Blog Elske Doets

Topondernemer Elske Doets: "Vermijd de valkuil van een woordje als 'leuk'"

‘Leuk’ is eerder een belemmering is voor baanbrekend ondernemerschap en ware ambitie dan dat het er een toegangskaartje voor is. Over de kwalificatie van een woordje als 'leuk' in het bedrijfsleven deze blog van topondernemer Elske Doets. 'Leuk is de voorbode van een doodlopende weg'.

Elske Doets | Doets Reizen 13 juni 2021

Als initiatiefnemer van de Young Lady Business Academy ben ik momenteel heel gelukkig. Kennis te mogen maken met jonge vrouwen die branden van ambitie, geeft me enorm veel energie. Maar de enorme energie waarmee ze hun inzichten en ideeën naar voren brengen, doen op hetzelfde moment een aanslag op mijn eigen energiereserve. Ofwel: hoe zorg ik niet omver geblazen te worden door dat prachtige orkest van vrouwelijke ondernemingsdrang?

Toch is de eindbalans zeer positief. Ik hoor zulke ‘rake’ verhalen. Verhalen die mijn ogen openen en mijn visie op economie en welzijn verder aanscherpen. Daar kun je alleen maar dankbaar voor zijn.

Voor nu wil ik er een verhaal uitpikken.

Lees hier een van de eerdere blogs van Elske Doets: Waarom medewerkers soms zelf de rol van ceo moeten pakken

Het verhaal dat ik wil delen gaat over ‘leuk’. Een lief woordje, op het eerste gezicht. Maar ik sprak laatst een Young Lady die in ‘leuk’ juist datgene ziet wat ze helemaal niet nastreeft. Deze bachelor in ‘Bio Informatics’ zei letterlijk dat het haar nachtmerrie is dat haar vernieuwende kijk op lichamelijke gezondheid straks beoordeeld wordt als ‘leuk’. En ze straks strandt in een leuke baan, met leuke mensen, leuke klanten en een leuke beloning. Ze was, kortom, al vroeg in haar leven tot de conclusie gekomen dat ‘leuk’ eerder een belemmering is voor baanbrekend ondernemerschap en ware ambitie dan dat het er een toegangskaartje voor is.

‘Leuk’ is ongeveer de ergste benaming is als je een vernieuwend business idee presenteert en de overwegend mannelijke investeerders het als zodanig kwalificeren.

Onmiddellijk was ik gegrepen door haar verhaal. Niet alleen deelde deze Young Lady met mij haar observatie dat het woord ‘leuk’ het vermogen heeft een frisse benadering of denkwijze terzijde te schuiven als zou die niet essentieel of relevant zijn (slechts ‘leuk’). Ook, een slagje dieper, deelde ze met mij de ervaring dat ‘leuk’ ongeveer de ergste benaming is als je een vernieuwend business idee presenteert en de overwegend mannelijke investeerders het als zodanig kwalificeren.

Volgens haar laten ze er vooral mee zien ongevoelig te zijn voor of simpelweg niet te kunnen aanhaken bij wat er gepresenteerd is: niet bij de vernieuwende elementen in het business idee en niet bij de vrouwelijke energie waarmee het gebracht wordt.

Lees ook: Hoe en waarom Elske Doets moet blijven denken in wat áls-scenario’s

‘Leuk’ is de voorbode van een doodlopende weg, zo luidde de boodschap van deze Young Lady.

Prachtig tenslotte ook hoe dit verhaal in wezen terugslaat op mijzelf en de Academy! Is het misschien een goed teken dat ik af en toe duizel van de nieuwe generatie Young Ladies? Van hun ambitieuze plannen en idealen? Ik denk, eerlijk gezegd, van wel.

Ik probeer van de Young Lady Business Academy - zie de foto hieronder - een grensverleggende ervaring te maken.

Niet per se een leuke ervaring.

Elske Doets

ceo/eigenaar Doets Reizen

Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Met haar spraakmakende visie op de toekomst van samenleving en economie is ze een graag geziene gast in programma’s als Op1, WNL op Zondag en Nieuwsuur. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.

Kernboodschap van Elske is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Elske verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing. Haar laatste boek ‘Bloei’ (‘een nieuw scenario voor groei’) heeft al vele mensen geïnspireerd een omslag in hun leven te maken.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws