Nieuws Actueel

'We willen de Uber van de geluidscamera's zijn'

HARRIE VERRIJT 12 januari 2016

Soramageluid1065

Wat groot kan, kan ook in het klein. Sorama denkt met zijn kleinere geluidscamera meer bedrijven te kunnen bedienen. Het technologische bedrijf wil groeien. De eerste stap is het mkb, de volgende stap is de wereld. Het Eindhovens Dagblad sprak met topman Rick Scholte.Sorama komt met een nieuwe versie van zijn geluidscamera. Deze week presenteert het Eindhovense technologische bedrijf de CAM 64, gericht op kleine bedrijven. Volgens topman Rick Scholte van Sorama verlaagt dat de drempel om gebruik te maken van de technologie van het bedrijf, bedoeld voor het helpen bevechten van geluidsoverlast en trillingen. "Onze geluidscamera is succesvol bij grote bedrijven. Kleine bedrijven tonen ook interesse, maar vinden de investering te groot. Voor ons reden om ook met een kleinere geluidscamera op de markt te komen. Als we ook dat deel van de markt bedienen, zijn we klaar om de markt in het buitenland verder te ontwikkelen."Geluidscamera's van Sorama waren na de start van het bedrijf in 2009 revolutionair. De technologie werd ontwikkeld op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Bedrijven kunnen hiermee het geluidsspectrum van hun product in beeld brengen. Op een beeldscherm is te zien waar de veroorzaker van het geluid precies zit, zodat er maatregelen tegen genomen kunnen worden.Het bedrijf heeft klanten als DAF, NXP, ASML, Bosch en FEI aan zich gebonden. Sorama heeft inmiddels 35 systemen van circa 13.000 euro per stuk verkocht. Klanten hebben bovendien een abonnement op de software die de analyse van geluidsmetingen doet.

Rick Scholte en Ton van Oord met de geluidscamera. foto Kees Martens/fotomeulenhof

Het oorspronkelijke product bestaat uit een raster van 65 bij 65 centimeter met daarop 1024 microfoontjes. Het raster van de CAM 64 is niet groter dan 16 bij 16 centimeter, bevat 64 microfoontjes en is al verkrijgbaar vanaf 1000 euro. "Het voordeel is de hanteerbaarheid", zegt Scholte. "Je kunt met de geluidscamera in de hand makkelijk metingen vanuit meerdere hoeken doen. De resultaten zijn zeer bruikbaar, ondanks het lagere aantal microfoontjes. Ondernemers kunnen gericht maatregelen nemen om het geluid dat hun product maakt te beperken."De kracht van Sorama zit vooral in de software, die voortdurend wordt vernieuwd. Het gros van de vijftien mensen die er werken wordt hiervoor ingezet. De omzet van het bedrijf, in handen van Scholte met een minderheidsaandeel van de TU/e, bedraagt bijna een miljoen euro per jaar en is volgens Scholte winstgevend."We willen de Uber van de geluidscamera's zijn", legt verkoopdirecteur Ton van Oord uit. "Onze apparaten verzamelen bij een meting een enorme hoeveelheid data. Onze software maakt daaruit een selectie en haalt die via internet naar zich toe. Met onze algoritmes kunnen we het verloop van het geluid precies in beeld brengen. We geven aan welke frequenties met welke geluidssterkte uit welke kieren en hoeken van het product van onze klant komen."Voor bijvoorbeeld een dieselmotor van DAF is dat zeer nuttige informatie, omdat het bedrijf dan weet waar het maatregelen moet treffen, zo geeft Scholte aan. "Maar de vraag naar geluidsreductie is veel breder. We hebben ook een aanvraag van een verzorgingshuis. Er staan bedpanspoelers in de buurt van slapende mensen en ze willen weten hoe ze het geluid kunnen tegengaan. Daar is onze nieuwe CAM 64 bij uitstek geschikt voor. Zo zijn er talloze voorbeelden. De markt is gigantisch, maar moet nog wel ontwikkeld worden."Dat is volgens Scholte ook de reden dat het bedrijf nog niet zo actief is in het buitenland. "We leren nog zoveel van de Nederlandse markt, die veel groter is dan we dachten. We hebben er bewust voor gekozen die eerst verder te ontwikkelen voor we onze focus echt op het buitenland richten. Als we onze slag met de CAM 64 hebben gemaakt, zijn we daar klaar voor."De twee zijn niet bang dat concurrenten hen intussen met hetzelfde concept vóór zullen zijn. "Onze technologie is goed met patenten afgeschermd", zegt Van Oord. "Bovendien is de hardware wel belangrijk, maar lopen we vooral voorop met onze software. Die houden we op onze eigen computer en is dus moeilijk te kopiëren. De wereldmarkt is enorm. De auto-industrie investeert miljoenen in geluidsmetingen om dat dichtvallend portier goed te laten klinken. Tot nog toe werken ze vooral met gevoelige microfoons en stethoscoopachtige apparaten."Scholte verwacht dat zijn bedrijf zijn slag internationaal nog wel zal slaan. "We werken met ingenieursbureau Ventac in Ierland samen, dat projecten met onze apparatuur uitvoert. Zo raken we al bekend in de wereld van geluidsmetingen. Verder richten we onze website zo in dat we makkelijk te vinden zijn. Als we ons eenmaal op het buitenland richten, denk ik dat het snel kan gaan."