Actueel

Zo fietsen ondernemende ouders Babboe de Europese markt in

beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het succes van Babboe leidde deze zomer tot de overname van moederbedrijf Velosophy door fietsenconcern Accell, bekend van merken als Batavus, Sparta en Koga. Volgens Judith van den Briel, marketing manager van Babboe, verandert er met de overname niet zoveel. ,,Het is zeker niet de bedoeling dat het roer omgaat, want we willen juist voortborduren op de succesvolle strategie van de afgelopen jaren. Accell is een grote speler in de fietsenwereld. Dat biedt ons ook de mogelijkheid om van hun expertise, productiefaciliteiten en kennis van internationale markten gebruik te maken. Als je groter groeit, wordt ook efficiëntie steeds belangrijker.''

Jonge ouders

Enkele ouders met jonge kinderen stonden in 2008 aan de wieg van Babboe. Begonnen in Doorn verhuisde het bedrijf in 2010 naar Amersfoort. Na enkele verhuizingen binnen de stad is het merk sinds 2017 gevestigd aan de Koedijkerweg vlak achter natuurgebied De Schammer. Daar is ook een testlocatie en showroom voor klanten, maar de verkoop gebeurt met name via de webshop.

Lees ook: Swapfiets bouwt aan innovatief blauwe fietsen-imperium

Lees verder onder de advertentie

De oprichters zochten tien jaar geleden naar een goedkoper alternatief voor de bakfietsen, die ze wilden aanschaffen om hun kinderen te vervoeren. ,,Dus begonnen ze in een oude paardenstal in Doorn met het maken van hun eigen bakfietsen'', zegt Van den Briel. ,,Babboe betekent kindermeisje in het Indonesisch en onze bakfietsen zijn dan ook in eerste instantie puur voor kindervervoer bedacht. Je hebt de kinderen voor je neus zitten en hebt direct contact met ze. Ze zitten dus niet, zoals in de auto, achter je op de bank waardoor je niet goed kunt zien wat daar allemaal gebeurt. Dat kan tijdens een ritje naar school best wel stress geven. En je hoeft ook geen parkeerplaats te zoeken.''

Samenwerking met Prénatal

Babboe richt zich op ouders van kinderen tot ongeveer 7 jaar. Door zich met een betaalbare en kwalitatief goede bakfiets specifiek op die doelgroep te richten, werd het merk in no time succesvol. Verantwoordelijk hiervoor is niet alleen het online verkoopmodel. Ook de samenwerking met partners, zoals winkelketen Prénatal, bleek een slimme zet. Van den Briel: ,,Toen we net begonnen, waren onze bakfietsen alleen beschikbaar als montagepakketten. Dat is nog steeds zo voor de niet-elektrische bakfietsen, waardoor we de prijs laag kunnen houden, al zien we wel dat veel mensen tegenwoordig liever een afgemonteerd model aanschaffen. Maar door op deze manier te werken hebben we de markt voor bakfietsen wel volledig op z'n kop gezet. Wij werken niet samen met fietsenwinkels, maar juist liever met bedrijven als Prénatal. Dat is voor beide partijen interessant. Zij kunnen kortingsacties aanbieden in combinatie met de aanschaf van een Babboe en wij kunnen in hun winkels testdagen organiseren zodat je daarvoor niet vanuit Groningen of Goes naar Amersfoort hoeft te komen. Door met een webshop te werken, kan de provisie, die anders naar fietsenwinkels zou gaan, nu als korting aan klanten worden gegeven. En we hebben servicemonteurs die door het hele land verspreid zitten en bij klanten thuis reparaties of onderhoudsbeurten verzorgen.''

Lees ook: Zo springt Gazelle om met het tekort aan fietsmonteurs

Lees verder onder de advertentie

De productie van de onderdelen voor de fietsen vindt plaats in China, Taiwan, Japan en Letland, maar de assemblage wordt in Nederland gedaan. Babboe ontwerpt de bakfietsen voor een groot deel zelf, maar bij modellen met een gecompliceerdere techniek wordt een gespecialiseerd bureau ingeschakeld. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij de Carve, waar de voorwielen kunnen overhellen, wat meer stabiliteit geeft bij het insturen van bochten.

Fietscultuur

Het regelmatig introduceren van nieuwe modellen vormde een belangrijke factor bij de groei van Babboe, ook in het buitenland waar het bedrijf nu in 22 landen actief is. Dat vergt wel de nodige aanpassingen, zegt Van den Briel. ,,Elk land heeft een andere fietscultuur en daar passen we onze verkoopstrategie op aan. Zo is het in Nederland al heel gewoon om via internet een fiets te kopen, maar in andere landen gaat dat allemaal nog iets traditioneler. Wat ons heeft geholpen is de doorbraak van de elektrische fiets, waarvan de techniek nu op diverse Babboe modellen kan worden toegepast. De technieken zijn beter op elkaar afgestemd en er zijn nu ook bakfietsen met meer dan drie versnellingen.''

Lees ook: Hoe dit bedrijf werknemers stimuleert om de fiets te pakken

Lees verder onder de advertentie

Bij het uitbreiden van het assortiment wordt nog steeds veel uit eigen ervaringen geput. Van den Briel: ,,Er werken hier rond de veertig ouders met in totaal 68 kinderen, die elke dag alleen maar bezig zijn met wat belangrijk is voor gezinnen met jonge kinderen als ze op de fiets stappen. Babboe moet een feestje op wielen zijn. Heeft een gezin één, twee of meer kinderen, dan zijn daar verschillende modellen voor. Ben je gastouder of heb je vijf à zes kinderen, dan is er de Babboe Max. En heb je een hond, dan hebben we ook daar een bakfiets voor: de Babboe Dog.''