Blog Jan Meerman

Waarom 'weidewinkels' ondanks corona goed zijn blijven scoren

Jan Meerman maakt een diepe buiging voor 'weidewinkels', waar generaties familiebedrijven achter schuil gaan. Deze grote winkels op locaties in dorpen doet het ondanks de coronacrisis in het algemeen goed. De INretail-directeur legt uit.

Jan Meerman (INretail) 24 juni 2022

Konijnendijk mode

Weidewinkel Konijnendijk, in Zuid-Beijerland.

De afgelopen weken en maanden zijn er allerlei rapporten uitgekomen, die vertellen hoe het gaat met onze economie en de retail in het bijzonder. Allemaal macro-economische cijfers. Er is niets tegenin te brengen, want gemiddeld doen we het goed: de mkb-bedrijven hebben in 2021 gemiddeld 38 procent meer winst gemaakt en slechts één procent van de bedrijven met meer dan vijf medewerkers heeft belastingschulden. Cijfers die zijn gebaseerd op het gemiddelde. Maar over de groep ondernemers met minder dan vijf medewerkers zegt het niets, en dat is een groot deel van het mkb. In totaal zitten meer dan 220.000 ondernemers met forse schulden.

Er zijn nog steeds heel succesvolle bedrijven, maar helaas ook veel bedrijven bij wie het niet goed gaat. Vooral bedrijven in grote steden hebben het zwaar. Dat zien we in de retail en ook in de horeca. Mijn boodschap: het gemiddelde bestaat niet. De overheid doet er hard aan mee. En daar heb ik steeds meer moeite mee. Kijk naar de mens achter de cijfers. Kijk naar de ondernemer.

Er lopen geen consumenten langs zoals in een winkelstraat. Er komen consumenten naartoe voor een dagje uit. Weidewinkels.

Weidewinkels: grote winkels op locaties in dorpen

Ik word nog steeds heel blij van hoe ondernemers ondanks corona ontzettend goed scoren. Een voorbeeld van iets waar ik superenthousiast van word, zijn de zogenaamde weidewinkels: grote winkels op locaties in dorpen. Ik noem een Van Tilburg in Nistelrode, Rinsma in Gorredijk, Roetgerink in Enter (foto hieronder). Konijnendijk in Zuid-Beijerland, Dirk de Wit in Bovenkarspel en Jansen-Noy in Sevenum.

Tientallen klanten al om 9.30 uur

We noemen ze 'weidewinkels' omdat ze als het ware middenin het weiland staan. Er lopen geen consumenten langs zoals in een winkelstraat. Er komen consumenten naartoe voor een dagje uit. Om half tien ‘s ochtends lopen er vaak al tientallen klanten rond. We hebben er 25 of 30 in Nederland, allemaal mode en ook steeds meer lifestyle, op locaties buiten de grote steden. Meestal zijn het bedrijven die lang en zeer succesvol door generaties binnen een familie worden geleid.

In weidewinkels zorgen ze voor een Efteling-gevoel. Het is gewoon een uitje voor het hele gezin.

Rinsma in Gorredijk.

Klant wordt in de watten gelegd

In weidewinkels zorgen ze voor een Efteling-gevoel. Het is gewoon een uitje voor het hele gezin. De klant wordt geweldig in de watten gelegd. Gratis parkeren voor de deur. Gratis koffie. Een restaurant voor een broodje of lichte lunch. Kinderen kunnen er spelen. En wat je ook zoekt aan kleding, je vindt het er. Veel winkels draaien tientallen miljoenen omzet.

Kleding vermaken terwijl je wacht

Van Tilburg in Nistelrode - foto hieronder - is met 10.000 vierkante meter de grootste en spant ook op het gebied van service de kroon. Als er iets moet worden vermaakt, een broek of een jasje, dan gebeurt dat boven de winkel terwijl je erop wacht. Daarvoor zitten dagelijks minimaal 35 mensen klaar in het naai-atelier. Binnen een half uur, of een uur als het druk is, is je kleding klaar.

Van Tilburg in Nistelrode.

Terug in de tijd, lees het met de kennis van nu: Dit is misschien wel het beste magazine over ondernemen in coronatijd

Belangrijke rol binnen gemeenschap

Verkijk je ook niet op de economische rol van de weidewinkels binnen de gemeenschap. Vrijwel iedereen in de omgeving wordt geraakt door de winkel. Honderden dorpsgenoten vinden er werk. Toeleveranciers hebben ze als klant. Ook het verenigingsleven heeft er baat bij. Sportverenigingen worden gesponsord en hun leden profiteren van speciale acties in de winkel.

Laat je klanten voelen dat ze welkom zijn, dat ze bij jou kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg voor een hoge mate van service.

Les: klanten en service

Wat kunnen andere ondernemers hiervan leren? Altijd uitgaan van je klanten en optimale samenwerking met leveranciers en de lokale gemeenschap opzoeken. Laat je klanten voelen dat ze welkom zijn, dat ze bij jou kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg voor een hoge mate van service. Laat als eigenaar je gezicht zien, goed voor je klanten én voor je medewerkers. Gelukkig kom ik nog elke dag heel succesvolle ondernemers tegen zoals de ondernemers in deze weidewinkels. Ze zijn het bewijs dat je niet van het gemiddelde uit kunt gaan.

Jan Meerman

INretail

Jan Meerman is algemeen directeur van INretail, de brancheorganisatie voor non-food retail met 13.000 leden in Nederland. Hij schrijft regelmatig een expertblog op De Ondernemer en is vaak te gast in onze radio-uitzendingen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws