Nieuws Actueel
Wenskaart wordt virtual reality
Elk jaar weer dezelfde, onpersoonlijke verjaardagskaart. Dat moet anders, dacht Jelle van Dijk (37) van VR Gifts. Dus is er nu de virtual reality wenskaart, meldt het AD Rotterdam.

Wie denkt aan iets hips en innovatiefs als virtual reality, ziet waarschijnlijk niet meteen het uitgestrekte groen van het Bergse Bos voor zich. Toch is het deze plek, aan de rand van Bergschenhoek, waar de oorsprong van VRgifts ligt. "We hebben ook een ander kantoor waar je wel struikelt over de pizzadozen, maar hier is mijn vader in 1974 Artihove begonnen. Met dat bedrijf verkocht hij kunst als geschenk aan particulieren en bedrijven. Dat gebeurt nog steeds, alleen heb ik het stokje van hem overgenomen en ben ik andere ondernemingen erbij begonnen. Ik wilde niet alleen op de winkel passen, maar ook zelf iets opzetten.''
Nieuw jasjeOngeveer een jaar geleden bedacht Van Dijk zijn nieuwste 'kindje': VRgifts. Een bedrijf waarmee hij de oude, vertrouwde wenskaart door middel van virtual reality (VR) in een nieuw jasje wil steken, zowel voor bedrijven als voor consumenten. In vergelijking met de 'ouderwetse' wenskaart zijn er ook nog genoeg overeenkomsten. Zo zijn de kaarten 'gewoon' bij CIGO-sigarenwinkels te koop en stuur je de kaart 'gewoon' per post naar de jarige of pechvogel.
TechnologieMaar dan komt de technologie om de hoek kijken. "Grote verschil is dat de ontvanger onze kaart niet neerzet of in de la legt, maar moet omvouwen tot een bril. In die bril schuif je een mobiele telefoon en via een speciale app komt de kaart dan tot leven in een digitale omgeving.''
Digitale componentOp het eerste gezicht lijkt dat iets compleet anders dan het verkopen van beelden en schilderijen, maar volgens Van Dijk is het geen hele gekke stap. "Artihove is een bedrijf dat goed is in creativiteit en grafische ontwerpen. Met de wenskaarten van VRcard doen we eigenlijk hetzelfde, alleen hebben we daar een digitale component aan toegevoegd.''
SceptischVirtual reality is die digitale component. Dat klinkt de jeugd als muziek in de oren, maar hoe leg je dat uit aan ouderen of mensen die minder met computers hebben en gehecht zijn aan de papieren kaart? "Ik omschrijf VR altijd als een manier om via de techniek op een plaats en tijdstip naar keuze rond te lopen en om je heen te kijken. Sommige mensen zijn in het begin nogal sceptisch, maar zodra ze de bril op hebben, zijn de reacties altijd enthousiast. We hebben ook geprobeerd om alles zo laagdrempelig mogelijk te houden.''
BranchegenotenNet als bekende branchegenoten als Hallmark, heeft ook VRgifts kaarten voor verschillende gelegenheden. Voor elke soort kaart is een andere digitale omgeving gecreëerd. "Bijvoorbeeld met een verjaardagskaart komt de jarige eerst hoog in de lucht terecht. Via een klein spelletje, waarbij ballonnen kapot moeten worden geschoten, en een achtbaanrit komt hij of zij terecht op een eigen verrassingsfeestje." Dat feestje is het persoonlijke deel van de kaart. "Met een boodschap en eigen foto's die via internet in de kaart zijn gezet, wordt de ontvanger gefeliciteerd. Zo wil ik de wens graag op een leukere, betere en originelere manier overbrengen.''
VerkoopcijfersDe kaarten voor consumenten zijn sinds begin september te koop in de winkel en via de website. Van Dijk wacht nog op de eerste verkoopcijfers. "Voor particulieren zijn wij, voor zover ik weet, de eerste in de wereld. Dus het is moeilijk om een inschatting te maken hoe het gaat lopen. We zijn al bezig met nieuwe kaarten. De digitale kerstkaart komt er bijvoorbeeld snel aan."