Nieuws Actueel
Zeewier als gat in de markt
Als Kees Boender uit Tinte het voor het zeggen had, zou heel Nederland aan het zeewier gaan. Zijn fascinatie voor de algensoort maakte ondernemerschap in hem wakker. Zijn ontslag als gevolg van een reorganisatie was een geschenk uit de hemel.

Kees kon er met zijn verstand niet bij dat het zeeplantje in het Verre Oosten al eeuwenlang dagelijkse kost is, maar in Nederland slechts werd gegeten door macrobioten. "En dat terwijl het zo gezond is. Zeewier zit vol antioxidanten, essentiële aminozuren en vetzuren. Het is een bron van vitaminen, mineralen en plantaardige eiwitten."
Zelf uitvindenZo'n driekwart jaar verkende Kees de markt. "Wat ik deed, was immers nieuw. Ik moest alles zelf uitvinden." Toen de verkoop begon, ging het balletje langzaam rollen. Tegenwoordig runt hij een groothandel en drukbezochte webshop. Zelfs diervoeding op basis van grof gehakseld zeewier ontbreekt niet in zijn assortiment.
Natuurlijk waren er momenten waarop hij dacht: gaat het echt lukken? "Vooral in het begin was het evenwicht fragiel. Het was en is nog steeds keihard werken. Maar ik geloof heilig in de kracht van zeewier. En als je een goed doordacht idee hebt en doorzet, slaag je hoe dan ook."
Wie: Kees Boender (52)Wat: The Seaweed CompanyWaar: TinteSinds: 2010Contact: yourwell.nl
Ben jij een doorzetter en wil je in deze rubriek? Mail naar: magazine@deondernemer.nl.