Ondernemers op de Hoofdstraat zijn het zat. Door het langdurig opgebroken zijn van de straat is de bereikbaarheid zo slecht dat klanten wegblijven. Ze bezinnen zich daarom op een schadeclaim. Een van hen heeft de procedure al opgestart.
Eigenaar Niels Oosthoek van restaurant Groenland mist per maand 400 tot 500 klanten. "Daar staat een omzet tegenover van een aanzienlijk bedrag'', aldus Oosthoek, die momenteel de papieren voor de schadeclaim gericht aan de gemeente Utrechtse Heuvelrug aan het invullen is. Oosthoek ergert zich groen en geel aan de werkzaamheden aan de Hoofdstraat. "Ik houd een dagboekje bij. Van de inmiddels 58 dagen dat ze bezig zijn aan de weg is er op 23 dagen nul activiteit geweest. Van de jongens van de bouw heb ik al gehoord dat de werkzaamheden mogelijk een maand gaan uitlopen. Tel daarbij de bouwvakvakantie op en je weet dat dit eindeloos gaat duren. Dat kan je ondernemers niet aandoen.''
VerkeersveiligheidDe werkzaamheden aan de Hoofdstraat worden uitgevoerd om de verkeersveiligheid en de doorstroming op de N225 te verbeteren. Het deel van de Hoofdstraat waar restaurant Groenland zit werd op 21 maart afgesloten. Tot nu toe meldt de gemeente dat de afronding van de werkzaamheden voor dat deel gepland staat op 31 juli.
Dat ondernemers met de handen in het haar zitten, zegt ook Jacqueline Sajet van reisbureau Sajet aan de Hoofdstraat. Zij heeft de werkzaamheden vijf dagen aangezien en is toen van ellende vanuit huis gaan werken. "Ik werd depressief van die bergen zand voor de deur en op de anders drukke Hoofdstraat komt niemand meer voorbij. Zo mis ik klanten.''
KlagenWethouder Gerrit Boonzaaijer zegt heel goed te snappen dat de ondernemers klagen. "Veel ondernemers vragen mij ook of het allemaal niet wat vlotter kan'', zegt Boonzaaijer, die binnenkort een gesprek heeft met de aannemer, omdat ook daar klachten over binnenkomen. "Deze week ga ik nog zelf kijken hoe het er voor staat.''