John Lin
John is een China-expert, spreker, bestuurslid bij het Netherlands China Business Council en strategisch adviseur voor BORG Consulting. Daarnaast was hij voormalig Lead Ecosystem Business Developer en Strategy & Business Developer bij bol. John’s missie is het Oosten en Westen dichter bij elkaar te brengen. Eén van de zaken waar Chinese techbedrijven extreem goed in zijn is het automatiseren van processen. Bij BORG Consulting helpt John met andere ex-bol-strategen bedrijven commerciële processen te automatiseren met behulp van data en AI.
Zo heeft China meer dan een miljard bomen geplant, voegen ze meer duurzame energiecapaciteit toe en produceren ze meer elektrische auto’s dan de rest van de wereld bij elkaar opgeteld.
Lees ook: Waarom online adverteren beter wordt door de Chinezen en lokale platformen
De consument liep alleen nog achter, deze was vooral aan het genieten van de toenemende economische welvaart, maar dit is de laatste tijd aan het omslaan. De Chinese consument begint nu opzoek te gaan naar duurzaamheid en verbindt dit zelfs aan welzijn. Bedrijven beginnen hier nu ook op in te spelen en een mogelijke stroomversnelling komt op gang. Alibaba wil zelfs haar Scope 3-uitstoot (CO2-uitstoot van het bedrijf inclusief toeleveringsbedrijven, red.)in 2030 gehalveerd hebben. Het is een kwestie van tijd dat deze dingen ook naar het Westen komen overwaaien.
Slow fashion: bespaar 100 procent door niets uit te geven
Eén van de virale hashtags het afgelopen jaar in China was #bespaar100%doornietsuittegeven, wat voornamelijk gericht was op de fast-fashion industrie. De Chinese consument zoekt steeds meer naar kwaliteit boven kwantiteit, wat resulteert in een verandering in koopgedrag.
En de impact wordt duidelijk gevoeld, met sluitende winkels en aankondigingen van sluiten. H&M heeft het aantal winkels in China laten afnemen van 530 tot 280 en andere merken als GAP en Zara zijn ook winkels aan het sluiten.
Lees ook: Lessen uit China: ‘Nederlandse ondernemers onderschatten de kracht van eigen data’
Tegelijkertijd maken high-end-merken strategische verschuivingen om de Chinese consument te behouden, gericht op kwaliteit en welzijn. Ook worden consumenten aangemoedigd bewust te spenderen door innovatieve apps die duurzame keuzes promoten.
Shopping festivals doen het matig en 12.12 is opgeheven
Het concept van shopping festivals zoals Black Friday, Sinterklaas en kerst zijn ons niet vreemd. In China hebben ze zo hun eigen set aan festivals, zoals Singles Day (11.11) en 12.12. Deze laatste was door Alibaba afgelopen jaar geannuleerd.
Waar op Chinese social media vlak na de pandemie ‘#revengespending’ de trend was (en veel aankopen veroorzaakten) is nu de omgekeerde term ‘#rationalspending’ het populairst. De Chinees begint de shopping festivals nu langzaam zat te worden. Afgelopen jaar is het omzetvolume van Singles Day ook nauwelijks gegroeid (+2 procent).
Met de druk op de Chinese economie en de natuur vindt de ‘rationele’ Chinese consument het eens tijd voor wat anders. Het blijkt dan ook weer, dat het voor bedrijven erg belangrijk is de laatste behoeftes van de klant te begrijpen en erop in te spelen.
De data zeggen het ook: consumenten willen duurzamer
Ook de data geven weer dat de Chinese consument duurzamer is: 72 procent van de Chinese consument zegt dat zij bewust kopen bij bedrijven die de natuur willen beschermen versus 54 procent wereldwijd.
Databedrijven zoals het TMall Innovation Centre onder Alibaba helpen merken met het vergaren van data voor productontwikkeling. Zo zie je al jaren specifiek voor China ontwikkelde duurzame alternatieven van grote westerse merken. Zo heeft Timberland speciale eco-schoenen, gebruikt Nivea veel minder verpakking en weet Oatly de juiste zoekwoorden in te zetten om de juiste Chinese doelgroep te bereiken.
Lees ook: Denk niet meer in offline of online winkelen: zo pakken de Chinezen het aan
Het succes van deze duurzame innovaties komt door de onderliggende data, die weer gebaseerd zijn op actuele consumenten wensen.
We moeten hier klaar zijn voor een stroomversnelling op duurzaam
Hoewel duurzaamheid in het westen al ruime tijd een belangrijk thema is, toont de recente focus van China aan dat deze trend wel eens in een stroomversnelling kan komen. De verschuiving naar duurzaamheid in China heeft niet alleen betrekking op consumentengedrag, maar zal ook invloed hebben op de gehele productieketen.
Deze verschuiving gaat indirecte voordelen creëren voor de rest van de wereld. Veel toeleveranciers zitten in China en de veeleisende consument in China heeft een grote stem. Als westerse ondernemer, die uit China inkoopt, moet je dus klaar zijn om je kans te grijpen bij een mogelijke stroomversnelling in verduurzaming.