Nieuws Actueel

‘Nederlanders zijn vissticketers’

Vanwege de komst van Louise Fresco was er eenmalig een pop-uprestaurant in een visloods in Scheveningen. Dat meldt het AD.

Christy Dollen | Foto: Frank Jansen 17 maart 2016

Visbureau04 X5710

Tussen de vrachtwagens, auto’s en busjes vol vis verschijnt tegenover viszaak Roeleveld aan de Visafslagweg in Scheveningen plots een blauwe loper. Aan de zijkant staan planten en kaarsen op standaards. Eenmaal binnen leidt de loper bezoekers richting een half open loodsdeur waarachter een grote ruimte is te zien. Ruim honderd genodigden, van binnen en buiten de vissector, staan met een glaasje bubbels in de hand met elkaar te praten. Daarnaast staan negentien gedekte tafels, waar gasten later op de middag een luxe vislunch voorgeschoteld krijgen. De kille ruimte, waar aan zijkanten nog sorteermachines staan, is aangekleed met grote zwarte doeken, lampen in verschillende kleuren en vuurkorven. Het laatste blijkt nodig, aangezien het binnen niet bepaald behaaglijk is. Het pop-uprestaurant is georganiseerd door het Nederlands Visbureau. "We vonden het zo bijzonder dat we Louise Fresco hadden gestrikt als gastspreker, dat we besloten daar een mooi evenement om heen te bouwen", vertelt directeur Agnes Leeuwis. Met het evenement wil de organisatie zichzelf, maar ook vis op de kaart zetten. Dat blijkt tijdens de presentatie van Fresco en daaropvolgende gesprekken ook nodig. "Vis is in Nederland een onbemind product. Raar, omdat we als land toch een grote speler zijn in de visproductie", vertelt Fresco. "Wij zijn ‘vissticketers’. Het liefst eten we vis in een vorm die niet herkenbaar is." Na haar gastlezing vertrekt Fresco pijlsnel. Ze is op doorreis naar Californië, met minister Bussemaker (Onderwijs). De gasten blijven tafelen en genieten van de door chef-koks bereide gerechten; uiteraard met vis als hoofdingrediënt.Tussen de gerechten door meent Gerard Voerman, voorzitter van Stichting Vlaggetjes Scheveningen dat Fresco een uitstekende spreker is. "Ze verwoordt de problematiek goed." Volgens hem zou Scheveningen ervan profiteren als vis populairder is onder de bevolking. Dat doet hij zelf door op Vlaggetjesdag kinderen te bereiken. "We hadden op dit event altijd al een haringproeflokaal, maar gaan dat dit jaar op meerdere plekken doen,", aldus Voerman. "Op die manier willen we vis, in dit geval haring, onder de aandacht van kinderen brengen."