Nieuws Actueel
Winst RTL ondanks Nederlands succes onder druk
RTL Group heeft 2022 met een lagere winst afgesloten, ondanks goede resultaten van zijn Nederlandse zenders. Het Luxemburgse mediaconcern als geheel haalde minder advertentie-inkomsten binnen en leed hogere verliezen op nieuwe projecten voor zijn streamingdiensten. Die platforms, zoals Videoland in Nederland, trekken wel steeds meer betalende kijkers.

De nettowinst daalde met 47 procent tot 766 miljoen euro. Dat kwam vooral doordat RTL vorig jaar honderden miljoenen euro's verdiende met de verkoop van een advertentieplatform. Maar ook zonder die eenmalige meevaller in 2021 daalde de winst. De omzet steeg tot een recordhoogte van 7,2 miljard euro.
RTL Nederland boekte juist een recordresultaat. Zenders zoals RTL 4 en RTL 5 wonnen volgens het mediabedrijf marktaandeel als wordt gekeken naar kijkcijfers. Daarmee wordt de voorsprong op de concurrentie, voornamelijk van de publieke omroep en Talpa-zenders als SBS 6 en Veronica, groter.
Videoland
Streamingplatform Videoland telde eind 2022 ruim 1,2 miljoen abonnees, bijna 12 procent meer dan een jaar eerder. Onder andere een documentaire over volkszanger André Hazes en de serie Mocro Maffia trokken veel kijkers, meldt RTL. Het totale aantal betalende abonnees van streamingplatforms van RTL steeg in een jaar tijd met ruim 44 procent tot 5,5 miljoen mensen.
Topman Thomas Rabe spreekt van een sterk jaar "ondanks een ongekend aantal externe uitdagingen", zoals de hoge inflatie en economische onzekerheid die adverteerders voorzichtiger maken. Daarnaast ketste de fusie van RTL Nederland met Talpa af omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te veel concurrentiebezwaren had.