Blog Elske Doets

Waarom Elske Doets vindt dat we meer op de VS moeten willen lijken

'Het woord ‘ambitie’ wordt in Nederland nog altijd argwanend bekeken, alsof je niet té ver voor de troepen uit mag lopen. In de Verenigde Staten is dat compleet anders,’ weet voormalig Zakenvrouw van het Jaar Elske Doets. In deze expertblog legt zij de vergelijking.

Elske Doets | Doets Reizen 8 juli 2022

Ambitie ondernemers amerika elske doets

Afbeelding: Shutterstock.

Elske Doets

Ceo/eigenaar Doets Reizen/ BuddyBold

Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Met haar spraakmakende visie op de toekomst van samenleving en economie is ze een graag geziene gast in programma’s als Op1, WNL op Zondag en Nieuwsuur. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.

Kernboodschap van Doets is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Doets verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing. Haar laatste boek Bloei (‘een nieuw scenario voor groei’) heeft al vele mensen geïnspireerd een omslag in hun leven te maken.

Culturele verschillen zijn prachtig. Een van de ‘motoren’ om op reis te gaan, ook voor mij, is dat mensen in andere landen en op andere continenten op een andere manier in het leven staan. Het laatste wat ik zou willen stimuleren is dat we allemaal hetzelfde gaan denken, hetzelfde gaan doen en onze omgeving gaan inrichten volgens exact dezelfde schoonheidsidealen. En toch koester ik, heel stiekem, de wens dat we in Nederland soms wat meer op Amerika lijken, vooral in mentaal opzicht. We zijn als Nederlanders in mijn ogen zo afwachtend geworden, zo aarzelend en bang om onze nek uit te steken, dat we stilstaan waar beweging gewenst is. En eindeloos eerst naar anderen kijken waar we het lef zouden moeten hebben volle kracht te gaan pionieren.

Die ver doorgevoerde voorzichtigheid in Nederland ontwikkelt zich, vind ik, tot een handicap.

Luister hier een van de afleveringen van de podcastserie over ondernemen in de VS: Prins Constantijn (Techleap) in De Oversteek: 'Wat je in Nederland fout doet, wordt in de VS uitvergroot'

Laat ik kort inzoomen op hoe het verschil tussen die durf (Amerika) en die voorzichtigheid (Nederland) zo enorm heeft kunnen worden. Het ‘grote geheim’ van Amerikanen is dat ze niet of nauwelijks in het verleden geïnteresseerd zijn, terwijl wij, Nederlanders, bij elk idee of plan meteen angstvallig achterom kijken: is het al gedaan? was het een succes? waarom niet en waarom wel? Nederlanders gaan er dus automatisch vanuit dat het verleden hen belangrijke antwoorden en inzichten verschaft, terwijl Amerikanen bijna uitsluitend vooruit denken en zich afvragen: wat is nodig om deze ambitie te laten slagen?

Luister hier een van de afleveringen van de podcastserie over ondernemen in de VS: Jasper Swelheim (Content Stadium) in podcast De Oversteek: 'Je betaalt 2 ton voor een salespersoon in Miami'

Amerikaanse manier van doen

Nu kun je twisten over wat ‘wijs’ en ‘verstandig’ opereren is (een Nederlander zal geneigd zijn te zeggen dat het verleden negeren van domheid getuigt), maar een ding bewonder ik in de Amerikaanse manier van doen: het vermogen ergens een streep onder te zetten en opnieuw te beginnen. Geen wonder dat Amerikanen vaker een bedrijf starten, vaker verhuizen en vaker van baan veranderen. Hun gretigheid om nieuwe kansen te pakken en nieuwe uitdagingen aan te gaan, zou ik in Nederland graag ook tegenkomen. Maar helaas: hier heerst de kramp om de consequenties van beslissingen tot ver achter de komma te willen berekenen. En risico’s zoveel mogelijk in te dammen.

Tot slot: ik laat me niet verleiden te bepalen of Nederlanders dan wel Amerikanen uiteindelijk slimmer en toekomstgerichter ondernemen. Dat is het punt niet. Waar het mij om gaat is dat ik het elke entrepreneur gun om minstens een keer in zijn of haar leven die ongebreideld positieve, aanstekelijke, Amerikaanse ondernemingslust te ondergaan.

Zelf kan ik niet zonder!

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws