Nieuws Actueel
Walter Jansen zag en greep de kansen
Ze zijn er nog: echte speciaalzaken van ondernemers die niet raken uitgepraat over hun spullen. Zoals Walter Jansen van boekhandel Het Colofon in Arnhem. De Gelderlander ging bij hem langs.

"Crisis dwingt je nieuwe wegen in te slaan. Ik lieg als ik zeg dat ik geen tegenslag heb gehad. Maar dat is niet erg, je gaat beter om je heen kijken. In onze winkel in Velp hebben we geleerd dat combinaties belangrijk zijn. Boeken, klassieke muziek, goede koffie en een theetuin. Mensen die van boeken houden, houden ook van die andere zaken."
Toen de Arnhemse doorstart van de failliete boekhandel Polare mislukte, zag Walter Jansen kansen. Ja, ook in de stad die al speciaalzaken heeft in kinderboeken, studie- en wetenschapsboeken, reisboeken, kookboeken, antieke boeken en stripboeken.
Timing"Júist in dat klimaat is er ruimte", zegt Jansen. "We versterken elkaar. De timing klopte ook. Van Arnhem als winkelstad kun je veel vinden, maar we staan wél aan het begin van een oplossing. De stad heeft potentie, vooral op cultureel gebied. In De Volkskrant werd Arnhem onlangs als creatieve vallei bestempeld, een plek met kansen voor ondernemers. Daarbij past een flexibel concept als het onze, een winkel met een open karakter."
Een boekhandel met meer dan alleen boeken, wilde hij. Mét bescheiden horeca. Daarin voorziet Dichtbij, een organisatie die mensen zonder werk een baan biedt en regionale producten levert.
De inrichting van het horecagedeelte is vintage. Om op te zitten of - de spullen zijn te koop - om uit te kiezen voor thuis. Zo ontstaan, tussen alle boeken, intieme huiskamertjes.
Vrije handStudenten van ArtEZ richten op uitnodiging van Jansen tentoonstellingen in. Ze krijgen de vrije hand. ,,Ik zeg: neem dit pand in bezit, neem dit podium. Dat geldt ook voor voorstellingen, muziek, optredens. Ik wil verbinden, vooruitgang stimuleren. Dat de winkel daardoor mooier wordt, meer intimiteit krijgt, is fantastisch. Ik doe het liever zo, dan dat ik vooraf een concept laat bedenken en met een grote zak geld uit het niets een winkel inricht.''
SamenwerkingConcurrentie van grote partijen als Bol.com is voor Walter Jansen geen gevaar. Hij leert er liever van, het is een drive om het nóg beter te doen. "In samenwerking met tweehonderd boekwinkels hebben we alles op voorraad. Er komt een gezamenlijke webshop en een systeem, waarbij een fietskoerier een bestelling binnen een paar uur thuis aflevert. Een spannende winkel, een fysieke plek waar je boeken vindt die je eigenlijk niet zocht. Dat is veel beter dan alles alleen online."
Zijn collectie tweedehands boeken moet binnenkort plaatsmaken wegens ruimtegebrek. Dat gaat hem aan het hart. "Het is mijn heilige huisje. Wie wil mag boeken meenemen, gratis. Een kleine tegenprestatie vind ik gepast. Zing een lied, vertel een goeie mop, bak een taart. Of werk een dagje mee hier, ook altijd leuk!"