Nieuws Actueel
Dankzij deze filosofie van Frits van Eerd groeit Jumbo snoeihard door
Je kunt niet zeggen dat Frits van Eerd (54) graag stilzit. Naast zijn werk als ceo van Jumbo, speelt hij trompet in een band en is hij fanatiek autosporter. Hij kreeg zijn ondernemersgeest van huis uit mee, maar ook de wil om zijn grootste hobby, de autosport, te kunnen betalen was een belangrijke drijfveer. Van zijn eerste jaren als ondernemer werd Van Eerd niet heel vrolijk, omdat hij op elk punt werd tegengewerkt. Inmiddels heeft hij zijn 25-jarige jubileum bij Jumbo gevierd en blijven zijn ambities groeien.
Laatste update: 21 maart 2022 11:54

Wil jij ook versnellen?
Onze missie is ondernemers te inspireren en te laten groeien. Het initiëren en begeleiden van groei vereist aandacht, structuur en goed leiderschap. Dat betekent investeren in jezelf, in je bedrijf én in je medewerkers. Gun jezelf deze investering. Ontdek wat Het Groeicollege, georganiseerd door De Ondernemer, nlgroeit en de Erasmus Universiteit, voor jou kan betekenen.
Frits van Eerd en Jumbo zijn niet betrokken bij Het Groeicollege. Het verhaal van Jumbo (dit artikel is in 2019 voor het eerst gepubliceerd) is wel een bron van inspiratie voor veel ondernemers. Daarom brengen we het artikel nog eens onder de aandacht. De komende dagen zul je hier nog vaker interviews met inspirerende ondernemers voorbij zien komen. Op de rol staan onder anderen Michiel Muller van Picnic, Pieter Zwart van Coolblue en Bas van der Veldt van AFAS. Het levert een mooi inkijkje op in hoe hun bedrijf sinds het eerste verschijnen van het artikel is gegroeid.
De Ondernemersdrive van Frits van Eerd
,,Die ondernemersdrive zit heel diep van binnen. Ik ben dit bedrijf niet begonnen om het groot te maken, maar wel uniek. Twintig jaar geleden zag ik ondernemers al vechten met de nieuwe concepten die de markt veroverden in supermarktland. Ontwikkelingen in het buitenland werden vertaald en op de Nederlandse markt losgelaten. Vervolgens werd er een marketingmachine in werking gesteld om zo de klant naar de winkel te lokken. Dat is de wereld op zijn kop en past totaal niet bij onze waarden en cultuur. Wij bedenken onze eigen concepten en bouwen het bedrijf om de klant heen. Compromisloos. Want als je zegt dat je de klant alles laat bepalen, kun je daar niet halverwege mee stoppen. Zo hebben wij een bedrijf neergezet dat echt voor de klant is en niet voor de aandeelhouders. Dat maakt het simpel, maar ook heel uniek.”
Succesgeheim Jumbo
,,Het is de combinatie van het breedste assortiment, de beste service en de laagste prijs die ons uniek maakt. In de uitersten van deze driehoek vind je de concurrenten, maar Jumbo staat in het midden. Deze formule bracht behoorlijk wat teweeg. Want als je over de laagste prijs spreekt, heeft iedereen al gauw de uitstraling van een Duitse discounter voor ogen. En als je het hebt over het breedste assortiment, denkt iedereen aan een Albert Heijn. Wat wij zijn is én, én, én. Daarbij luistert Jumbo goed naar zijn klanten. Wij willen een winkel waar je alles kunt krijgen en deskundig en vriendelijk wordt geholpen. Dus geen snauwende caissières of personeel dat nergens vanaf weet. Je moet je werknemers goed opleiden en ze betrokken maken. Een 9+ organisatie is niet voldoende. Je moet naar 130 procent streven, anders bereik je niet wat er mogelijk is.”
