Het idee ontstond toen Kiki een vriend wilde verrassen. Ze vroeg Jaap een ontwerptekening en een eerste set te maken. Toen ze een foto van het prototype op Facebook zette, had die binnen 24 uur 100 likes en 20 reacties. ,,Dat was voor ons de bevestiging dat er vraag was naar onze producten.”
Alleen
Broer en zus deden de afgelopen twee jaar alles zelf, van ontwerp tot productie en verkoop. Sinds kort draait Jaap WoodLinks in zijn eentje. Hij overweegt iemand in dienst te nemen voor de commerciële taken. ,,Dan kan ik doen wat ik het leukste vind: ontwerpen en produceren.”
Ruitjes, streepjes, stipjes
Ondertussen begint de kassa voorzichtig te rinkelen. WoodLinks verkoopt ongeveer twee setjes knopen per week. De strikjes doen het vooral goed in december. Af en toe verkoopt hij ook een grotere lading in één keer, bijvoorbeeld voor vrijgezellenfeesten of bruiloften. Iedere klant kan zelf een patroon kiezen voor op de strikjes en knopen. Ruitjes, streepjes, stipjes of een logo: alles is mogelijk.
Gewoon doen
Jaap: ,,Op dit moment maak ik naast onze standaardcollectie ook veel op bestelling. Daardoor kan iedereen een uniek design krijgen en kan ik het geld dat ik verdien gelijk weer terugstoppen in het bedrijf.” Zijn advies voor ondernemers? Vooral niet te perfectionistisch zijn. ,,Te veel nadenken kan in je nadeel werken. Voor ondernemen geldt vooral dat je het gewoon moet gaan doen En test je idee op Facebook, dat kan nooit kwaad.”