Nieuws Actueel

Zonder plastic tas naar huis

Het verbod op gratis plastic tasjes zorgt voor minder milieuvervuilende tasjes, schrijft BN/De Stem. ‘Maar het is allesbehalve klantvriendelijk.’

Saskia Hendriks en Demi Schoenmakers 18 april 2016

Plastictasss

"Klanten kunnen soms erg vervelend reageren als je tien cent voor een plastic tasje vraagt", vertelt Linda Peters, filiaalmanager van Jola Mode Baarle-Nassau. Sinds 1 januari 2016 geldt er voor winkeliers een verbod op gratis plastic tasjes. Dit moet het zwerfvuil tegengaan. Peters vindt de nieuwe regeling een beetje dubbel. "Ik ben het helemaal eens met het idee erachter, want plastic is natuurlijk slecht voor het milieu." Maar er komt volgens Peters heel wat kijken bij de uitvoering ervan. "Het is allesbehalve klantvriendelijk. Als er een klant voor honderden euro’s aan kleding bij je koopt, is het niet fijn om nog tien cent voor een tas te vragen." Daar is Peter Warlich, eigenaar van ZoVaderZoZoon in Breda het volledig mee eens. "Het voelt bezwaard om goed betalende klanten daarvoor geld te vragen. Dat zet ik dan maar op de rekening van de winkel." Steeds meer klanten nemen hun aankopen zonder tas mee naar huis. "En dat is natuurlijk niet goed voor de naamsbekendheid van je winkel", vindt Warlich. Het liefste zou hij overstappen op papieren tassen, maar hij heeft vlak voor het verbod nog 12.000 plastic tassen laten maken. Ook voor de klanten is het even wennen. Zo zit het bij onder andere Loppie Klok (65) nog niet in haar systeem om standaard zelf een tas mee te nemen. "Ik vergeet het vaak. Nu ook weer. En dan koop je toch maar een plastic tas", zegt ze kijkend naar de twee plastic tassen in haar hand. Bij Marjan Vervuren (55) gaat dat al wat beter. Zij neemt steeds vaker haar eigen katoenen tas mee. "Ik hergebruikte de plastic tassen eerst ook al, maar had er nooit aan gedacht om over te stappen op katoen. Dat is nog beter voor het milieu." Ze snapt dan ook dat de winkels er zelf weinig aan kunnen doen. Dat geldt lang niet voor alle klanten. Linda Peters van Jola Mode heeft al vaker meegemaakt dat klanten bij de kassa boos op haar werden. "De meeste klanten reageren prima. Zij begrijpen de achterliggende gedachte. Maar je hebt er altijd een paar bij zitten die erg aanvallend reageren. Zij begrijpen niet dat het volgens de Europese wet- en regelgeving moet." Maar volgens Peters werkt de nieuwe regeling wel. Ze merkt in ieder geval duidelijk het verschil. "Ik denk dat we 80 procent minder plastic tasjes meegeven. Klanten hebben steeds vaker zelf een tas bij zich. En met een stapel kleren onder de arm over straat lopen, lijkt ook steeds hipper te worden", zegt Peters met een knipoog. Cadeauwinkel HIER in Breda is erg te spreken over de nieuwe regeling rondom de plastic tassen. HIER is een duurzame winkel en had daarom al papieren tassen, maar ook die hoeft ze minder mee te geven. Hoe minder tassen, des te beter voor het milieu. Annemarie Bodar, eigenaresse van HIER: "Veel klanten hebben zelf een tas bij zich. Ik vraag dan ook vaak: gaat het zo mee? In plaats van: wilt u er een tasje bij?" Ook Ramona Tellekamp van Marijn Kroese Bloem & Plant in Breda vindt het belangrijk dat het milieu steeds meer aandacht krijgt. "Mensen moeten zich bewust worden van de hoeveelheid plastic dat we verbruiken." Sommige winkels komen zelfs met nog andere alternatieven. Zo ook Jan Bekker, eigenaar van Bekker’s Schoenen in Oosterhout. Naast een plastic tas voor 15 cent geeft hij klanten soms een petfles tas mee. Deze zijn beter voor het milieu en mag hij voor niks meegeven. "Een gratis tas hoort bij de service", vindt Bekker.