Nieuws Actueel

Zeldzaam interview CEO Bijenkorf: winst naar 14,7 miljoen op omzet van 721 miljoen

Met Hudson's Bay krijgt warenhuis de Bijenkorf er in september een serieuze concurrent bij, schrijft het AD. CEO Giovanni Colauto maakt zich vooralsnog geen zorgen: cijfers uit 2016 laten een flinke winst- en omzetstijging zien. ,,En het verbaast mij dat Hudson's Bay geen webshop heeft.''

ANNEMIEKE VAN DONGEN | FOTO MARCO DE SWART 28 augustus 2017

Giovanni Colauto02

Vlak voordat Hudson's Bay de eerste van zijn geplande twintig fonkelnieuwe warenhuizen in Nederland opent, belt de perswoordvoerster van Bijenkorf. Ze heeft een aanbod: de directeur van de Bijenkorf, die niet vaak interviews geeft, wil de halfjaarcijfers van het Nederlandse warenhuis, dat slechts spaarzaam cijfers naar buiten brengt, graag 'exclusief' toelichten.

Strategie

Dat is niet omdat hij zenuwachtig wordt van de nieuwe Canadese concurrent, bezweert Giovanni Colauto meteen. ,,Nee hoor. Wij blijven gewoon ons eigen spel spelen. Onze strategie staat als een huis. Dat blijkt uit onze resultaten. Het afgelopen halfjaar hebben we 17 procent meer omzet gehaald dan de eerste helft van 2016. Dat is fors meer dan de totale retailmarkt, die maar 2 procent is gegroeid. De winst is nog harder gestegen. Onze vestigingen hebben 4 procent meer bezoekers getrokken, en die gaven meer uit. Nieuwe diensten als een gratis digitale personal shopper dragen daaraan bij."

Crisis

Vier jaar geleden, midden in de economische crisis, besloot de Bijenkorf zich meer op luxe merken te gaan richten. Het sloot de kleinere winkels in Arnhem, Breda, Den Bosch, Enschede en Groningen. Het stopte met koopjesfestijn de Drie Dwaze Dagen. Tegelijk trok Colauto (anders dan zijn naam doet vermoeden een Nederlander) 200 miljoen euro uit om de zeven overgebleven vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Maastricht en Amstelveen een grootscheepse opknapbeurt te geven. In Rotterdam en Utrecht zijn die verbouwingen nu in volle gang. In Amsterdam, Maastricht en Amstelveen starten de bouwvakkers binnenkort met hun sloophamers. In de Rotterdamse winkel, waar het interview plaatsvindt, is een derde van de parterre verstopt achter stofschuttingen. Vormgegeven als winkelwanden, dat wel. ,,De klanten mogen geen last hebben van de verbouwing."

V&D is failliet gegaan. Is in Nederland wel ruimte voor twintig nieuwe warenhuizen?

,,Voor nieuwe concepten is altijd ruimte. Als ze maar goed uitgevoerd zijn."

In de meeste plaatsen waar de Bijenkorf zit, wordt Hudson's Bay of zijn discountbroertje Saks Off 5th uw directe buurman. En in de steden waar de Bijenkorf vertrokken is, kunnen mensen binnenkort in een nieuw warenhuis terecht voor kousen, make-up of een nieuwe tas. Welk effect zal dat hebben op uw verkopen?

,,Daar ga ik niet over speculeren. Maar wij dekken heel Nederland al af. Ook in onze webshop hebben we fors geïnvesteerd. Met resultaat: de omzet is afgelopen half jaar met 29 procent toegenomen tot bijna 20 procent van het totaal. Sinds kort bezorgen we gratis thuis, dat is een groot succes. De webshop is nu onze tweede grootste winkel, na de vestiging Amsterdam. Ook in België loopt die uitstekend. Het verbaast mij dat Hudson's Bay geen webshop heeft. Hét kenmerk van succesvolle retailers is dat ze een naadloze aansluiting hebben tussen hun winkels en verkoop online."

Hudson's Bay heeft flink wat mensen uit de Bijenkorfstal aangetrokken. De nieuwe inkoopdirecteur, de operationeel directeur, de manager van Amsterdam, de verantwoordelijken voor marketing, klantinzichten en logistiek: ze stonden voorheen allemaal op de loonlijst van de Bijenkorf. Volgens Colauto is er geen sprake van 'bijzonder verloop'.

,,Het gaat welgeteld om vijftien of zestien mensen, nog geen één procent van ons personeel. Dat talentvolle mensen switchen tussen retailers, is van alledag. De vacatures hebben we prima op weten te vangen met interne promoties.''

Met de komst van Hudson's Bay is ook een nieuwe dans ontstaan rond merken. Het gerucht gaat dat de Bijenkorf exclusiviteit probeerde te bedingen bij merken om de Canadezen te dwarsbomen.

,,Nee hoor, zo werkt dat niet. Merken bepalen hun eigen distributiestrategie, en wij ons eigen merkenbeleid. Dat houdt in dat we het liefst merken verkopen die niet op elke straathoek te koop zijn.''

Is de Bijenkorf merken kwijtgeraakt die naar Hudson's Bay zijn overgelopen?

,,Niet dat ik weet. Maar er is nog steeds geen winkel open, dus we zullen het binnenkort zien. Van wat ik uit de media weet, gaat Hudson's merken als Tommy Hilfiger en Scotch&Soda verkopen. Hoe vernieuwend is dat? Die zijn in de winkelstraten al overal aanwezig. Wij hebben juist premium merken toegevoegd. Ook in onze webshop zijn designermerken als Valentino en St. Laurent te koop.''

De peperdure tassen, kleding en accessoires van topontwerpers als Louis Vuitton en Prada liggen nu alleen nog in de Amsterdamse Bijenkorf, waar veel buitenlandse toeristen shoppen. De topman van Hudson's Bay zette de Bijenkorf in interviews met Nederlandse media neer als een winkel waar louter steenrijke Russen en Chinezen hun slag slaan.

,,Een misverstand'', zegt Colauto: ,,Slechts 10 procent van onze omzet komt van toeristen. In Amsterdam ongeveer een kwart. Ook Nederlanders kopen luxe merken. Van onze prijssegmenten midden, premium en luxe groeien de laatste twee het hardst. De helft van de omzet van de luxemerken komt van lokale klanten. Daarom voegen we nu ook in onze vestigingen in Rotterdam en Utrecht merken als Chloé, Céline, Givenchy en Balenciaga toe.''

Cijfers

  • 17 procent meer omzet
  • De winst over 2016 bedroeg 14,7 miljoen euro.
  • In 2016 werd er 721 miljoen euro omzet gedraaid.
  • Bij het warenhuis zijn 3.000 mede- werkers in dienst.

We verkopen het liefst merken die niet op elke straathoek te koop zijn

Giovanni Colauto