Aangezien de grenzen naar de populaire vakantie-oorden sinds 15 juni weer open zijn, behoort een last-minute naar pak 'm beet de Costa Brava of het Gardameer al drie weken weer tot de mogelijkheden. Buitenkansjes die de Nederlandse toerist normaal gesproken niet onbenut laat. Dat is deze zomer wel anders. De helft (48 procent) van de Nederlanders is niet van plan deze zomer op vakantie te gaan, zo bleek uit een recente peiling van EenVandaag. Uit dezelfde enquête kwam naar voren dat bijna driekwart (72 procent) van mensen die er wél op uit trekt, de auto pakt om naar zijn vakantiebestemming te rijden.
Slecht nieuws voor aanbieders van last minutes, zoals WeFlyCheap. Hoe zit het met de last minute markt? Wat doe je als je omzet verdampt? Je leest het in dit artikel en hoort het in de podcast van De Ondernemer op New Business Radio, dinsdagochtend 14 juli. Hieronder te beluisteren.
Lees ook: Beterboeken.nl start crowdfunding: op weg naar 750.000 euro
Corona funest voor last-minutes
Voor het Zwolse WeFlyCheap.nl is die ontwikkeling funest. ,,Wij verkopen dik 90 procent minder buitenlandse last-minute-boekingen dan voorheen”, constateert ceo Eelko van Drongelen in het AD. ,,De Nederlander blijft liever dicht bij huis deze zomervakantie. De binnenlandse last-minute piekt dan ook enorm bij ons. Ten opzichte van vorig jaar is die omzet met 40 procent gestegen. Campings, glampings en vakantieparken zitten echt propvol, zeker aan de kust. Daar is niks meer te krijgen voor een lange periode.”
Met de verkoop van de binnenlandse last-minutes is het verlies met geen mogelijkheid goed te maken voor WeFlyCheap.nl, het bedrijf dat Van Drongelen in 2013 oprichtte met partner Ruud Raaijmakers. ,,Wij zien nu nog wat boekingen naar Spanje en Griekenland, maar reizen naar verre bestemmingen zoals de ABC-eilanden, het Caraïbisch gebied en Azië zijn bijna helemaal stilgevallen. We zullen in juni en juli op 10 tot 20 procent van onze normale omzet opereren...”
We hebben tien mensen op de loonlijst en om die te betalen, putten we uit onder meer uit het noodfonds. Het kan niet anders
Eelko van Drongelen, ceo WeFlyCheap.nl
Antwoord op coronacrisis: online marketing, webdevelopment
Die desastreuze cijfers dwingen de 33-jarige ondernemer dan ook om gebruik te maken van de regelingen die de overheid beschikbaar stelde. ,,Zo'n omzetverlies is veel te heftig voor ons bedrijf. We hebben tien mensen op de loonlijst en om die te betalen, putten we onder meer uit het noodfonds. Het kan niet anders”,
Hoewel de Zwollenaar nooit had verwacht dat de dreun door de coronacrisis zó hard zou zijn, nam hij eerder dit jaar met zijn zakenpartner een besluit waar ze nu vruchten van plukken. Half maart werd hun ‘slapende’ b.v. Blue Flamingos nieuw leven ingeblazen als antwoord op de coronacrisis. Met dat bedrijf, gespecialiseerd in online marketing en webdevelopment, stortten Van Drongelen en Raaijmakers zich met hun personeel volledig op een sector die compleet losstaat van de reisbranche.
Lees ook: Corendon voert voorlopig toch geen Turkije-vakanties uit
'We gaan wel door, maar gaan veel automatiseren'
,,Het is zeker niet ideaal om in deze beroerde economische tijd met tien mensen op de loonlijst iets nieuws te beginnen, maar mijn ondernemershart ging eerlijk gezegd wel sneller kloppen”, vertelt Van Drongelen. ,,Het is een flinke uitdaging, maar momenteel levert Blue Flamingos goede inkomsten op. We draaien nog niet breakeven, maar ik heb er vertrouwen in dat 't goed komt.”
WeFlyCheap.nl staat momenteel noodgedwongen op het tweede plan en zal dat vermoedelijk ook blijven. ,,De reisbranche is zo onzeker. WeFlyCheap zijn we qua bezetting dan ook langzaam aan het afbouwen. Of het volledig stopt? We gaan wel door, maar gaan veel automatiseren. Dan kan het misschien nog net uit, maar we zetten ons geld nu op Blue Flamingos”, aldus Van Drongelen, die ironisch genoeg zelf met zijn gezin geniet van een vakantie in een safaritent op de Veluwe. ,,Haha, maar dat heeft niets maken met corona. Het is voor mijn bedrijf juist nu belangrijk om dicht bij huis te zijn.”
Lees ook: CheapTickets-ceo over coronacrisis: '500.000 vragen van klanten in maart'