Winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet vorige maand met 8,4 procent stijgen ten opzichte van een jaar geleden. Het verkoopvolume was ruim 4 procent lager. De omzet van de supermarkten lag ruim 9 procent hoger en de omzet van de speciaalzaken steeg met 3,2 procent.
Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met 5,3 procent stijgen. Winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een omzetgroei zien van ruim 4 procent
De gemiddelde omzet bij zogeheten non-foodbedrijven groeide met 1,2 procent. Het verkoopvolume liet bij deze bedrijven een daling zien van 7,5 procent. De drogisterijen, winkels in meubels en woninginrichting, winkels in recreatie-artikelen, elektronicawinkels en schoenenwinkels zagen de omzet stijgen. Bij winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en kledingwinkels daalde de omzet.
Verder meldde het CBS dat er online bijna 5 procent meer werd omgezet. Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met 5,3 procent stijgen. Winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een omzetgroei zien van ruim 4 procent. De online-omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, winkels in overige non-foodartikelen en de consumentenelektronica lag in mei hoger dan een jaar geleden. De online-omzet van kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.
Lees ook: Denk niet meer in offline of online winkelen: zo pakken de Chinezen het aan