Nieuws Actueel

Waarom ‘verkoopgeluk’ zo belangrijk is voor ondernemers

Ondernemer Monique Delsink hakte een tijd geleden de knoop door. Het was de tijd om het roer om te gooien. Ze verkocht met haar toenmalige partner haar bedrijf. Een enorme stap. Daarnaast komt er nog iets zeer belangrijks bij kijken. Delsink noemt dat ‘verkoopgeluk’, eveneens de titel van haar nieuwe doe-boek waarin ze enkele belangrijke vragen stelt. Want in hoeverre heb je in beeld waar je gelukkig van wordt, zowel nu als na de verkoop?

Bart Remmers 21 mei 2019

Monique Delsink Verkoopgeluk boek interview ondernemen

In ‘Verkoopgeluk’ beschrijft Monique Delsink haar persoonlijke verhaal. Want hoe je het ook went of keert, een onderneming verkopen die jij met een ander hebt opgericht en tot een succes hebt gemaakt, is niet niets. Plotsklaps niet meer het vertrouwde werk, je geliefde werknemers, je trouwe klanten… Alle facetten die het verkochte bedrijf zo’n succes maakten. Hoe was dat voor de ondernemer?

Laat je bedrijf goed achter

,,Je wilt het bedrijf bij de verkoop goed achterlaten. Dat is belangrijker dan dat je voor de hoofdprijs gaat", aldus de auteur van verschillende boeken over het ondernemerschap. ,,Wanneer ik in mijn woonplaats met een biertje op een terras zit en ik kom oud-collega’s en andere mensen met wie ik heb gewerkt tegen, wil ik ze met een goed gevoel aan kunnen kijken. Niemand moet denken dat ik de zaak niet goed heb achtergelaten."

Het emotionele aspect van de verkoop

Je bedrijf goed achterlaten betekent dat je ruim op tijd - lange tijd voor de verkoop - moet starten met je nalatenschap. Maar hoe doe je dat? Je klanten en personeel hoeven echt niet te weten dat je met het idee rondloopt je bedrijf te verkopen. En er over praten met andere ondernemers is ook weer zo wat. Op zo’n moment kan een boek als dat van Delsink soelaas bieden.

,,Probleem is wel dat de meeste boeken rondom dit thema vooral over het juridische of het financiële aspect van een verkoop gaan. Echter ontbreekt het vaak aan de praktische stappen die je moet zetten in het verkoopproces. Wat zijn de valkuilen? Wat zijn de beste tips? Nog belangrijker: hoe voelt het als ondernemer om je kindje los te laten? Hoe doe je dat? Hoe communiceer je het met je collega’s?"

Niet achter de geraniums gaan zitten

,,Als ondernemer moet je niet alleen zakelijk klaar voor de verkoop zijn, maar zeker ook emotioneel", waarschuwt Delsink. ,,Want heb je er al over nagedacht wat je gaat doen nadat je je bedrijf daadwerkelijk hebt verkocht? Het is zeker dat er een zwart gat gaat vallen. Hoe vul jij dat op? Geen enkele ondernemer gaat achter de geraniums zitten."

Wat was de grootste tegenvaller voor Delsink zelf na de verkoop van haar bedrijf? En wat ging juist verrassend goed? ,,Zorg dat je een adviseur naast je hebt. Een coach. Geloof me maar, de verkoop is een nieuw proces voor de meeste ondernemers en bij die stap heb je echt iemand nodig die je met raad en daad bijstaat en je behoedt voor fouten die je zou kunnen maken. Zo iemand hadden wij, daardoor is de verkoop zakelijk gezien vlot verlopen", vertelt Delsink.

Het emotionele aspect van de verkoop

Je bedrijf goed achterlaten betekent dat je ruim op tijd - lange tijd voor de verkoop - moet starten met je nalatenschap. Maar hoe doe je dat? Je klanten en personeel hoeven echt niet te weten dat je met het idee rondloopt je bedrijf te verkopen. En er over praten met andere ondernemers is ook weer zo wat. Op zo’n moment kan een boek als dat van Delsink soelaas bieden.

,,Probleem is wel dat de meeste boeken rondom dit thema vooral over het juridische of het financiële aspect van een verkoop gaan. Echter ontbreekt het vaak aan de praktische stappen die je moet zetten in het verkoopproces. Wat zijn de valkuilen? Wat zijn de beste tips? Nog belangrijker: hoe voelt het als ondernemer om je kindje los te laten? Hoe doe je dat? Hoe communiceer je het met je collega’s?"

Hoe zit het met familiebedrijven?

,,Jan-Renier had te maken met ongeveer 25 familieleden werkzaam binnen het familiebedrijf. Bij Marije was die groep van familieleden veel kleiner, bij haar draaide het vooral om het gezin. Wat ik zo mooi aan hun verhalen vind is de eerlijkheid, ze vertellen openhartig over hun ervaringen. Hoe zit het bijvoorbeeld met families waarin het kind het bedrijf helemaal niet wil overnemen? En wanneer het kind het bedrijf overneemt, doet hij of zij dat voor het eigen geluk of omdat vader en moeder er blij van worden? Stuk voor stuk vragen waarbij ik stil sta in het boek."

‘Verkoopgeluk’ van Monique Delsink (uitgeverij Kletskoppen, ISBN 9789492597267) is nu verkrijgbaar bij (online) boekhandels.

In het boek van Monique Delsink staan verhalen en adviezen van doorgewinterde familie-ondernemers zoals Jan-Renier Swinkels (Swinkels Family Brewers), Marije van der Valk (Van der Valk Hotels & Restaurants) en de lessons learned van onder meer Björn Kuipers (Jumbo Kuipers), Claudia Willemsen (Kleertjes.com) en Nathalie Mangnus (Noosa Amsterdam).

Je wilt het bedrijf bij de verkoop goed achterlaten. Dat is belangrijker dan dat je voor de hoofdprijs gaat

Monique Delsink, ondernemer