“De mand van de klant moet gewoon helemaal vol zijn”, vertelt Muller op het podium. “Stel je voor dat jij als klant de supermarkt binnen loopt en een speciaal soort tomaten nodig hebt. Vertelt een medewerker jou dat ze op zijn, dan kun je altijd nog een ander soort tomaat halen. Vertellen wij onze klant bij aflevering van de boodschappen dat de tomaten er niet zijn, dan gaat het mis. Heeft hij ook geen alternatief en zal hij niet meer bij ons bestellen.”
Wanneer dagvoorzitter Ronnie Overgoor hem vraagt wat Picnic eraan doet om de lijstjes helemaal af te werken, vertelt Muller met droge ogen dat er dan een beroep wordt gedaan op de concurrent. “Het kan natuurlijk altijd wel eens gebeuren dat we dat ene bosje met kruiden net niet in huis hebben. In dat geval gaan gewoon even langs de lokale super om dat bosje alsnog te scoren.”
Bekijk hieronder het interview met Muller tijdens de Week van de Ondernemer in de Rottersamse Ahoy. Hoe slimme marketing, soms zelfs onbewust, een prominente rol speelt binnen de keuzes van Picnic. Ook vertelt de succesondernemer over zijn keuze voor groei binnen de landsgrenzen of juist daarbuiten.