Nieuws Actueel
'Webwinkelier op vakantie schaadt reputatie branche'
Webshopeigenaren kunnen hun winkel niet dichtgooien of onbeheerd achterlaten tijdens de vakantie. ,,De klant mag niet de dupe zijn van een ondernemer die op het strand ligt.''

Dat stelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkeliers. ,,Veel kleine webshops zijn niet bereikbaar als de eigenaar op vakantie is. Een ondernemer kan een klant niet drie weken op een terugbetaling laten wachten omdat hij zelf op Ibiza zit. Dat schaadt de reputatie van onze branche.''
Zolderkamerwebshops
In Nederland zijn er tienduizenden webshops. Schattingen lopen uiteen van 30.000 tot 100.000. Hoeveel daarvan tijdens vakanties onbereikbaar zijn, is niet bekend. Het gaat met name om de 'zolderkamerwebshops' van mensen die in hun vrije tijd bijvoorbeeld kinderkleren of kraaltjes verkopen, zegt Jongen. ,,Ondernemers die voor hun inkomen afhankelijk zijn van hun webshop, zorgen wel voor achtervang. Als je je site offline haalt en de besteltermijn oprekt naar drie weken, verlies je klanten.''
Vrienden
Parttime webwinkeliers doen er goed aan tijdens hun vakantie vrienden of familie in te schakelen, zegt Astrid van Kollenburg van adviesbureau Succes met je Webshop. ,,Zorg voor iemand die twee of drie keer per week de bestellingen inpakt en verstuurt.''
De logistieke afhandeling uitbesteden aan een gespecialiseerde dienstverlener is volgens haar alleen voor grotere webshops een optie. ,,Als je maar vijf pakketjes per week verstuurt, kost dat te veel geld.'' Van Kollenburg houdt haar webshop met verzorgingsproducten deze zomer zelf draaiende. Wel verlengt ze vanaf maandag haar levertijd van 24 uur naar drie dagen. ,,Zo kan ik dagjes weg. Ook voor een startende webwinkelier is het belangrijk om regelmatig rust te nemen, zodat je daarna weer met nieuwe energie en ideeën verder kunt gaan.''