Nieuws Actueel

Zaken en muziek ontmoeten elkaar bij Leading the South

Ondernemers uit Limburg, Brabant en Zeeland komen op zaterdag 15 oktober bij elkaar tijdens de tweede editie van Leading the South. Dit initiatief van philharmonie zuidnederland koppelt klassieke muziek aan netwerken. De opbrengst gaat naar educatieve projecten voor kinderen en jongeren.

Marie-José Dekkers ism philharmonie zuidnederland | Foto's: Kees Martens, Ton van de Meulenhof, Marc Driessen, Jeremy Ayres Fisher 23 september 2016

Het zakelijke concert heeft als thema Music & Elegance. Gasten krijgen een kijkje in de keuken van Spicy Classics, een formule die philharmonie zuidnederland ontwikkelt voor studenten. De 24-jarige Jonathon Heyward is de dirigent. Solist en spreker is de jonge en vernieuwende pianist Daria van den Bercken.

Leading the South start met een leiderschaps- en attitudecursus door regisseur en acteur Severin von Hoensbroech. Voor partners van de deelnemers is er een alternatief programma. Daarna is het Philharmonisch Festijn. De vele tientallen gasten gaan aan tafel voor een diner, verzorgd door Maison van den Boer.

Belangrijke financiersMartijn Versteeg, hoofd marketing en communicatie van philharmonie zuidnederland, legt uit waarom dit netwerkevenement belangrijk is. ,,Subsidiënten zijn nog steeds onze belangrijkste financiers, maar hun aandeel loopt terug. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), de beide provincies en de steden Eindhoven en Maastricht hanteren een flink aantal voorwaarden. De belangrijkste is de eigen inkomstennorm. Het belang van fondsenwerving neemt daarom toe. Een aardige uitdaging, maar ook een goede aanleiding om met initiatieven te komen. Leading the South is daar een voorbeeld van."

Zijn collega en relatiemanager Maud Douwes knikt. ,,Het evenement laat zien hoe ondernemend we zijn. Mensen vinden het interessant om de economische en bedrijfsmatige kant van ons orkest te zien. Ondernemen betekent ook risico's nemen. Wat dat betreft zijn we creatief en innovatief bezig. Met dit zakelijk evenement laten we zien dat economie en cultuur elkaar én de regio versterken."

FusiebesprekingenLeading the South is niet het geijkte gala met veiling. De dresscode voor de ondernemers uit Limburg, Brabant en Zeeland en hun gasten is tenue de ville. Vorig jaar was de eerste editie bij Piet Hein Eek in Eindhoven, nu is Limburg aan de beurt. De locatie is Adams Musical Instruments in Ittervoort. Dit is een logische keuze. Philharmonie-slagwerker Albert Straten werkt er namelijk als slagwerkadviseur. Bovendien vonden hier in 2013 de fusiebesprekingen plaats; toen gingen het Brabants Orkest en het Limburgs Symfonie Orkest samen verder als philharmonie zuidnederland.

FamiliebedrijfAlbert vertelt honderduit over het familiebedrijf, ofwel The Adams Family zoals hij het bedrijf noemt. ,,Dré Adams begon 45 jaar geleden met het repareren van blaasinstrumenten in het schuurtje achter zijn ouderlijk huis in Thorn. Later kwam er een winkeltje en hij dook ook in de pauken, omdat het mechanisme hem boeide."

Albert Straten zoekt naar link tussen leiderschap in bedrijf en orkest

Inmiddels heeft het bedrijf fabrieken, showrooms, studio's en een concertzaaltje. De producten gaan de hele wereld over. ,,In Amerika zijn we marktleider in klassiek slagwerk. Alles achter in een orkest, wordt hier gemaakt: pauken, marimba's, vibrafoons, buisklokken en grote trommen. Sinds acht jaar maken we koperen blaasinstrumenten met de hand, onder leiding van neef Miel Adams. Als je iets met de hand maakt, kun je de wensen van de klant verwezenlijken. Musici van over de hele wereld komen naar hier om blij met hun nieuwe instrument naar huis te gaan." Albert begrijpt dat gevoel heel goed. ,,Je instrument is een verlengstuk van jezelf, je 'spreekbuis'. Wanneer een musicus vindt dat de lage c op zijn marimba niet goed is, heeft hij gelijk. Dan veranderen we dat."

Ook de gasten van Leading the South krijgen deze en vele andere verhalen te horen. Daarnaast krijgen ze onder meer de authentieke werkbank te zien van de Belgische Adolphe Sax, uitvinder van de saxofoon.

Muzikale programmaWat betreft het muzikale programma wil de slagwerker alvast een tipje van de sluier oplichten. ,,Er komen concertjes op verschillende locaties. We spelen Rameau en Mozart, maar dan bewerkingen à la Spicy Classics. Ik speel niet mee, maar organiseer iets voor de jeugd. Deze dag is tenslotte ten behoeve van jeugd- en educatieprojecten. Ik denk aan het stuk Music for Pieces of Wood van Steve Reich. Dat past perfect in de houtafdeling en ik wil dit samen doen met Percussion Friends, een kweekvijver voor talentvolle slagwerkers in Nederland. We pakken allemaal een stukje hout, gaan op pallets zitten terwijl de gasten door de fabriek lopen. Zo kunnen we laten horen wat je allemaal op een stukje hout kunt spelen. Al kost een zo'n toetsje van palissander snel tweehonderd euro", zegt hij lachend.

