Nieuws Actueel

'We moeten groeien en daarom investeren'

Vialle, de Eindhovense fabrikant van autogassystemen, slaat na het faillissement een nieuwe weg in. Groei, investeren en innovatie is volgens het bedrijf dé remedie na een doorstart. Het Eindhovens Dagblad sprak met directeur Peter Rutten.

Tekst: Peter Scholtes | Beeld: René Manders/fotomeulenhof 12 januari 2016

Peter Rutten1065

In de ontwikkelingshal staat een hybride Mitsubishi Outlander. Vialle heeft de auto die al op stroom en benzine kan rijden voorzien van een lpg-installatie.

Het is een voorbeeld van de nieuwe weg die de Eindhovense fabrikant van autogassystemen na het faillissement is ingeslagen. Vialle wedt niet meer alleen op de lpg-markt voor auto's, maakt directeur Peter Rutten duidelijk. "Dit is een voorbeeld van het anders toepassen van een bestaand product. Deze auto met zijn hoge brandstofverbruik is door de verhoogde bijtelling duur in gebruik geworden. Wij hebben nu een perfecte oplossing van lpg met elektrische bijschakeling. Door de veel lagere brandstofkosten rij je vanaf 10.000 kilometer per jaar goedkoper dan met de huidige auto. "Vialle beweegt zich weer 'bergop', zegt Rutten. "We hebben een moeilijke tijd achter de rug. Met een faillissement eindigt je droom als ondernemer. Je bouwt aan een toekomst, en dat stopt."Vialle ging verder met 22 van de 44 medewerkers. "Je kunt niet door met alle mensen die zich hebben verbonden met je bedrijf. Dat raakt je."Met het merendeel van de schuldeisers ging het bedrijf opnieuw in zee. Moest het wel, want de systemen van Vialle zitten vol met kleine, gecertificeerde componenten van een groot aantal toeleveranciers. Met die partijen moesten opnieuw afspraken worden gemaakt om het vertrouwen te herstellen, zegt Rutten. Nieuwe leveringen diende Vialle vooraf te betalen.Het faillissement - het tweede in de historie van het bedrijf - heeft volgens Rutten nauwelijks imagoschade opgeleverd. Verrassend genoeg wel in de Verenigde Staten. In het land dat de naam heeft luchtig aan te kijken tegen een faillissement proefde Vialle terughoudendheid. "Oh, wacht even, failliet..", was de reactie aan de overkant van de oceaan.De autofabrikanten waarmee Vialle een vaste relatie onderhoudt voor de inbouw van autogassystemen zijn klant gebleven, zegt hij. Ze verschaffen het bedrijf een basis om overeind te blijven. De tweede markt waarop Vialle actief is - het op inbouwstations achteraf laten inbouwen van een autogassysteem - blijft zwak. De lage benzineprijs maakt het minder interessant voor autorijders op benzine of diesel om over te stappen op gas.Vialle heeft de garantietermijnen voor zijn belangrijkste systemen opgeschroefd, van twee naar vijf jaar. Het is belangrijk om daarmee vertrouwen in de producten uit te stralen, zegt Rutten.Een andere wijziging is dat Vialle zich breder gaat opstellen, om minder afhankelijk te worden van 'de grillen' van de lpg-markt voor auto's. In de loop van volgend jaar wordt het productengamma uitgebreid van drie naar tien. "Dan hebben we producten voor lpg en aardgas, en voor de totale voertuigmarkt van brommers tot vrachtwagens."'Nieuwe technieken' zorgen voor 'minder uitstoot, lagere bedrijfskosten en een eenvoudigere constructie', belooft Vialle.Een volgende stap is gericht op de introductie van systemen in 'andere marktsegmenten', waar het bedrijf uit concurrentieoogpunt niet verder op wil ingaan.Dat een andere wind waait binnen het bedrijf heeft alles te maken met de nieuwe eigenaar, investeerder Marnix Heersink van Monarch Holdings. "De visie van Monarch is dat we moeten groeien en daarom moeten investeren. We hebben nu een investeringsplan zoals ik dat in geen jaren meer heb gezien."Het 'nieuwe' Vialle blijft doorgaan met het treffen van voorbereidingen voor het betreden van de Amerikaanse markt. In eigen land ziet Rutten nog steeds een overheid die gebruik van lpg niet wil stimuleren. Een gemiste kans om met bestaande technologie nu al uitstoot van schadelijke stoffen te beperken, vindt hij.De exportmarkten zullen Vialle komend jaar weer naar het omzetniveau van 2014 tillen, is zijn verwachting. Het personeelsbestand is al voorzichtig uitgebreid van 22 naar 26 medewerkers."Bij zo'n doorstart zie je een naijl-effect van mensen die op zoek waren naar een andere baan en die later alsnog vinden. We hebben in totaal zeven nieuwe mensen van buiten gehaald. Gebleken is dat Vialle nog steeds een aantrekkingskracht heeft op technisch geschoold personeel. Dat doet me goed."