Blog Charlotte Meindersma

Nieuwe regels voor online marktplaatsen

We kopen en verkopen steeds meer online. Zo ontstaan er ook steeds meer websites, online marktplaatsen of platformen, waar meerdere ondernemers hun producten aan kunnen bieden. Niet alleen op bol.com, maar ook op blokker.nl en vd.nl. Handig, maar voor de consument ook vaak verwarrend. Zij hebben niet altijd door bij wie ze kopen. Bovendien is de rangschikking van verkopers van hetzelfde product niet altijd transparant. Jurist Charlotte Meindersma legt uit hoe de nieuwe regels werken.

Charlotte Meindersma 11 juli 2022

Online marktplaats regels charlotte meindersma jurist

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock

Charlotte Meindersma

Ondernemer/jurist

Charlotte Meindersma is ondernemer en jurist. Ze maakt het recht graag praktisch op het gebied van marketing, privacy en contracten. Wekelijks maakt ze video's en schrijft ze artikelen voor haar eigen website. Daarnaast is ze spreker en auteur van vijf boeken, waaronder het net verschenen Écht ondernemen - bemoei je met je eigen zaak.

Daarom bestaan er sinds 28 mei 2022 nieuwe regels voor online verkoopplatformen.

Het zijn met name vier verplichtingen waar rekening mee gehouden moet worden:

  1. Wie is de werkelijke verkoper?

  2. Duidelijkheid over rangschikking bij zoekresultaten

  3. Herkenbare advertenties

  4. Duidelijkheid over verdeling van verplichtingen

1. Wie verkoopt het product?

Er zijn twee zaken die het platform duidelijk moet maken:

  1. Wie verkoopt het product?

  2. Is dat een bedrijf of een consument?

Als de verkoper namelijk een consument is, bijvoorbeeld via marktplaats.nl of soms ook met tweedehands boeken op bol.com, dan gelden de consumentenregels, zoals die van het recht van retour en de wettelijke garantie, niet. Dat die regels dan niet gelden, moet het platform er ook bij gaan vermelden.

2. Rangschikking bij zoekresultaten

Bijna elke website biedt wel een rangschikking van producten of verkopers aan. Vaak met een keuze via een dropdown-menu.

Wordt die rangschikking beschikbaar na een zoekopdracht binnen het platform? Dan moet meteeen duidelijk gemaakt worden op basis van welke criteria de rangschikking is gemaakt.

Bijvoorbeeld dat de prijs van laag naar hoog wordt getoond of dat het bedrijf met de snelste levertijd of beste beoordeling bovenaan staat. Of misschien juist dat het platform zelf altijd eerst genoemd wordt, als ze zelf het product ook verkopen, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is bij bol.com.

3. Herkenbare advertenties

Wordt er betaald om bovenaan de ranglijst te komen of wordt er gewerkt met advertenties? Dan moet ook dat duidelijk gemaakt worden.

Zo kan de consument niet het idee krijgen bij de beste verkoper een product te kopen, omdat deze bovenaan staat, terwijl de reden voor die hoge positie slechts is dat daarvoor betaald is.

4. Duidelijkheid over verdeling van verplichtingen

Juridisch gezien koopt een consument bij de verkoper en niet bij het platform zelf, maar dat is voor een consument niet altijd even duidelijk. Bovendien biedt het ene platform wel wat klantenservice en het andere helemaal niet.

Hoe die verdeling in verantwoordelijkheden zit en bij wie een consument mag aankloppen bij vragen of klachten, dat moet duidelijker vermeld worden op het platform.

Het belang van deze regels

Door deze regels wordt de markt van online verkopen eerlijker voor bedrijven en transparanter voor consumenten. Dit moet leiden tot minder teleurstellingen, betere rechten voor consumenten en een eerlijkere markt voor de ondernemers.

De regels komen uit EU-regelgeving, en gelden dus binnen de gehele EU voor alle online marktplaatsen en online verkoopplatformen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws