Nieuws Actueel

Winnaars en verliezers in de winkelstraat

De detailhandel kan in 2016 naar verwachting rekenen op een omzetgroei van 2,2%. Op de schoenenbranche na noteren alle branches een lichte stijging en dragen food en non-food in vrijwel gelijke mate bij aan de groei, schrijft het ING Economisch Bureau.

Van onze redactie 10 mei 2016

Vend vd open uitverkoop

1. Detailhandel in de ban van prijzencircus

De omzetgroei in de detailhandel stijgt voor het derde jaar op rij gestaag. In 2016 neemt de omzet naar verwachting met 2.2 procent toe.

Maar alsnog bevinden retailers zich in een spagaat: Zij hebben te maken met sterke prijsdruk in hun markt terwijl hun winkels, e-commerce en assortiment investering vragen.

2. Omzet van failliete ketens verschuift

Waar komt de omzet van V&D, Macintosh en USG terecht? Deze ketens laten met hun faillisement bijna 1 miljard op straat liggen. Deels zal dit gaan naar doorgestarte vestigingen - denk aan schoenenketens - en webshops. Met het meerendeel zal de consument op zoek gaan naar andere retailers. Internet lijkt te gaan profiteren: veel van de artikelen van V&D vallen in categorieën die al een relatief hoog online aandeel kennen.

3. Food op weg naar ruim 2 procent groei

De foodretail gaat in 2016 het elfde jaar van omzetgroei op rij in. Volumegroei komt deels uit ruimere openingstijden van supermarkten en speciaalzaken waardoor minder omzet 'weglekt' naar foodservice.

Om het businessmodel van servicesupermarkt te ondersteunen worden nieuwe diensten ontwikkeld: e-commerce, to-go winkels, maaltijdboxen en online inspiratie. Online food is in opkomst maar brengt gemiddeld hogere bonbedragen op maar tegen lagere marges. Daarmee is een fysiek bestede euro onder de streep meer dan een online-euro.

Lees het volledige rapport hier.