Eric Pieters, de afgelopen zes jaar mede-eigenaar/commercieel directeur van Micanti en winnaar van de MKB Innovatie Top 100 2014, deelt deze ochtend zijn ervaringen. Hij laat zien hoe hij er tóch in is geslaagd een innovatieve technologie in een conservatieve industrie te verkopen. En dan ook nog eens een product dat lijkt op een tapijt dat op een schip moet worden geplakt. Eric presenteert tevens zijn boek ‘Hoe verkoop je innovatie?’.
Deskundige jury
Een deskundige jury stelde de ranking van de MKB Innovatie Top 100 vast en beoordeelde de nominaties op basis van de volgende criteria: originaliteit, impact, mate van bescherming, verkrijgbaarheid en de omzetpotentie. De hoogste notering was vorig jaar voor de uitvinding van Luxexcel om optische lenzen te produceren in een 3D printer. Het bedrijf ontwikkelde hiervoor een uniek procedé. De jury was unaniem: ‘Het is een moeilijke technologie, waarin Luxcexcel een nieuwe, zeer innovatieve oplossing heeft gevonden. De impact is groot, want dit bedrijf maakt het mogelijk om ook producten op maat te maken.’
Meest onderscheidend
Luxexcel uit Kruiningen, Micanti uit Amsterdam, Ecofont uit Utrect, Ojah uit Ochten, Dacom uit Emmen, Synbra Technology uit Etten-Leur, Agis Automatisering uit Harmelen, NormTEQ uit Hengelo, Mampaey Offshore Industries uit Dordrecht en het Bornse timmerbedrijf Vanderlinden gingen de winnaar van dit jaar voor. De producten van deze ondernemers behoorden tot de meest onderscheidende initiatieven op het gebied van innovatie. En daarom veroverden zij de eerste plaatsen van de MKB Innovatie Top 100.