Lees ook: Waarom Frits van Eerd Jumbo met een frietzak vergelijkt
Blijven concurreren als supermarkt
,,Die stip op de horizon verleg ik iedere vijf jaar, want die periode is goed te overzien. Alles wat ik vandaag investeer, moet binnen vijf jaar renderen. Mijn nieuwe doel is, om aan het einde van de komende vijf jaar, 25 procent van de markt te hebben. Wij geloven dat de klant in de toekomst niet veel meer thuis zal koken. Daarom zijn we nu al winkels aan het openen met negen verschillende keukens waar live cooking plaatsvindt. Iedere dag, zeven dagen in de week. Je kunt hier een gerecht ter plekke opeten, dit mee naar huis nemen of kooktips krijgen voor thuis. Het is echt revolutionair voor Nederland wat hier gebeurt. De push-kant wil met kortingen regelen dat je van dezelfde fles er nu niet twee, maar vier meeneemt. Dit proberen wij te voorkomen. De pull zit veel meer in het verrassen en het verrijken van je eigen eetgewoontes.”
Mensen
,,Ik denk altijd: bij wat voor bedrijf zou ik willen werken? Ik wil niet hiërarchisch aangestuurd worden. Daarom heb ik vanaf dag één goed naar mijn mensen geluisterd. Als ik hun zorgen ken, weet waar hun angsten liggen en waarom zij voor mij werken én zij kennen mij, dan kunnen wij pas echt iets voor elkaar betekenen. Ik wil geen vluchtige omgeving. Het doet mij echt pijn als iemand na een paar jaar werken zegt dat hij het hier wel weer heeft gezien.”
Jammer
,,Ik noem het de ‘corporate magneet’. Dat je wilt blijven ondernemen, maar toch de raderen van het bestuursmodel wordt ingezogen. Voor je het weet zit je er tot over je oren in en kom je er niet meer uit. Het lukt me onvoldoende om mijzelf helemaal vrij te spelen en dat vind ik irritant. In het ondernemen zit energie, besturen is meer een noodzakelijk kwaad. Iemand die een corporate-bestuurder is, zal primair alle risico’s vermijden. Ik moet veel meer vanuit mijn hart blijven praten en ondernemen en een structuur zien te vinden waarbinnen dat past. Niet andersom.”
Lees ook: Waarom Jumbo-baas Frits van Eerd niet in de randstad zit met zijn hoofdkantoor
DNA en frietzakmodel
,,Je moet eerst organiseren dan ondernemen. Dat deed ik vroeger andersom. Niemand kan zijn eigen DNA veranderen en dat willen we ook niet. Daarom vertel ik mensen in het bedrijf altijd dat zij vooral zichzelf moeten blijven. Wat we wél doen, is je verder ontwikkelen en opleiden. Ons DNA is ‘samen’; samen ondernemen en winnen. En daar gebruik ik, vanaf dag één, een heel apart organisatiemodel bij. Vanaf 1996 heb ik die piramide al op zijn kop gezet en gebruiken wij het frietzakmodel. Waar de ceo normaal de belangrijkste is in het bedrijf, zeg ik tegen mijn mensen dat ik de minst belangrijke ben. Mijn mensen in de winkels, die contact hebben met de klant, moeten het verschil maken.”
Sport als inspiratie
,,Ik ben echt een sportfanaat en leer er ook veel van. Dat graag willen winnen heb ik bijvoorbeeld overgehouden aan mijn oude sportcarrière. Iedereen denkt altijd dat je zomaar alles kunt winnen, maar dat is niet waar: alle voorwaarden moeten kloppen. Stel je kijkt naar de autosport: iedereen denkt dat je met een goede coureur de wedstrijd kunt winnen, maar met een slechte auto zal hij niet winnen. Ook als je een goede auto, maar een slechte coureur hebt, win je niet. Dat is hetzelfde met mijn bedrijf. Stel, je hebt een supermarkt met de laagste prijzen, maar de service is slecht: dan heb ik een team dat zeker niet gaat winnen.”
Gouden tip
,,Blijf altijd investeren in jezelf. Dit betekent niet dat je weer de schoolbanken in moet, maar sta wel open voor nieuwe dingen.”