Blog Jan Meerman

Pleidooi INretail: kwijtschelding belastingschuld individuele ondernemers

Hij is blij met click & collect als eerste stap, maakt zich zorgen om de pakketbezorging en is echt boos op een schofterige verhuurder. Maar het meest opvallende in de nieuwe blog van INretail-voorzitter Jan Meerman is zijn pleidooi voor het kwijtschelden van belastingschulden van individuele ondernemers.

Jan Meerman (INretail) 14 februari 2021

Click & collect in de praktijk: klant blijft buiten terwijl online bestelling wordt opgehaald. Foto: ANP.

Eerst even aandacht voor iets dat echt nu speelt: het online kanaal loopt compleet vast. Ik hoor de laatste dagen van steeds meer ondernemers die online producten verkopen dat de verzending vaak meer dan een week duurt. Het weer, de hoeveelheid, het zal allemaal een rol spelen. Maar dit is funest voor de relatie van een ondernemer met zijn klanten. Steeds meer winkeliers halen nu hun goederen terug van vervoerders als DHL en PostNL. Ze gaan het zelf doen om hun klanten tevreden te houden.

Klanten zijn snelheid gewend

Dit is echt een van de dingen die ondernemers er nu niet bij kunnen hebben. Boze klanten die maar weinig begrip tonen omdat ze iets anders gewend zijn. En dat terwijl online juist nu een van je weinige reddingsboeien moet zijn. In plaats van driehonderd pakketjes kunnen winkeliers er vaak niet meer dan dertig per dag verwerken als ze het helemaal zelf moeten doen. Ik vind sneeuw en ijs ook geweldig, maar ik hoop dat klanten inzien dat ondernemers niets aan die vertraging kunnen doen.

Lees ook: Jan Meerman (INretail): 'Winkel verdient zelfde aanpak als basisschool'

Kwijtschelding belastingschuld van ondernemers

We proberen het al een half jaar op de agenda van het kabinet te krijgen en nu heeft ook president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank begin februari gezegd dat het zou moeten kunnen: kwijtschelding van de belastingschuld van individuele ondernemers. Ik ben daar heel blij mee. Als je straks na de pandemie een streep trekt, hebben ondernemers veel schulden. Bij verhuurders en leveranciers proberen ze al een stukje kwijtgescholden te krijgen. Dat zou ook zo moeten zijn bij de Belastingdienst. Ja, dat is uniek, maar nood breekt wet. MKB-Nederland maakt zich er nu ook sterk voor.

Het kan niet zo zijn dat de schulden zo hoog zijn dat je niet verder kunt als het eindelijk weer kan

Ik ga ervan uit dat ondernemers uitstel van belastingen aanvragen omdat ze niet anders kunnen. Je doet het omdat je geen liquiditeit meer hebt. Pure noodzaak. Dat gebeurt al acht maanden en de schulden stapelen zich op. Het kan niet zo zijn dat de schulden zo hoog zijn dat je niet verder kunt als het eindelijk weer kan. Kwijtschelding moet niet voor niets individueel worden bekeken. We gaan ervan uit dat het gaat om ondernemers die uitstel van belastingen hebben gevraagd omdat ze het niet konden betalen.

In deze De Ondernemer Kiest-podcast (klik op de roodgekleurde link hieronder) zijn staatssecretaris Hans Vijlbrief, Tweede Kamerlid Steven van Weyenberg en ONL-voorzitter Hans Biesheuvel te gast. Onderwerp: de uitvoering van de steunmaatregelen door de Belastingdienst en welke rol de fiscus kan spelen in de fase na de pandemie. Weg uit de crisis: Belastingdienst onderdeel oplossing voor steun, herstel en groei

Ik vind het schandalig dat een grote verhuurder als Klepierre niet bereid is om met huurders in gesprek te gaan over vermindering van de huur of gedeeltelijke kwijtschelding. Heel kwalijk. Schofterig.

Schofterig gedrag buitenlandse verhuurders

Ik noemde al even het verminderen van de huurlast. Nog steeds vindt 30 procent van de verhuurders dat ze niets hoeven te doen ten aanzien van de huur. Vaak zijn dat buitenlandse bedrijven die geen binding voelen met Nederlandse retail. Het gaat op A1-locaties die meestal door ketens worden bezet.

Ik vind het schandalig dat een grote verhuurder als Klepierre niet bereid is om met huurders in gesprek te gaan over vermindering van de huur of gedeeltelijke kwijtschelding. Heel kwalijk. Schofterig.

Lees ook: Uitspraak Haagse rechter over huurverlaging steun in rug horeca

Vier positieve effecten click & collect

Sinds deze week is click & collect actief. Een eerste stap naar gehele opening, terwijl we feitelijk al lang open kunnen omdat het veilig is om te winkelen. Veel ondernemers zien click & collect niet als iets positiefs, maar toen ik in Putten ging kijken sprak ik vijf ondernemers die het wél gaan doen. Ze hebben vier redenen: er ontstaat weer een relatie met de klant, ze pakken een stukje omzet mee, ze kunnen wat van de oude collecties kwijt en kunnen het personeel weer aan het werk zetten en gemotiveerd houden. Zo mooi hoe ze van alle pakketjes cadeautjes aan het maken waren, met briefjes erbij.

Click & collect is absoluut niet de oplossing, maar om het positief te benaderen: er wordt gekeken naar wat kan en niet alleen maar naar wat niet kan. De horeca heeft al laten zien dat bestellen en ophalen binnen een timeslot goed kan werken. Ik hoop en verwacht dat de boa’s hier ook een beetje redelijk mee om gaan. Dat drie man buiten in de rij voor een winkel niet meteen een probleem is. En om het de klant en de winkelier ook een klein beetje comfortabeler te maken: ik beschouw een meter de winkel in ook als buiten.

Jan Meerman

Voorzitter INretail

Jan Meerman is voorzitter van INretail, de brancheorganisatie voor non-food retail met 13.000 leden in Nederland. Hij schrijft tweewekelijks een blog voor De Ondernemer.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.