg naar elektrisch is ingeslagen. Die ontwikkeling is niet te stoppen." Ook volgens de RAI Vereniging worden op den duur alle brommers en scooters elektrisch.

Internationale markt

Daarmee zijn de vooruitzichten voor Bolt Mobility gunstig. Ook de milieuzone speelde een rol bij de beslissing om van Delft naar Amsterdam te verhuizen. Verder is er nog de aantrekkingskracht die de stad heeft op de talentvolle expats die de start-up nodig heeft, net als de uitstraling van de stad, want Bolt wil met zijn scooters een internationale markt aanboren. Rosier: "Amsterdam is een wereldmerk."

Dat de markt vooralsnog wordt gedomineerd door benzinescooters, verklaart Rosier door de hoge kosten van de moderne lithium-ionbatterijen. Ook ontbreekt het volgens hem aan elektrische scooters waarop de doelgroep gezien wil worden en schrikken traditionele scootermerken ervoor terug hun dealernetwerk af te danken. Winkeliers verdienen nu vooral aan het onderhoud van scooters, terwijl dat voor elektrische scooters veel minder nodig is. Technisch is er volgens hem geen beletsel meer voor elektrische scooters. Daarom is Bolt ook blij met de uitgesproken ambitie om per 2025 in Amsterdam alleen nog uitstootvrij vervoer toe te staan. "Zodra de overheid een scooter eist die uitstootvrij is, zal de markt daar ook voor zorgen."

Zonneauto

Toch blijft het merkwaardig - een start-up die scooters fabriceert vanuit Europa en vanuit de grote stad. Bolt Mobility laat veel onderdelen bouwen bij gevestigde leveranciers; zo helpt het Brabantse VDL met het frame. De TU Delft, ook de bakermat van Bolt, is vlakbij. Delftse studenten winnen niet voor niets al jarenlang de zonneautoraces door Australië. En in Delft hebben ze veel ervaring met composieten, materialen die sterk en toch licht zijn.

Waar de meeste scooters zijn gebouwd op een stalen onderstel, is bij Bolt de buitenkant meteen het frame. Des te meer ruimte blijft er over voor bagage: 65 liter. "In onze scooter is ruimte voor een bierkratje of twee integraalhelmen." In het vooronder is plek voor verwisselbare accu's. Met drie batterijen, die ook in een schoudertas meegedragen kunnen worden, heeft de Appscooter een actieradius van 200 kilometer. Nog groter dan een benzinescooter dus.

Bolt002b rinkhof

De weg naar elektrisch is ingeslagen. Die ontwikkeling is niet te stoppen

Ewoud Rouwenhorst, Scootercity