Blog Gerben Derks
Zo ontwikkel je als ondernemer creativiteit tijdens jouw vakantie
De vakantieperiode is een mooie gelegenheid om te ontspannen en nieuwe energie op te doen. Het is ook een perfecte tijd om je creativiteit te stimuleren en te ontwikkelen, schrijft Gerben Derks in zijn expertblog. ,,Je komt eindelijk uit de waan van de dag en kan afstand nemen van de dagelijkse dingen."

Foto: Shutterstock
Daarom is de vakantie voor mij het ideale moment om bijvoorbeeld eens na te denken over hoe je een nieuw product in de markt kunt zetten of hoe je op een andere manier bij jouw doelgroep onder de aandacht komt.
Mensen die mij volgen weten dat ik altijd probeer om iets vanuit een ander perspectief te bekijken. Dat geeft mij inzichten. Wat kun je concreet doen om te blijven genieten van jouw vakantie en toch waardevolle inzichten te verkrijgen? Hieronder wat tips die voor mij werken:
Lees ook: Zo creëer je ook bij personeelstekort en gebrek aan tijd nieuwe verdienmodellen
Ga actief sporten en creëren
Waarschijnlijk breng je net als ik tijdens je vakantie veel tijd door met het consumeren van informatie via schermen, zoals e-mails, social media, nieuwswebsites en streamingdiensten. Dit kan je creativiteit in de weg zitten. Probeer tijdens je vakantie bewust te minderen met het consumeren van digitale informatie en ga actief wandelen, sporten én creëren. Of het nu gaat om tekenen, schilderen, schrijven, fotograferen of iets anders; door zelf dingen te creëren en actief te zijn, stimuleer je jouw creatieve vermogen en ontstaat er juist ruimte om ideeën te ontwikkelen.
Kies daarbij iets waar je zelf een passie voor voelt en duik er dieper in. Onderzoek, experimenteer, maak fouten en ontwikkel vaardigheden die je nog niet eerder ontwikkeld hebt. Gun jezelf daarnaast wel momenten van totale ontspanning. Die momenten kunnen je dan zomaar nieuwe inzichten geven.
"Door zelf dingen te creëren en actief te zijn, stimuleer je jouw creatieve vermogen en ontstaat er juist ruimte om ideeën te ontwikkelen"
Deel je gedachten met anderen
Tijdens je vakantie kom je vaak in andere sociale situaties dan waar je normaliter in terecht komt. Je komt in nieuwe settings met bekende mensen, maar ontmoet wellicht ook nieuwe mensen. Deel je problemen, ideeën of projecten met anderen en luister naar hun perspectieven. Het kan verrassende feedback opleveren en je creatieve denken verder stimuleren.
Lees ook: Creatieve marketing voor personeel: zo krijg je wél medewerkers
Inspireer jezelf
Prikkel je brein door het te voorzien van nieuwe input en inspiratie. De beste ideeën ontstaan door zaken te combineren die op het eerste oog niets met elkaar te maken hebben of waar jijzelf normaliter iets verder van af staat. Heb je bijvoorbeeld nog nooit een museum bezocht? Bezoek tijdens je vakantie dan eens een museum dat je nog wel leuk lijkt. Of volg een digitale training, verdiep je in een nieuwe hobby, praat eens met mensen om te horen hoe zij zaken aanpakken. Het opent je ogen voor nieuwe mogelijkheden en je hebt meer kans om een ongebruikelijke oplossing te vinden.
"De beste ideeën ontstaan door zaken te combineren die op het eerste oog niets met elkaar te maken hebben of waar jijzelf normaliter iets verder van af staat"
Wissel van omgeving
Een andere omgeving of nieuwe ervaring bevordert creativiteit. Ze zorgen voor nieuwe input en verbreden je perspectief. Ga daarom eens naar een koffietentje of café waar je normaal niet zo snel zou gaan zitten. Het kan al zo simpel zijn als plaatsnemen aan de andere kant van de keukentafel. Of naar de kermis en zelf ook volop mee doen met de zweefmolen en botsauto’s.
Iets anders doen in je dagelijkse routine introduceert allerlei nieuwe stimuli. De vakantie is daarvoor de perfecte tijd om nieuwe dingen uit te proberen en te ervaren.
Gerben Derks
Marketingexpert
Gerben Derks voert de marketingregie bij organisaties die een weg zoeken tussen alle opties die er zijn én helpt ze met het vergroten van hun 'fanbase' door het creëren van 'merkwaardige' en 'opmerkelijke' concepten. Iedere ondernemer heeft wel ideeën op de plank liggen die niet opgepakt worden. Gerben helpt dit op een unieke manier vorm te geven.
Lees ook: Waarom een hippe marketingactie niet werkt bij jouw bedrijf (maar wel bij Coolblue)