Podcast
Telecombedrijf Simpel groeit én kijkt vooruit naar tv en internet
Het gaat goed met Simpel(.nl), het telecombedrijf voor goedkope sim-only abonnementen. En daar hoeft het in de toekomst niet bij te blijven, verklapt oprichter Jasper de Rooij in deze podcast van De Ondernemer.
Google Jasper de Rooij van Simpel maar 'ns en lees onder meer dat 'ik een creatieve ondernemer ben met veel hart voor z'n team. Waarbij ik graag enigszins disruptief de markt benader'. Dát bleek inderdaad tijdens zijn gesprek met Anna Neeltje de Boer voor de wekelijkse podcast voor De Ondernemer. ,,Ik ben wel toe aan weer iets nieuws doen. En dan het liefst tv, internet, maar dan wel als we de markt een beetje kunnen opschudden.''
Hij vertelt in alle openheid over de hobbelige weg die leidde naar de oprichting van Simpel, want ondanks zijn huidige succes heeft de ondernemer bij een eerder bedrijf ook met verlies en schuldeisers te maken gehad. De oprichting van Simpel bleek echter een schot in de roos. De Rooij vertelt hoe zijn concept voor goedkope online telefoonabonnementen uit nood geboren werd, maar een onderscheidende kracht in de markt bleek. Ook onderstreept zijn verhaal hoe denken vanuit de klant in plaats van winstoogmerk juist meer winst oplevert.
Telecommarkt achterhaald
Doorgaan op de weg die hij insloeg zal de ondernemer dus geen windeieren leggen, maar toch durft De Rooij hardop te fantaseren over het inslaan van een nieuwe weg met Simpel. Het hoeft niet bij telefonie te blijven. De Rooij zegt in de podcast: ,,Ik geloof er heel erg in dat je de consument voor zo’n laag mogelijk bedrag moet proberen telecomdiensten aan te bieden. Ik denk dat we op een gegeven moment toch moeten kijken naar eventueel tv, internet, en dat eraan toevoegen.''
,,Wat ik zou willen is dat je gewoon een internetpijp naar binnen brengt, dat je voor 15 euro per maand internet hebt, dan ga je streamen, en tv schaf je gewoon af. En dan neem je misschien een Netflix-abonnementje, ben je veel goedkoper uit.''
,,Nu word je gedwongen in een zenderpakket met kanalen waar bijna niemand meer naar kijkt. Het is een soort gedwongen winkelnering. Zo van je gaat naar Albert Heijn, koopt een pak melk, maar je mag het alleen kopen als je er ook eieren bij koopt en boter en noem maar op. Dat is heel raar. Waarom mag ik niet gewoon internet tegen een hele lage prijs thuis hebben? Als we dat kunnen doen, wil ik ook heel graag dat aanbieden.''