Nieuws Actueel

Zo bereid je jouw bedrijf voor op groei

Wat moet je als ondernemer doen om de groei van je bedrijf bij te houden? Tineke Rensen zegt in deze blog dat je geen paniekvoetbal moet spelen, en wat je dan wél moet doen.

René Bogaarts 9 januari 2018

TINEKE RENSEN

Als ondernemer vind je het natuurlijk fantastisch als je bedrijf groeit. Je daar op focussen is immers veel uitdagender dan je bezighouden met zoiets saais als processen en contracten. Toch moet je zorgen dat je bedrijf te allen tijde klaar is voor groei.

Als ergens een beetje geld wordt verkwist, bijvoorbeeld door onachtzaamheid of inefficiëntie, wordt zo'n lek alleen maar groter. En als een van jouw leveranciers een grote, maar onverwachte order niet aankan, zit jíj met de gebakken peren.

Praat met partners

Zodra je bedrijf begint te groeien, en eigenlijk al op het moment dat jij daar de mogelijkheden voor ziet, is het zaak om met je samenwerkingspartners om de tafel te gaan zitten. In de eerste plaats om te kijken of zij die groei ook aan kunnen, zodat je er eventueel andere bronnen bij kunt zoeken. Ook zou je meteen kunnen onderzoeken of zij kunnen meedenken en eventueel zelfs mee financieren door bijvoorbeeld betaaltermijnen aan te passen of jouw bedrijf in hún marketing mee te nemen.

Let op het geld

Bij de groei van je bedrijf wordt het steeds belangrijker om de cashflow goed in de gaten te houden. Als een paar grote klanten wat te laat zijn met betalen, kun jij bijvoorbeeld ineens om geld verlegen zitten. Daarnaast bestaat bij het vaststellen van budgetten de neiging om uit te gaan van percentages van de omzet. Maar is dat wel terecht? Wees kritisch en vraag jezelf af welke bedragen reëel zijn voor jouw bedrijf.

Processen in kaart

In kleine bedrijven doet iedereen vaak van alles. Dat werkt prima, maar bij groei is dat simpelweg niet vol te houden. Zorg daarom dat je alle stappen in de zogeheten value chain in kaart brengt, van het moment dat een klant zich meldt tot je product of dienst naar volle tevredenheid is afgeleverd en de rekening is voldaan. Leg vast wie, of beter nog, welke functie verantwoordelijk is voor elk van die stappen, wat er precies gedaan moet zijn voordat het werk kan worden overgedragen aan de volgende functie.

Reageer op tijd

Anticipeer op eventuele fricties. Zijn je medewerkers voor hun taken opgewassen, hebben ze extra mensen nodig of moet je op zoek naar echte specialisten? Realiseer je dat paniekvoetbal alleen maar extra geld kost.

Tineke Rensen is auteur van het boek 'Geef je Concurrenten het Nakijken'. Zij fungeert al jaren als sparringpartner voor groei voor ondernemers.

Realiseer je dat paniekvoetbal alleen maar extra geld kost

Tineke Rensen