Blog Elske Doets
Elske Doets benadrukt: bevraag altijd je eigen succes
Écht succesvolle ondernemers leunen niet achterover in hun prachtige prestaties, maar blijven hun eigen succes bevragen. En organiseren desnoods zelf de kritiek, schrijft Elske Doets in haar tweewekelijkse expertblog.

In een omgeving te zijn met mensen die met je sympathiseren, je aanmoedigen of zelfs een zekere mate van bewondering voor je tonen, is meestal erg prettig. Ik ken genoeg ceo’s die hun kantooromgeving graag even verlaten voor een congres, business-event of lezing omdat ze dan kortstondig uit de tunnel kunnen stappen waarin ze voortdurend geacht worden onderbouwde en goed uitpakkende besluiten te nemen. Wie zwicht er niet graag voor het warme bad van applaus, erkenning en waarderende blikken? Zeker als het alternatief een stapel dossiers is of een lastig gesprek met een collega.
Toch durf ik te zeggen dat ik anders in elkaar zit.
Voor mij is een warm bad niet zozeer een aangename verblijfplaats, maar eerder een wake up call. Wanneer ik erin heb gelegen en ik stap weer in mijn auto, op weg naar huis, ben ik doorgaans wantrouwig jegens de eensgezindheid van het gezelschap waarin ik heb gebivakkeerd. Omdat ik een type ondernemer ben die boven alles relevant wil blijven, verschil wil maken in de samenleving, beschouw ik die eensgezindheid niet als een teken om de champagne open te trekken, maar als een voorteken van iets waarover te weinig vragen worden gesteld. En waar geen vragen worden gesteld, ligt in kakken op de loer. Dat is het laatste wat ik wil.
Bij alles wat ik doe, zoek ik mensen die anders dan ik tegen de materie aankijken, of het ronduit met mij oneens zijn.
Gevolg? Bij alles wat ik doe, zoek ik mensen die anders dan ik tegen de materie aankijken, of het ronduit met mij oneens zijn. Al mijn plannen en ideeën dragen nu eenmaal het persoonlijke stempel van Elske Doets, met haar specifieke achtergrond en karakter. Daar kan ik niks aan doen. Maar waar ik wél wat aan kan doen: zorgen dat er via tegendraadse mensen en meningen de juiste vragen en dilemma’s op tafel komen, zodat mijn blik op de toekomst (verder) wordt aangescherpt. En mijn plannen niet in het luchtledige hangen, maar precies het verschil gaan maken waarnaar ik streef.
Lees ook: Hoe Elske Doets zelf op vakantie ging en zich afvraagt: ben ik nu een onuitstaanbare moralist?
Zo ligt het voor een reisondernemer niet bepaald voor de hand om met klimaatactivisten in gesprek te gaan. Maar, eerlijk gezegd, doe ik niets liever dan dat! Vol bewondering heb ik afgelopen periode de winnaar van de Young Lady Business Academy (editie 5.0 en 6.0), de 25-jarige klimaatactiviste Sarah van Buren (zie de foto hieronder), gevolgd in haar strijd zoveel mogelijk impact te maken op het klimaatissue. Met als voornaamste reden dat ik als reisondernemer ook relevant en succesvol wil zijn in een tijdperk dat reizen noodgedwongen veel beperkter mogelijk zal zijn. Daarbij helpt Sarah mij de juiste richting te vinden.
Dat ik samen met haar te gast was bij Greenpeace, en we samen in het tv-programma ‘Tegenlicht’ zijn te zien, is een mooie gelegenheid om tegen alle ondernemers te zeggen: ‘Bevraag jij je eigen succes wel genoeg?’
Elske Doets
Ceo/eigenaar Doets Reizen
Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Met haar spraakmakende visie op de toekomst van samenleving en economie is ze een graag geziene gast in programma’s als Op1, WNL op Zondag en Nieuwsuur. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.
Kernboodschap van Elske is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Elske verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing. Haar laatste boek ‘Bloei’ (‘een nieuw scenario voor groei’) heeft al vele mensen geïnspireerd een omslag in hun leven te maken.