LeiderschapAlbert zal als gastheer optreden tijdens het evenement. ,,Op allerlei plekken in het bedrijf komen verrassingen. We zoeken daarbij steeds naar de link tussen leiderschap in een bedrijf en een orkest, tussen de dirigent en de manager. Frans Swinkels, algemeen directeur van Adams Musical Instruments, ook slagwerker, noemt zichzelf altijd 'maar' meubelmaker. Dat kun je ook interessant toepassen op een orkest. Wat maakt een dirigent goed? Als hij zich niet autoritair opstelt, maar musicus is tussen de musici, is hij een goede dirigent. Dat blijkt telkens in ons orkest. Een topdirigent is degene die jou vertrouwt, verantwoordelijkheid geeft en laat spelen. Dan krijg je terug wat je geeft. Hij is wel de leider, maar op een natuurlijke manier en zonder moeilijk te doen, want er zitten allemaal professionele mensen voor hem. Hij toont wel aan dat hij verstand van zaken heeft en is de baas als het moet, maar je doet het samen. Dat is de link in Leading the South."

DE DRIJVENDE KRACHTEN ACHTER LEADING THE SOUTH:

DE LEIDER

Severin von Hoensbroech geeft workshopsIn zijn leiderschapsworkshop doceert acteur, regisseur en bedrijfstrainer Severin von Hoensbroech vanuit zijn eigen podiumervaring. ,,Wat is een podium en hoe gedraag je je daar? Mensen in leidende posities staan er vaak op en concentreren zich op de inhoud, maar dat is 20 procent van de impact. Het verhaal, de dramaturgie en podiumregels zijn even belangrijk." Dit vertaalt hij naar de workshop en hij speelt met de term authenticiteit. ,,Wat betekent dat? Probeer maar eens een minuut jezelf te zijn op een podium."

DE AANBEVELER

Eric van Schagen is lang betrokken bij het orkestIn het comité van aanbeveling schaart Eric van Schagen, CEO van familiebedrijf Simac, zich met nog zes collega's achter het initiatief. ,,Ik ben zes jaar voorzitter geweest van de Vrienden van Het Brabants Orkest. Na de fusie van de twee orkesten is ons bedrijf nog steeds partner." Het orkest heeft betekenis voor hem en het familiebedrijf. ,,Mensen waarderen het dat je maatschappelijk betrokken bent als onderneming. Dat zie je ook steeds vaker in offerteaanvragen." Er is één kleine 'maar'. ,,Ik kan er in oktober waarschijnlijk niet bij zijn. Rond die tijd word ik voor de eerste keer opa."

DE CATERAAR

Maison van den Boer vult alle mondenLeading the South is voor Maison van den Boer een krent in de pap. ,,We zijn bij het bedenken van het concept betrokken en vullen samen het netwerkgedeelte in", vertelt senior accountmanager Marco Mulders. Hij weet dat het publiek wel wat gewend is. ,,Daarom brengen we een menu met de laatste culinaire trends. We spelen in op het seizoen." Maison van den Boer is niet zomaar de hapjes- en drankjesleverancier. ,,Improviseren hoort erbij. De ene keer zitten we in een grote hal waar we de vrachtwagen naast de dinertafel uitpakken, de andere keer in een kasteel met wenteltrapjes."

DE BEDENKER

Stefan Rosu koppelt zaken aan cultuur Het idee van Leading the South komt uit de koker van intendant, de manager van het orkest, Stefan Rosu. ,,Maar de orkestcollega's hebben bijgedragen aan het concept." Hij wilde de zakelijke wereld en cultuur aan elkaar koppelen, maar op een andere manier. ,,Vorig jaar zaten gasten in het orkest. Ze hoorden bijvoorbeeld alleen de trompetten en hadden geen idee wat de strijkers deden." Het evenement groeit. ,,Zoals bij elke investering duurt het even voordat het iets oplevert. Financieel moeten we nog meters maken, maar de gasten waren enthousiast. Wat betreft waardering in de zakenwereld hebben we stappen gezet."

DE SOLIST

Daria van den Bercken reist naar het verledenDaria van den Bercken had bij de ontwikkeling van Spicy Classics al het thema elegantie in haar hoofd. ,,Waarom luisteren we na 250 jaar nog met zoveel liefde naar Mozart?" Vanuit haar achtergrond in TED-talks kan ze als musicus uitleg geven. ,,Ik wil mensen meenemen in het verhaal, waardoor ze intensiever luisteren. Mozart wordt al te vaak als liftmuziek gebruikt, omdat zijn muziek zo lekker in het oor ligt. Maar dat is oppervlakkig luisteren. Het orkest heeft daar geweldig in meegedacht." In het programma zoekt ze ook parallellen met elegantie in andere vakgebieden. ,,Ik verheug mij zeer op de inbreng van studenten en het bedrijfsleven."

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met philharmonie zuidnederland. philharmoniezuidnederland.nl