Nieuws Wet- en regelgeving
Zakelijke reiziger laat geld liggen bij vertraagde vlucht
Vlucht flink vertraagd of geannuleerd? Dan heb je in veel gevallen recht op compensatie. Toch laten veel zakelijke reizigers geld liggen. Het Utrechtse bedrijf Claimingo helpt particuliere en zakelijke passagiers aan een vergoeding.

Zakelijke reizigers die de dupe werden van vertraagde of geannuleerde vluchten lieten de afgelopen twee jaar in totaal € 236 miljoen liggen. ‘Professionals krijgen niet alleen compensatie voor de annulering of vertraging, ook andere geleden schade kan worden geclaimd. Denk aan een misgelopen deal of afspraak, gemiste werkuren of de kosten van een gehuurde auto’, vertelt Alexander Colenbrander (29), jurist en oprichter van Claimingo. ‘Tachtig procent van de ondernemers weet dit niet. Daarnaast kost het vaak teveel tijd en moeite om een claim in te dienen.’
Testversie
Claimingo helpt reizigers bij zo’n claim voor een vertraagde of geannuleerde vlucht. Colenbrander bedacht het concept twee jaar geleden tijdens een weekendtrip naar Londen. ‘Vloog ik terug naar Nederland, bleek mijn eigen vliegtuig vier uur vertraging te hebben’, grinnikt Colenbrander. Een uitgelezen moment om zijn idee in de praktijk uit te proberen. Hij kocht een notitieblok, pinde vijfhonderd pond en kocht enkele vorderingen - standaard compensatiebedragen voor een vertraagde vlucht - van zijn medepassagiers op. ‘Binnen vijf minuten was mijn geld op, toen wist ik: hier zit brood in.’
Eenmaal terug in Nederland vroeg hij hockeyvriend Timothy Egeler (28) aan te haken en startten de twee een MVP; start-uptaal voor de eerste minimale (test)versie van je product. Het concept sloeg aan, de reacties waren overweldigend. ‘Omdat we het niet meer met z’n tweetjes aankonden, zijn we op zoek gegaan naar een investeerder’, vertelt Egeler. ‘Die vonden we binnen vijf maanden.’ Op 7 december 2016 was het dan zover: Claimingo werd officieel gelanceerd.
Inmiddels heeft Claimingo zo’n drieduizend particuliere en zakelijke passagiers geholpen en de nodige jurisprudentie gecreëerd. De afgelopen weken beschrijven de mannen als een ‘ratrace’. Claimingo helpt op dit moment namelijk honderden reizigers die slachtoffer werden van de drukte op Schiphol in de meivakantie. De luchthaven kan volgens Colenbrander een flink aantal claims verwachten.
‘Claim&Go’ of ‘No cure no pay’
Passagiers hebben bij Claimingo de keuze uit twee smaken. Wil je binnen vijf dagen geld zien, dan kun je kiezen voor ‘Claim&Go’. Claimingo koopt de claim, neemt het risico van je over en stort de afgesproken koopsom op je bankrekening.
De andere keuze is op basis van ‘no cure, no pay.’ Hoewel de terug te krijgen bedragen via deze optie zeker twee keer zo hoog liggen, duurt het acht à negen maanden voordat je het compensatiebedrag op je bankrekening hebt. Succes is daarnaast niet gegarandeerd. ‘Bij deze optie vragen wij een betaling voor de werkzaamheden. Onze juristen gaan aan de slag en in veertig procent van de gevallen moeten we pleiten in de rechtbank.’
Toch is het niet zo dat het Utrechtse bedrijf alle claims aanneemt. ‘Eerst checken we of een claim aan de voorwaarden voldoet en überhaupt een kans van slagen heeft. Hebben we er vertrouwen in, dan kopen we de claim over en vechten wij keihard om het geld terug te krijgen’, vertelt Egeler.
Zelf claimen
‘We willen mensen ook aanmoedigen om zelf te gaan claimen bij luchtvaartmaatschappijen.’ Dat kan wel knap lastig zijn. ‘Maatschappijen zijn niet je vriend en gooien rookgordijnen op om onder een claim uit te komen’, zegt Egeler.
Dat is ook één van de redenen dat zakelijke reizigers zo weinig claimen. ‘Stuur je een claim, dan kun je een dik pak papier vol onredelijke argumenten terugverwachten. Probeer dat als drukke ondernemer maar eens door te spitten. Naast het feit dat kennis van complexe juridische zaken vaak mist, hebben ondernemers daar simpelweg geen tijd voor. En zeg nou zelf: zou jij het aandurven om een bedrijf als KLM aan te vechten in de rechtbank?’
Terwijl zakelijke reizigers wel degelijk forse bedragen terug kunnen krijgen. Hoe zit dat dan precies? ‘De compensatie voor de geannuleerde of vertraagde vlucht is altijd voor de passagier. Dus stuur jij als werkgever de medewerker op pad en krijgt hij vertraging, dan heeft de medewerker recht op compensatie’, legt Colenbrander uit. Los daarvan kunnen werkgevers de misgelopen werkuren, afspraken of deals van de medewerker bij de luchtvaartmaatschappij claimen. Dat bedrag is altijd voor de werkgever, het is namelijk schade die de werkgever lijdt.
Gedragsverandering
‘Met ons concept willen we een gedragsverandering bij luchtvaartmaatschappijen teweegbrengen. We zouden zelfs met maatschappijen willen samenwerken, als ze daarvoor open staan dan’, zegt Colenbrander. ‘Eigenlijk helpen we ze op dit moment al. Alle claims die wij doorsturen zijn uitgebreid gescand en van goede kwaliteit. In principe scheelt dat maatschappijen veel tijd en geld, al het voorwerk is al gedaan.’
Over twee jaar hoopt Claimingo actief te zijn in zes Europese landen; de Belgische variant is net live gegaan. En over tien jaar? Dan zijn er volgens Colenbrander twee opties: ‘In het eerste scenario zijn wij niet meer nodig omdat het is gelukt om een gedragsverandering teweeg te brengen. In scenario twee zijn we actief in alle Europese landen.’
Maatschappijen gooien rookgordijnen op om onder een claim uit te komen