Nieuws Actueel
Zo zorgt Bløf-hit voor tonnen extra omzet bij ondernemers Zoutelande
Sinds Bløf en Geike Arnaert een hit hebben met ‘Zoutelande’ gaat het ondernemers in de gelijknamige Zeeuwse badplaats extra voor de wind. Zij spelen handig in op de populariteit van het nummer, onder meer met sweaters en een oud strandhuis op het terras. “Er worden tonnen meer omzet gedraaid.”

“Het terras zit ramvol, ik heb echt geen tijd voor vragen nu”, klinkt het bij Standpaviljoen de Zeeuwse Rivièra. En een paar honderd meter verderop bij Strandpaviljoen De Branding: “Iedereen zit op het strand nu. We zijn veel te druk.”
Topdrukte
Ondernemend Zoutelande beleeft deze zomer topdrukte, zoveel is duidelijk. Belangrijke oorzaak naast het aanhoudende zomerweer: de hit van de Zeeuwse band Bløf en Vlaamse zangeres Geike Arnaert. Het nummer werd onlangs uitgeroepen tot grootste Nederlandstalige hit aller tijden, opvolger van Rood van Marco Borsato. Het dorp op Walcheren (1600 inwoners) heeft met het nummer een extra troefkaart naast de meeste zonuren en het hoogste natuurlijke duin van Nederland.
Extra aantrekkingskracht
“Als je Zoutelande binnenrijdt, staat er een bord met opschift ‘Blij dat je hier bent’ naar de tekst uit het nummer. Veel toeristen laten zich ermee fotograferen. Dat wijst erop dat het nummer een extra aantrekkingskracht uitoefent op toeristen”, zegt Laurens Knoester van Italiaans restaurant Il Punto aan de Nieuwstraat in het dorpshart.
Zoutelande ontvangt met name meer Belgische toeristen, zegt wethouder Arie Schot (SGP-ChristenUnie) van de gemeente Veere, waaronder Zoutelande valt, tegen de Volkskrant. Het nummer dat vorig jaar uitkwam, werd ook bij onze zuiderburen een hit. “Cijfers hebben we nog niet, die komen pas na het seizoen. Maar we horen van hoteliers en strandtentexploitanten dat er vooral meer Belgen zijn. Het loopt dit jaar heel soepel, dat is wel duidelijk.”
Dagjesmensen
Laurens Knoester van Il Punto beaamt dat er meer Belgische toeristen komen, vooral dagjesmensen. “Zoutelande is natuurlijk niet ver voor de Vlamingen: via de Westerscheldetunnel ben je hier zo.” Maar er komen ook meer dagjesmensen uit eigen land. “We hebben gasten ontvangen uit Twente en Den Haag die kwamen kijken hoe het in Zoutelande is.”
Ondernemers uit Zoutelande waren zo dankbaar dat ze tijdens Concert At Sea in Zeeland een vliegtuigje de lucht in stuurden met teksten als ‘Zoutelande bedankt Bløf’. Binnenkort gaat er een vliegtuig met de tekst ‘Zoutelande verBløffend goed' de lucht in. Volgens de eigenaresse van Duinhotel Zomerlust aan de Duinweg heeft het nummer Zoutelande op de kaart gezet: “Het nummer is de beste reclame die we ons kunnen bedenken.”
Lees ook: Kuzee heeft succesformule met slepen, vervoeren en wassen van auto's
Zoutelande-sweaters
Bedrijven spelen ondertussen met hun marketing slim in op de hit. Cadeauwinkel ZOUT verkoopt speciale Zoutelande-sweaters met opdruk ‘Blij dat je hier bent’ en strandpaviljoen De Branding heeft een groot bord neergezet met opschift ‘Het oude strandhuis’. Verder zijn er speciale drankjes uitgebracht, zoals Zoutelande Blond Bier.
Laurens Knoester zette dit voorjaar als gimmick een ‘oud strandhuisje’ op het terras waarin gasten kunnen eten. “Het was de bedoeling dat het een paar weken zou blijven staan, maar het strandhuisje was zo populair dat we het niet meer hebben weggehaald”, zegt Knoester.
Meer omzet
De restaurant-eigenaar zegt dat het positieve effect op de omzet van het nummer moeilijk is te meten. “We draaien 20 tot 30 procent meer omzet ten opzichte van vorig jaar zomer. Maar dat ligt ook aan het fantastische weer.” Michel Kloeg, eigenaar van het Beach Hotel en verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Strandhotel Zoutelande en Duinhotel Tien Torens: “In de eerste vijf maanden hebben we met Beach Hotel een 14 procent hogere omzet gerealiseerd. Voor een hotel met 69 kamers is dat substantieel. Ook vanuit de horeca in het dorp krijg ik volop positieve geluiden als het om omzet gaat. Er worden tonnen meer omzet gedraaid in Zoutelande.”
Bløf-effect
Hoelang Zoutelande nog profiteert van de hit? De eigenaresse van Duinhotel Zomerlust verwacht dat het Bløf-effect nog wel even na ijlt. “Onze ervaring is dat veel bezoekers nog eens terugkomen. Ik verwacht dat veel dagjesmensen die Zoutelande vanwege het Bløf-nummer bezoeken, nog eens terugkomen voor een overnachting.”
Hotel-eigenaar Kloeg: “Een keer zal het lied naar de achtergrond verdwijnen maar de reputatie is gevestigd en het lied is een topper. Zoutelande staat op de kaart, alhoewel nog niet elke Nederlander weet waar het ligt.”
Het nummer is de beste reclame die we ons kunnen bedenken