Blog Dirk Beljaarts

Nederland vakantieland? 'We blijven achter, we moeten nú investeren in toeristisch Nederland'

Of je nou elke nacht tot in de late uurtjes wil dansen, fietstochten wil maken langs alle toeristische trekpleisters, of culinair wil genieten: in Nederland kan het allemaal. Maar waar blijft de toerist? KHN-directeur Dirk Beljaarts signaleert dat het buitenlands toerisme achterblijft en pleit ervoor Nederland weer op de kaart te zetten als aantrekkelijke toeristische bestemming.

Dirk Beljaarts (KHN) 11 juli 2022

Dirk Beljaarts KHN roze das

De borrelavonden op je favoriete terras in het bourgondische zuiden, een romantisch nachtje weg in dat mooie hotel in de stad, of die avond op de camping in Zeeland waar je vrienden voor het leven maakte: je favoriete zomerherinneringen kunnen zo in een jaloersmakende campagne. Nederland is namelijk een heerlijk vakantieland. Van prachtige natuurgebieden en bijzondere culturele instellingen tot de meest uiteenlopende en mooie horeca om in te vertoeven. De afgelopen 2,5 jaar hebben veel Nederlanders ons eigen land (her)ontdekt, maar de buitenlandse toerist weet de weg naar ons land nog niet altijd te vinden zoals voor 2020. Een zorgelijke ontwikkeling als je het mij vraagt, want juist die verdeling van verschillende nationaliteiten is belangrijk voor het voortbestaan van de branche.

Toerisme en gastvrijheid zijn van groot maatschappelijk en economisch belang voor de bv Nederland. De ondernemers in de sector zijn verantwoordelijk voor ruim 91,2 miljard aan omzet en ruim 800.000 banen (cijfers 2019). Bovendien draagt de sector bij aan het succes van andere sectoren (inkomen en werkgelegenheid toeleveranciers) en aan het vestigingsklimaat. De maatregelen als gevolg van de coronacrisis laten nadrukkelijk zien welke effecten het vrijwel geheel sluiten van de toeristische sector heeft op een maatschappij. De omzet halveerde in 2020 en we zijn nog lang niet terug op het niveau van voor de crisis.

Lees ook: VNO-NCW: ‘Grote zorgen over afbreken verbindingennetwerk Schiphol’

Nationale regie en daadkracht

Wat mij betreft is het dan ook de hoogste tijd voor nationale regie en daadkracht om Nederland weer op de kaart te zetten als aantrekkelijke toeristische bestemming. We doen als brede sector zelf veel om een goede naam te bouwen en te behouden. Denk aan het geweldige werk en de regie van het NBTC, maar ook van luchtvaartmaatschappijen, hoteliers, horecaondernemers, campings, jachthavens, congreslocaties, musea, culturele instellingen, openbaar vervoer, recreatie en retail: samen zorgen we ervoor dat (zakelijke) toeristen terug willen komen naar Nederland. Maar Nederland presenteren als een prachtig vakantieland of zakelijke bestemming is ook een kwestie van centen.

''We moeten ons ambitieniveau als land drastisch verhogen"

Ik kijk vaak naar de jaloersmakende campagnes die sommige landen voeren, waar het aandeel toerisme van het BNP zelfs lager is. Mijn favoriet? De campagne van Zwitserland met Roger Federer en Robert de Niro, die het land bewust midden in coronatijd lanceerde. Als je die campagne ziet, dan weet je dat we ons ambitieniveau drastisch moeten verhogen en dat er meer focus én budget nodig is vanuit het kabinet. Een investering die door de sector op meerdere manieren dubbel en dwars wordt terugverdiend voor de schatkist.

Tekst gaat verder onder de video uit de campagne met Roger Federer en Robert de Niro

Herstel en groei

Om het herstel en de groei van toerisme in goede banen te leiden, is het volgens horecaondernemers belangrijk dat er slagen worden gemaakt in de toeristische agenda van Nederland. Zo liggen er kansen voor regionale marketing, waarbij een goede spreiding van toeristen over het land én over het jaar heen wordt nagestreefd.

De sector heeft met veel verschillende beleidsterreinen te maken: natuur, ruimtelijke inrichting, mobiliteit, gezondheid, vestigingsklimaat, cultuur, sport en buitenlandse zaken. Daarom pleitte KHN samen met andere gastvrijheidssectoren al vóór de formatie voor een aparte minister van Horeca & Toerisme. Door nationale regie te pakken en te zorgen voor een intensieve regionale en lokale samenwerking, kunnen we toewerken naar het herstel van de sector en economische groei. Maar helaas lijkt de sector binnen het ministerie van Economische Zaken & Klimaat volledig ondergesneeuwd te raken tussen alle crises en de focus op het klimaat. Een gemiste kans!

Wat kunnen we zelf doen?

Naast nationale regie en daadkracht kunnen we ook regionaal en lokaal toewerken naar een gastvrij Nederland. Om toeristen een authentieke beleving te bieden, is de lokale samenwerking met inwoners en ondernemers uit andere sectoren van groot belang. Door het benadrukken van de identiteit van dorpen en steden, toerisme lokaal en in de regio belangrijk te maken én te spreiden, versterk je elkaar en werken we samen toe naar een gastvrij Nederland. Om hier nóg meer aandacht voor te vragen, heeft KHN samen met NBTC de gastvrijheidstool in het leven geroepen. De tool biedt ondernemers uit de horeca- en toerismesector waardevolle tips en inzichten over hoe vaste en nieuwe bezoekers nog beter kunnen worden bediend.

Duurzame aanpak

Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen de weg naar ons land (terug) weet te vinden. Daar hebben we consumentenvertrouwen voor nodig, goede (intercontinentale) vliegverbindingen, maar ook de bekendheid van Nederland als toeristische bestemming. De landelijke visie Perspectief 2030 van het NBTC omschrijft hoe zoveel mogelijk Nederlanders kunnen profiteren van toeristisch bezoek aan en in ons land. Herstel en groei vragen om een duurzame aanpak, zodat we ook samen in de toekomst jaloersmakende vakantieherinneringen kunnen creëren.

Minister Adriaansens en collega’s, laten we samen die handschoen oppakken om Nederland nóg gastvrijer te maken.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws