Waren ze tien jaar jonger, hadden ze ‘er echt wel wat op verzonnen'. ,,Dan waren we uit Nijmegen weggegaan en verhuisd naar Wijchen of Grave”, zegt Wilma Verplanke. ,,Omdat we al wat ouder zijn en sowieso niet nog héél lang door zouden gaan, is stoppen nu de beste keus.”
Want hier nu nog in investeren? ,,Het levert ons gewoon geen cent op”, vult haar man Pieter aan in het AD.
Lees ook: Wat je moet weten over zero-emissiezones
Heydenrijck Wonen stopt door zero-emissiezone
Het ondernemersstel uit Alverna zit aan de koffie aan één van de tafels in hun winkel, waar tot en met 16 maart opheffingsuitverkoop is. De twee runnen al 31 jaar één van de bekendste woonwinkels van de regio Nijmegen.
Daar hadden ze best nog wat jaartjes aan vast willen plakken. De grote boosdoener die dat tegenhoudt: de invoering van de zero-emissiezone in Nijmegen. Door de nieuwe milieuregels, waar de gemeenteraad al in 2020 mee instemde, mogen ondernemers sinds 1 januari alleen met bestelbussen of vrachtwagens zonder uitstoot in het centrum rijden. Zoals op waterstof of elektrisch. Boetes volgen pas vanaf augustus; nu geldt nog een coulanceperiode.
Elektrisch rijden levert de winkeliers veel te weinig op, vertellen ze. Pieter rijdt stad en land af met zijn grote euro 5 dieselbus - een jaar of zeven terug gekocht - met laadklep om banken, kasten en andere grote woonspullen bij klanten thuis te leveren. Tot voor kort leverde Wilma vooral in en rond de stad met een wat kleinere euro 5-dieselbus.
Het levert ons gewoon geen cent op
Pieter Verplanke
,,We hebben vóór we besloten te stoppen, uitgebreide adviesgesprekken gehad”, zegt Wilma. ,,Het voertuig dat het meest overeen zou komen met onze grote bus, zou een elektrische Mercedes-bus van 100.000 euro zijn.”
,,En wil je weten wat de actieradius is?”, vult haar man aan. ,,160 kilometer! Je moet je voorstellen dat ik overal in Nederland, België en Duitsland bezorg. Dat redt-ie helemaal niet.”
Lees ook: Elektrische bedrijfswagen kopen? Déze subsidies zijn er (nog) wel
Twee nieuwe elektrische bestelbussen: 160.000 euro
Een geschikt busje dat het voertuig van Wilma zou vervangen, zou volgens haar zo’n 60.000 euro kosten. Totale investeringen om met twee busjes door te kunnen, zouden zo rond de 160.000 euro liggen, vertellen ze. Per bedrijfsauto was maximaal 5000 euro subsidie aan te vragen.
,,Zelfs al kregen we 20.000 euro vergoed, dan schiet het allemaal nog niet op”, zegt Wilma. ,,Het is naïef om te denken dat iedereen zomaar op elektrisch over kan.”
Het is naïef om te denken dat iedereen zomaar op elektrisch over kan
Wilma Verplanke
Ook het gewicht zou een probleem kunnen worden. ,,Als je meer dan 3.500 kilo vervoert, heb je een groot rijbewijs nodig, zoals bij vrachtwagens. Grote elektrische bestelwagens zijn meestal van zichzelf al veel zwaarder dan andere vanwege de accu. Daar zouden we met onze zware spullen al snel op uitkomen”, zegt Pieter. Ze lachen. Pieter: ,,Stel je voor dat we op onze oude dag nog een vrachtwagenrijbewijs zouden moeten halen.”
Uitzondering had uitkomst kunnen bieden
Toch hadden de ondernemers nog even door mogen rijden met hun huidige voertuigen. ‘Euro 5'-voertuigen zijn tot 1 januari 2027 uitgezonderd. Maar de twee zitten met een huurcontract met opzegtermijn. Afgelopen mei moesten ze beslissen of ze per 1 mei 2025 hun winkelpand voor vijf jaar verder willen huren.
,,Dan zouden we van die vijf jaar maar twee jaar kunnen ondernemen zoals nu. Voor de andere drie jaar zouden we te veel moeten investeren”, zegt Wilma.
Speciale ontheffingen aanvragen
Achteraf hadden de twee misschien aanspraak kunnen maken op speciale uitzonderingsregels. Gemeenten mogen ontheffingen geven, zoals in specifieke persoonlijke situaties of om bedrijfseconomische redenen. Wilma: ,,Toen we de keus moesten maken, waren we dit nog niet tegengekomen. Hier hoorden we later pas van.”
De twee willen niet treuren of zuur zijn. Ze hebben er vrede mee dat ze stoppen. Vaste klanten overladen het stel met complimenten en bloemetjes. Graag blikken ze terug op mooie momenten. De winkel begon klein in de in Nijmegen-Oost, toen vooral gespecialiseerd in grenen kasten en met een werkplaatsje erachter.
Wat ze vooral gaan missen? De vaste klanten. Al stoppen ze niet helemaal. ,,Met onze webshop gaan we gewoon door en blijven we overal leveren. En we zullen hier en daar echt nog weleens op een brocantemarkt staan”, zegt Pieter.