Nieuws Actueel

Wehkamp noemt 'startups relevant voor bestaande bedrijven'

Gerhard van der Bijl is verantwoordelijk voor technologische innovatie bij Wehkamp. "Er is hier in de omgeving veel talent en dat hoeft volgens ons echt niet de reis naar Amsterdam te maken om in een dynamische omgeving te kunnen werken. We zijn bezig daar iets voor op te zetten, maar het is nog pril. We voelen daarin ook een verantwoordelijkheid naar de regio waar onze wortels liggen." Dit schrijft De Stentor.

Jouke Schaafsma | Foto: ANP 30 mei 2016

Wehkmap Zwolle ANP 1

Van der Bijl sprak tijdens Startup Boost 2016 in Zwolle, onderdeel van het Startup Fest Europe dat momenteel in Nederland wordt gehouden. Hij staat daarmee in het rijtje van Tim Cook van Apple, Nathan Blecharczyk van Airbnb en Harold Goddijn van TomTom die eveneens spreken op bijeenkomsten in het land.

Anders dan het misschien lijkt, is het kijken naar en stimuleren van startups volgens de organisatoren ook relevant voor bestaande bedrijven.

Wat kunnen bestaande bedrijven leren van startups?"Grote bedrijven als wehkamp zien veel veranderingen op zich afkomen en vragen zich dan af: hoe overleef ik in dat alles? Startups denken precies andersom. Ze gedijen juist bij verandering. Het grappige is dat je nu startups ziet die graag een enterprise willen worden, terwijl grote bedrijven juist meer als startups willen denken."

Wat is daarvoor nodig?"Startups laten ons zien hoe belangrijk het is dat jonge, talentvolle mensen in een omgeving kunnen werken waar ze niet te veel belemmerd worden in hun ideeën. Grote organisatie hebben van nature de drang steeds meer vanuit een geschiedenis en bestaande cultuur te denken. Binnen wehkamp werken we aan een cultuur waar innovatie wordt bevorderd en verandering omarmd."

Verandering omarmen, wat is dat concreet?"Als je naar de geschiedenis van Wehkamp kijkt, heeft het bedrijf zich keer op keer opnieuw uitgevonden. Het heeft ervoor gekozen een online bedrijf te worden, heel concreet. Het zit in het DNA van Wehkamp om te blijven veranderen, niet stil te staan en te blijven investeren. Het nieuwe distributiecentrum in Zwolle is daar ook een mooi voorbeeld van."

Bij Wehkamp werken 660 mensen. Hoe werkt verandering dan?"Daar moet je wel alert op blijven. Ik geef zelf leiding aan 80 mensen, allemaal gepassioneerde professionals die techniek omarmen. Innovatie is het gevolg van het geven van vertrouwen en ruimte, de juiste mensen hebben, slim samenwerken, met lef aan innovatieve technologie werken en de kracht van data gebruiken. Verandering is een continu proces en heeft dus ook continue aandacht nodig, het is nooit af. Digitale ontwikkelingen zijn daarbij niet weg te denken uit welk vakgebied ook. Je ziet dat digitalisering en technologie op alle afdelingen bij Wehkamp belangrijker worden; die verandering is niet te stuiten."

Welke innovaties heeft Wehkamp op de rol staan?"Momenteel testen we een compleet nieuw IT-platform in België en in Nederland. Het nieuwe IT-platform stelt ons letterlijk in staat elke dag te veranderen. We kunnen daarmee vaker en dagelijks nieuwe techniek en software toevoegen, nieuwe functionaliteiten live zetten die de klant beter bedienen.

En dat is het gevolg van een cultuur?"We moeten de randen van de techniek opzoeken en op de juiste manier een mix vinden in het innovatief bezig zijn. Lef hebben om het lef hebben, brengt je niet zoveel. Je moet durven handelen in het belang van de klant van Wehkamp. Voor leidinggevenden is het belangrijk om mensen dan niet af te rekenen als er een keer iets niet lukt of misgaat: leer van die ervaring."

"Je ziet dat startups niet gehinderd worden door historie, waardoor ze in de basis wendbaarder en flexibeler zijn. Tegelijkertijd hebben wij als groot, gevestigd bedrijf veel extra mogelijkheden. Veel meer dan een startup. Als er geïnvesteerd moet worden, dan kan dat ook en dan hoeven we niet eerst een crowdfunding actie te houden."