Bedrijven schreeuwen om goede IT-vakmensen en dat zal de komende tijd zeker niet veranderen. Sinds de oprichting bijna tien jaar geleden heeft Team Rockstars IT een stormachtige groei doorgemaakt en inmiddels leveren ze ruim zeshonderd software engineers aan klanten als KPN, Essent, de Belastingdienst en Schiphol. Oorspronkelijk komt het bedrijf uit Den Bosch, maar inmiddels zijn er vestigingen, of zoals zij het zelf noemen ‘chapters’, in steden als Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. En toch gaat het volgens mede-eigenaar en Chief People Officer Simone van Erp niet alleen maar om steeds verdere groei realiseren.
Onze kernwaarden zijn hartelijk, open, energie, rebels en ambitie.
,,Als ik één sleutelwoord binnen Team Rockstars IT moet opnoemen dan is het wel purpose. Het draait bij ons echt om werkgeluk voor de software engineers die we bij onze klanten plaatsen. Ik ben een tijd CEO geweest, maar juist de interactie en het verder bouwen met onze mensen, daar krijg ik nu als CPO de meeste energie van. Onze kernwaarden zijn hartelijk, open, energie, rebels en ambitie. Dat vat mooi samen waar het binnen onze organisatie om draait. Wat ons onderscheid is ons 70/30 werkmodel, waarbij we zeventig procent van wat de klant ons betaalt direct doorgeven aan onze software engineers. De andere 30 procent steken we in het bieden van een premium service voor onze mensen, zoals trainingen, de administratie, allerhande events en 1-op-1-begeleiding. Het is een vorm van samen ondernemen die garandeert dat de software engineers het beste salaris in de markt krijgen en verder op enorm veel vlakken ontzorgd worden.”
Waardering ‘werkgeluk’ engineers: 8,5
De ambitie van Team Rockstars IT is volgens de tekst op hun website om ‘het grootste software engineering huis van Nederland te worden’. Een flinke opgave in een markt waar grote spelers als Accenture, TCS en Capgemini vooralsnog de dienst uitmaken. Toch kunnen die organisaties niet de groeicijfers laten zien die Team Rockstars IT jaar na jaar realiseert. Op dit moment zit het bedrijf in een fase waarin ze zich richten op de grotere corporates van ons land. Niet altijd de makkelijkste partijen, omdat je via een tender eerst moet kunnen aantonen wat je kunt leveren en tegen welke prijs. Eén van de zaken waarmee ze zich onderscheiden van de rest? Het werkgeluk van hun engineers dat met een cijfer van 8,5 opvallend hoog is.
,,Doordat we niet alleen een goed salaris bieden, maar ook zorgen dat iedereen echt volledig op zijn of haar plek zit bij de klant, hebben we een unieke sfeer rond ons team weten te creëren en dat ziet de klant terug. Met een tevredenheidcijfer van 8,6 zijn onze klanten dan ook erg blij met de mensen die we bij hen aanbieden. Onze lat ligt aan de voorkant erg hoog, zodat we zeker weten dat de mensen waar we mee samenwerken niet alleen de beste talenten in hun vakgebied zijn, maar ook passen binnen de open sfeer die we binnen onze club nastreven. We hebben de voorbije jaren echt een heel sterk merk opgebouwd en doordat we privately-owned zijn hoeven we ons niet voortdurend op winstmaximalisatie te richten. Hierdoor kunnen we ons veel meer focussen op onze eigen kracht en vanuit daar verder groeien. En dat gaat eigenlijk elk jaar enorm goed vooruit.”
Doordat we privately-owned zijn hoeven we ons niet voortdurend op winstmaximalisatie te richten
Organisatiestructuur
Dat Team Rockstars IT een steeds belangrijkere speler begint te worden en nog groter wil worden blijkt ook wel uit de bijzondere sponsordeal die ze recent hebben gesloten. Als sleevesponsor van voetbalclub Ajax schittert het merk vanaf januari volgend jaar ook in de Eredivisie. Toch heeft het snelle groeien ook een keerzijde. Door steeds verder opstapelend werk kwam er steeds weer een extra man of vrouw bij om de organisatie draaiende te houden, waardoor er op een gegeven moment zes managementlagen waren. Het welbekende waterhoofdeffect van middenmanagement is recent doorgeprikt en teruggebracht naar vier lagen, zodat het team aan de top beter kan overzien wat er op de werkvloer speelt.
Geen CEO maar collegiaal bestuur op C-level
,,Het bijzondere aan onze organisatiestructuur is dat we geen CEO meer hebben, maar in plaats daarvan een collegiaal bestuur op C-level. Met zijn zevenen bepalen we de koers van het bedrijf en doordat we allemaal anders zijn levert dat regelmatig mooie gezonde discussies op. Er zijn een paar mensen die echt heel growth minded zijn, terwijl ik bijvoorbeeld meer van het scalen en optimaliseren ben. Soms even op de rem trappen om de huidige stand van zaken en eventuele risico’s te overzien. Tuurlijk botst het weleens, maar omdat de meesten van ons al vanaf het begin binnen de organisatie zitten kennen we elkaar door en door en kunnen we dat ook heel goed managen. Ook binnen het bestuur geldt dat we het aan het eind van de dag samen met elkaar doen.”
Nieuwe technologieën
De voorbije vijf jaar staat Team Rockstars IT al in de Top 250 groeibedrijven lijst van nlgroeit, een teken dat het bedrijf op weg is om haar ambitieuze doelen te halen. Echte tegenvallers hebben ze de voorbije tien jaar nog niet gehad, maar dat wil niet zeggen dat er niet genoeg uitdagingen waren en zijn. Naast de coronapandemie vinden in de IT-sector tegenwoordig steeds meer near shoring activiteiten plaats waarbij een deel van het werk wordt uitbesteed in lagere lonen landen als bijvoorbeeld Portugal of Spanje. En dan is er nog de snelle opkomst van AI en generative AI. Hoe verwachten ze ook de komende jaren in de voorhoede mee te draaien?
,,De enige manier om voorop te blijven is heel hard werken. Het ziet er van de buitenkant bij sommige organisaties misschien vaak makkelijk uit, maar dat is het nooit. Dat zal elke ondernemer kunnen beamen. Het belangrijkste voor ons en onze engineers is om bij te blijven en nieuwe technologieën volledig te omarmen. Daar ontkom je in onze sector simpelweg niet aan. En los van onze engineers kijken we ook intern naar hoe we AI kunnen inzetten om productief en relevant te blijven. Dat is een continu proces, maar houd je ook scherp. In de komende jaren willen we bovendien internationaal gaan, zodat we buiten Nederland met onze bestaande klanten én nieuwe klanten verder mee kunnen groeien. En daarnaast willen we enorm veel lol hebben met elkaar, zodat er niet alleen groei is voor Team Rockstars IT als bedrijf maar ook persoonlijke groei voor al onze mensen.”