Podcast

Telecombedrijf Simpel groeit én kijkt vooruit naar tv en internet

Het gaat goed met Simpel(.nl), het telecombedrijf voor goedkope sim-only abonnementen. En daar hoeft het in de toekomst niet bij te blijven, verklapt oprichter Jasper de Rooij in deze podcast van De Ondernemer.

PRESENTATOR: ANNA NEELTJE DE BOER 8 juni 2019

Google Jasper de Rooij van Simpel maar 'ns en lees onder meer dat 'ik een creatieve ondernemer ben met veel hart voor z'n team. Waarbij ik graag enigszins disruptief de markt benader'. Dát bleek inderdaad tijdens zijn gesprek met Anna Neeltje de Boer voor de wekelijkse podcast voor De Ondernemer. ,,Ik ben wel toe aan weer iets nieuws doen. En dan het liefst tv, internet, maar dan wel als we de markt een beetje kunnen opschudden.''

Hij vertelt in alle openheid over de hobbelige weg die leidde naar de oprichting van Simpel, want ondanks zijn huidige succes heeft de ondernemer bij een eerder bedrijf ook met verlies en schuldeisers te maken gehad. De oprichting van Simpel bleek echter een schot in de roos. De Rooij vertelt hoe zijn concept voor goedkope online telefoonabonnementen uit nood geboren werd, maar een onderscheidende kracht in de markt bleek. Ook onderstreept zijn verhaal hoe denken vanuit de klant in plaats van winstoogmerk juist meer winst oplevert.

Telecommarkt achterhaald

Doorgaan op de weg die hij insloeg zal de ondernemer dus geen windeieren leggen, maar toch durft De Rooij hardop te fantaseren over het inslaan van een nieuwe weg met Simpel. Het hoeft niet bij telefonie te blijven. De Rooij zegt in de podcast: ,,Ik geloof er heel erg in dat je de consument voor zo’n laag mogelijk bedrag moet proberen telecomdiensten aan te bieden. Ik denk dat we op een gegeven moment toch moeten kijken naar eventueel tv, internet, en dat eraan toevoegen.''

,,Wat ik zou willen is dat je gewoon een internetpijp naar binnen brengt, dat je voor 15 euro per maand internet hebt, dan ga je streamen, en tv schaf je gewoon af. En dan neem je misschien een Netflix-abonnementje, ben je veel goedkoper uit.''

,,Nu word je gedwongen in een zenderpakket met kanalen waar bijna niemand meer naar kijkt. Het is een soort gedwongen winkelnering. Zo van je gaat naar Albert Heijn, koopt een pak melk, maar je mag het alleen kopen als je er ook eieren bij koopt en boter en noem maar op. Dat is heel raar. Waarom mag ik niet gewoon internet tegen een hele lage prijs thuis hebben? Als we dat kunnen doen, wil ik ook heel graag dat aanbieden.''

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details