Actueel

Zakendoen met ex-Sovjet Unie: 'Ja, er wordt veel wodka gedronken'

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

HollandBizzEastward richt zich op de voormalige Sovjet-Unie, HollandBizzLatinAmerica helpt ondernemers met zaken doen in Latijns-Amerika. De platforms verzamelen nieuws en informatie over regelgeving en lokale markt-en, brengen bedrijven in contact met plaatselijke specialisten, overheidsinstanties en dienstverleners en maken ondernemers wegwijs in de gewoonten van het land.

Kansen aanwijzen"Ja, er wordt veel wodka gedronken bij het zakendoen in Rusland en Polen, maar de drempel zit vooral in de westerse blik waarmee bedrijven naar het oosten kijken", zegt Dordtenaar Marcel Carpay van HollandBizzEastward. "Wij laten ze met andere ogen kijken en wijzen aan waar de kansen liggen."

Zo is Polen een belangrijke handelspartner, gaan steeds meer handelsmissies naar Oekraïne en hebben Rusland, Azerbeidzjan en Kazachstan behoefte aan managementkennis en technologie in de agrarische sector. Marcel: "Daar worden enorme projecten opgezet, voor Nederlandse bedrijven valt er echt wat te halen. Wij zijn goed bekend in die landen en verschaffen een entree op die markten."

Lees verder onder de advertentie

HollandBizzLatinAmerica heeft eenzelfde uitgangspunt. De landen op het Amerikaanse continent zijn bijna allemaal groeimarkten, maar de plaatselijke mores zijn Nederlandse bedrijven vaak onbekend.

Juiste contacten"Neem Brazilië, een land met bijna 200 miljoen inwoners en een opkomende economie. Een paar jaar geleden wilde iedereen daarheen, maar het is geen makkelijk exportland", stellen initiatiefnemers Wim Noordam uit Zwijndrecht en Michel Peperkamp uit Den Haag. "Voor sommige bedrijven pakte dat verkeerd uit. Je moet de juiste contacten leggen en meegaan met politieke stromingen en economische schommelingen. Je moet flexibel zijn en soms jaren geduld hebben. De Europese manier van zakendoen werkt daar niet."

Marcel en Wim begonnen een paar jaar geleden HollandBizzRussia. Maar na het neerhalen van vlucht MH17 en de wederzijdse sancties en handelsbeperkingen waren bedrijven nauwelijks meer geïnteresseerd in zakendoen met Rusland. "Toen we haatmails kregen, hebben we de stekker eruit getrokken", vertelt Marcel. "De focus ligt nu op de buurlanden daar."

Lees verder onder de advertentie