Nieuws Actueel

Zeven tips om duurzamer te ondernemen

Een groene gamechanger worden en uw bedrijf bewegen richting circulaire economie? Simpeler dan u denkt. Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, geeft 7 tips.

LEONARD VAN DEN BERG | illustratie SHUTTERSTOCK, BEWERKING JOHANNA BAPTIST 5 mei 2017

Illuduurzaam

1. Refurbish

,,Het succes van Leapp spreekt boekdelen: met het opfrissen, zo nodig herstellen en opnieuw programmeren van bestaande producten kun je prima geld verdienen. Leapp bewijst dat met de gebruikte computers, tablets en smartphones van Apple. Waarom zou u dat idee niet toepassen in uw eigen sector? Het kan namelijk met veel meer producten: van gereedschappen en machines tot auto’s en kopieerapparaten. En niet alleen op productniveau, maar ook met onder - delen. Zo haak je in op een bestaand arsenaal van producten en op een heel duurzame gedachte, namelijk dat weggooien zonde is.”

2. Ga kringlopen

,,Analyseer van welke kringloopsystemen jouw bedrijf onderdeel uitmaakt. Niet alleen de waardeketen van je corebusiness, maar ook die van uw organisatie in de wijk of op het bedrijventerrein. Werk daarin (voldoende) samen met andere betrokkenen. Haalt u bijvoorbeeld het uiterste uit uw afvalwater of kan het duurzamer en rendabeler? Kunt u samen met partijen in de omgeving restwarmte hergebruiken? Ik ken voorbeelden van groepen ondernemers die lokaal een groentekas meeverwarmen. Het gaat om optimaal gebruikmaken van wat er al is. Kritisch en creatief omgaan met de bestaande situatie, dát is de kunst.”

3. Gebruik waardestromen

,,Kijk kritisch naar elke waardestroom in uw processen. Wat kunt u daarin optimaliseren? Kan het efficiënter? Heeft u bijvoorbeeld voertuigen op de weg die vrachtkilometers over hebben? Kunt u vraag en aanbod in laadruimte bij elkaar brengen? In Franeker zit een bedrijfje dat via een app ruimte in kofferbakken aanbiedt van aangesloten particuliere leden. Zo kan elke auto een koeriersdienst worden. Het principe van over - tollige capaciteit optimaal benutten
werkt ook voor succesvolle bedrijven zoals Uber en Airbnb. Wellicht kan het ook voor u het verschil maken.”

4. Benut overwaarde

,,Wat gebeurt er met de producten die u te veel heeft gemaakt? Moet u die weggooien of kunt u daar nog een nuttige tweede bestemming voor vinden – die wellicht ook nog geld oplevert? Een voorbeeld: de drie restaurants bij
ons op de universiteit maken in totaal elke dag zo’n 15.000 warme maaltijden. Maar als om half acht ’s avonds de keukens dichtgaan, zijn er vaak een paar honderd over. Natuurlijk probeer je van alles om overschot – ik spreek liever van overwaarde – te voorkomen, maar helemaal naar nul krijg je het niet. Zo beloont het festival Film by the Sea Zeeuwse zorgvrijwilligers via een spaarsysteem met gratis toegangskaartjes.”

5. Product als dienst

,,Stel uzelf de vraag: wat kunnen wij verdienstelijken? Kunnen wij onze producten als dienst verkopen? Het as a service-principe kom je met name tegen in de softwarebranche, maar kan ook in veel andere sectoren worden toegepast. Kijk naar DutchSpirit en de duurzame maatpakken. En naar Bundles, een start-up die wasbeurten verkoopt in plaats van wasmachines. Waarom zou je als stoelenfabrikant geen zit-uren verkopen in plaats van stoelen? De stoelen blijven uw eigendom; de klant betaalt voor het gebruik. ,,Deze manier van verkopen heeft een groot principieel duurzaamheidsvoordeel: de producent heeft er geen belang meer bij dat zijn product na een aantal jaren stukgaat, zodat hij vervolgens iets nieuws kan verkopen. Het wordt omgekeerd: de fabrikant is er juist bij gebaat dat zijn product zolang mogelijk probleemloos werkt, zodat hij zonder meerkosten service kan leveren. Wegwerp wordt te duur, er komt een bonus op degelijk.”

6. Kies andere bronnen

,,Onderzoek de mogelijkheden om fossiele brandstoffen en oude materialen te vervangen door nieuwe energiebronnen en materialen als bioplastics. Substitutie heet dat. Veel bedrijven en sectoren zitten nog vast aan de oude bronnen. Denk aan de smartphone-industrie, die allerlei schaarse metalen en andere zeldzame grondstoffen nodig heeft om jaarlijks 1,5 miljard vervangingstoestellen te produceren. Als je alternatieven vindt en een first mover wordt, ben je binnen.”

7. Print lokaal

,,De hype lijkt een beetje over, maar 3D-printen gaat de komende jaren nog veel veranderen. Koeriersbedrijf UPS bijvoorbeeld begint met printerhubs. Als je als klant een onderdeel nodig hebt, hoeft dat niet van de andere kant van de wereld te komen, maar kan UPS het voor u printen bij een van de printstations in het netwerk. Zo wordt UPS een 3D-printmakelaar die ook bezorgt. En wat dacht u van de mogelijkheid een oud onderdeel om de hoek te laten verpoederen en opnieuw te printen tot een gloednieuw onderdeel? Wellicht heeft u straks geen voorraad en magazijn meer nodig.”