Nieuws Wet- en regelgeving
Hoe Marcia Geerts vlogs en glossy inzet als effectief marketingmiddel
Vloggende advocaat Marcia Geerts weet niet alleen een heleboel te vertellen over de juridische kant van het ondernemen, ze heeft ook tien jaar praktijkervaring als ondernemer. We spraken Geerts over haar bedrijf en haar vlogs.

Hoge hakken, modieus gekleed, blonde krullende haren, een zelfverzekerde blik en een helder verhaal. Grote kans dat ze bij de lezers van deondernemer.nl niet onopgemerkt is gebleven. Sinds de zomer van 2017 is Marcia Geerts regelmatig te zien in een juridische vlog op het ondernemersplatform.
Afstand
Veelal gaan de video’s van Marcia of haar collega Nadieh over het arbeidsrecht. Maar ook onderwerpen als echtscheiding en #MeToo kwamen in de afgelopen maanden aan bod. “Ik vind dat je als advocaat en als ondernemer vernieuwend moet zijn en met je tijd mee moet gaan. Er is een supergrote afstand tussen de mensheid en de advocaten. Met de vlog wil ik die afstand verkleinen”, legt Geerts uit.
Lees ook: Zo verdienen de 10 rijkste YouTubers miljoenen, en dit kun jij van ze leren
Marketing
Tot nu toe ging de advocaat zeven keer op pad met de vlogcamera. Ze zorgt ervoor dat haar cliënten zichzelf niet in de verhalen kunnen herkennen. “Vertrouwelijkheid staat bovenaan. Als ik film na een zitting dan zend ik dat niet de dag na de zitting uit. Het is eigenlijk ook helemaal niet moeilijk om een heleboel te vertellen zonder namen en feiten.” Ambitie om de Enzo Knol onder de advocaten te worden heeft Geerts niet. “Uiteindelijk is de advocaatuur onze core-business en het vloggen is een marketingmiddel. Natuurlijk hopen we meer bekendheid en werk te krijgen dankzij de vlogs.”
Magazine
Een andere manier om meer bekendheid te krijgen is het uitgeven van een jubileummagazine wegens het tienjarige jubileum van het bedrijf. De full-colour uitgave met glanzende cover is in een oplage van 10.000 huis-aan-huis verspreid in Oirschot, Liempde en Boxtel. Het concept werd bedacht door creatieve studenten van SintLucas en is in eigen beheer uitgevoerd. Het blad geeft een inkijkje in het dagelijks leven van het team dat bestaat uit Marcia Geerts, Nadieh van Noort en Isabeau Schouten. “Wij vragen onze cliënten soms het hemd van het lijf terwijl ze over ons minder te horen krijgen. Het is wel leuk om op deze manier wat terug te geven.” Volgens Geerts leverde de uitgave direct en indirect nieuwe klanten op. “Maar het is bovenal een mooie manier om je te profileren als bedrijf.”
Marktonderzoek
Tien jaar geleden, in mei 2007 begon Marcia Geerts haar eigen advocatenkantoor nadat ze een aantal jaar in loondienst werkte bij een groot kantoor. “Ik had altijd al de ambitie om voor mezelf te beginnen. Bij een groot kantoor heb je altijd te maken met formats waar je in mee moet. Ik wilde het op mijn eigen manier doen. Dus toen ben ik onderzoek gaan doen.” Tijdens de zoektocht kwam ze er achter dat er in Tilburg, Den Bosch en Eindhoven al veel advocaten per hoofd van de bevolking waren. In Oirschot, niet ver van haar woonplaats af, bleek niet één advocaat te zitten. “Eerst vroeg ik me af of er iets mis was in die gemeente. Maar dat bleek niet het geval te zijn. Ik had niet direct volop aanloop, maar dat is in de afgelopen tien jaar in een heel snel tempo gegroeid.”
Regionaal
Het Brabantse advocatenkantoor heeft klanten uit de Randstad, Arnhem en Nijmegen. “Dat zijn mensen die specifiek voor mij kiezen en naar Oirschot komen, veelal omdat iemand ze dat aanbevolen heeft. Ook de vlog en andere marketingmiddelen zoals social media dragen bij aan de bekendheid.” Het merendeel van de klanten (+/-60 procent) is ondernemer, van zzp’er tot multinational. Ongeveer een derde van de klanten komt niet uit de regio. De regionale betrokkenheid blijkt hier niet onder te lijden. Geerts is onder andere lid van ondernemersnetwerken Oirschots Industrieel Contact en Ondernemers Vereniging Oirschot. Bovendien is Geerts voorzitter van Powder, een vereniging van ondernemende vrouwelijke professionals in Oirschot.
Betrokken
Van traditionele hiërarchie -die volgens Geerts nog vaak zichtbaar is in de advocatuur- wil ze niks weten. “Mijn klant en ik zijn een team. We moeten het samen oplossen en komen samen tot de beste resultaten”, besluit Geerts.
Bekijk de vlogs van Marcia Geerts:
- Vlog Marcia Geerts: Kan werknemer de overeenkomst opzeggen?
- Vlog Marcia Geerts: Hebben deze bedrijven een overeenkomst of niet?
- Vlog Marcia Geerts: Welke rechten heb je als ondernemer als je gaat scheiden?
- Vlog: Wel of geen deal na hoger bod op Marktplaats?
- Vlog Marcia Geerts: hoe je als werkgever #MeToo buiten de deur houdt
- Vlog Marcia Geerts: Dit moet je zeker vastleggen bij het beëindigen van een arbeidsovereenkomst
Ik had altijd al de ambitie om voor mezelf te beginnen