Nieuws Actueel

Leaseconcept maakt spijkerbroekenmerk MUD Jeans duurzame business

Soms komt duurzaam ondernemen binnen handbereik als je je businessmodel omgooit. Bert van Son (56) deed het. Door zijn spijkerbroeken te leasen maakte hij de business circulair. ,,Na een jaar kunnen klanten de jeans houden of inruilen voor een nieuw model.''

René Bogaarts | Foto: Henk Stover 6 maart 2018

MUD Jeans

Een spijkerbroek leasen? Dat kan bij MUD Jeans. Zes jaar geleden richtte Bert van Son een bedrijf op met een volstrekt vernieuwende aanpak, en het werkt. ,,Vorig jaar maakten we voor het eerst een bescheiden winst'', zegt Van Son. ,,We rekenen dit jaar op een omzet van anderhalf miljoen euro. We groeien hard.''

Bricks & clicks

MUD Jeans produceert dit jaar zo'n 50.000 modieuze spijkerbroeken. ,,De helft ervan wordt via internet aan de man gebracht, de andere helft via 300 winkels in 27 landen.

De helft van de broeken die online wordt verkocht, een kwart van het totaal dus, wordt geleaset voor 7,50 euro per maand. Na een jaar kunnen klanten ze houden omdat ze zijn afbetaald, of inruilen voor een nieuw model. Wie hem terugbrengt, krijgt een kortingsvoucher van een tientje. Voor de winkelsproberen we een soortgelijk leasesysteem op te zetten'', aldus Van Son.

De broeken bestaan voor 60 procent uit biologisch geteelde katoen en voor 40 procent uit katoen die afkomstig is van oude MUDJeans-spijkerbroeken. ,,Maar klanten die een oude jeans van een ander merk inleveren krijgen, zolang er voor 95 procent katoen in zit, tegenwoordig ook een kortingsvoucher van een tientje. Die broeken zijn dan al zo vaak gewassen dat er geen toxische stoffen meer in zitten.''

Verduurzamen

Van Son, die al zijn hele leven in de mode zit, richtte MUD Jeans op om de sector te verduurzamen. Hij koos voor de spijkerbroek, omdat het een tijdloos en wereldwijd gewild product is. ,,We gebruiken goede grondstoffen in onze fabriek, die in Tunesië is gevestigd,en de mensen worden netjes behandeld. Dat wordt allemaal gecontroleerd en gecertificeerd. De verslagen ervan zijn op onze website te vinden, want we hechten aan transparantie.''

Koploper

MUD Jeans is een zogeheten benefit corporation, een rechtsvorm tussen een bv en een goededoelenorganisatie in. ,,Het assessment dat je moet ondergaan om zo'n B-corp te worden, is een ervaring op zich. Er worden vragen gesteld over dingen waaraan je nooit hebt gedacht. Je beseft al snel dat het allemaal nog veel beter kan'', zegt Van Son. Andere bedrijven tonen veel belangstelling voor zijn aanpak. ,,MUD Jeans is lid van de Alliance of Responsible Denim en de Sustainable Apparel Coalition, omdat men ons beschouwt als koploper. Er wordt naar ons geluisterd. Ik merk dat grote jeansmerken beginnen in te zien dat ze marktaandeel verliezen als ze niks doen.''

We rekenen dit jaar op een omzet van 1,5 miljoen euro

Bert van Son, MUD jeans