Blog Jan Meerman

'Winkelen is op deze manier niet leuk meer'

INretail-directeur Jan Meerman praat deze week weer met de ministeries van EZ en Justitie over versoepeling van de coronamaatregelen voor de retail. 'We houden de druk hoog in de aanloop naar de persconferentie. En als er dan niets kan, doe dan in ieder geval die vier uur eraf. Noem het een technische correctie en niet een versoepeling. De klant maakt gewoon een afspraak, net als bij het afhalen in de horeca'.

Jan Meerman (INretail) 5 april 2021

Coronamaatregelen, zoals hier in Bataviastad, zijn op orde. INretail wil nu dat de vier uur wachttijd bij het maken van een afspraak verdwijnt. Foto ANP.

Er is onlangs onderzocht hoeveel boetes er de laatste tijd zijn uitgedeeld aan winkeliers die zich niet aan de regels houden bij het winkelen op afspraak. Vrijwel geen enkele boete. Burgemeesters die de wet moeten uitvoeren hebben volgens mij steeds meer moeite om ondernemers die het al zo zwaar hebben het mes op de keel zetten en dikke boetes te geven. Iedereen houdt zich ook aan de regels. Als ze al iets fout doen, is dat omdat de winkel leeg is, niet omdat hij vol staat. Want als er een klant voor je deur staat zonder afspraak en het is niet druk, dan zeg je: het is veilig, kom maar binnen.

Ik sprak een ondernemer die ook winkels in België heeft. Daar zijn ze een kleine week geleden begonnen met winkelen op afspraak. Ze zitten op 15 procent van de normale omzet. Het doet overal zo’n pijn.

'De fun is ervan af en dat zie je aan de omzet. Klanten krijgen geen kans meer om zich te laten verleiden'

Hoe Nico Dijkshoorn zich voelt tijdens het winkelen? 'Ik beweeg mij door winkelgebieden alsof er ieder moment een verdovingspijl in mijn nek kan worden geschoten' . Lees zijn blog: Hoe een bezoekje aan De Pindakaaswinkel het leven van Nico Dijkshoorn lijkt te veranderen

No shows en opgejaagde klanten

Winkelen stond tot nu toe altijd in de top 10 van leuke vrije tijdsbestedingen. Maar het is niet leuk meer. Je moet het vier uur van tevoren plannen. Als je naar meer winkels wilt, sluiten die slots niet altijd goed aan. Winkeliers hebben met veel no shows te maken. Klanten voelen zich opgejaagd als ze eenmaal binnen zijn omdat winkeliers zoveel mogelijk klanten willen zien. De fun is ervan af en dat zie je aan de omzet. Klanten krijgen geen kans meer om zich te laten verleiden. Het maakt klanten en winkeliers zwaar ongelukkig.

Lees hier de blog van horecaondernemer Won Yip: Tip van Yip: zo onderhandelde hij met verhuurders en brouwers

Versoepeling pas bij 550 IC-opnames

Hoe lang gaat dit nog duren? Wij hebben nu alle kaarten gezet op de persconferentie van dinsdag 13 april en dat er dan wordt gesproken over versoepeling. We weten twee dingen: retail staat samen met de terrassen en hogescholen bovenaan als het gaat om de sectoren waarin als eerste versoepeling wordt doorgevoerd. Maar ook dat versoepeling alleen gebeurt als we in de buurt komen van 1900 ziekenhuisopnames en 550 IC-opnames. We zijn daar volledig afhankelijk van.

'Bizar om te zien hoe de overheid alweer een week druk is met een akkefietje. Er moeten prikken worden gegeven!'.

Druk met akkefietje rond verkenners

Wat dat betreft is het bizar om te zien hoe de overheid alweer een week druk is met een akkefietje rond de verkenners. Ook dat doet zeer, dat je als ondernemer ziet waar alle aandacht nu naartoe gaat. Omtzigt, functie elders? Kabinet, aandacht elders! Er moeten prikken worden gegeven. Geef je aandacht aan alles wat ervoor kan zorgen dat we zo snel mogelijk uit deze crisis komen. Ondernemers smachten naar verlichting.

Lees ook: Soap rond politiek Den Haag duurt voort, ergernis bij ondernemers

Geen versoepeling maar technische correctie

We houden de druk hoog in de aanloop naar de persconferentie van 13 april. En als er dan niets kan, doe dan in ieder geval die vier uur eraf. Noem het een technische correctie en niet een versoepeling. De klant maakt gewoon een afspraak, net als bij het afhalen in de horeca. Laat het plannen van een tijd over aan de klant en de winkelier. Wij zijn er klaar voor, de klant ook. Gewoon open met de bekende veiligheidsvoorschriften: 1 klant per 25 vierkante meter winkelvloer, handen wassen, afstand houden, mondkapjes om.

'De directeur van het CPB zegt per juli de steun te kunnen afbouwen. Dan heb je echt de empathie van een mug. In een tijd dat al die ondernemers snakken naar verlichting!'

Steun afbouwen? Nee, steun verlengen tot januari!

En kom vooral niet aan met opmerkingen zoals ik laatste hoorde van de directeur van het CPB. Hij krijgt het voor elkaar om nu te zeggen dat de steun per juli kan worden afgebouwd. Dan heb je echt de empathie van een mug. In een tijd dat al die ondernemers snakken naar verlichting! Zouden ze bij het CPB nou echt geen idee wat er in de echte wereld gebeurt? Stel je voor wat zo’n opmerking doet in de hoofden van ondernemers. De politiek zou nu juist als signaal moeten afgeven dat de steun tot januari wordt doorgetrokken. Dan geef je een positief signaal af. Hoe je dat precies uitvoert, zie we dan wel. Als winkels weer open gaan, is er sowieso minder steun nodig. Maar dit soort dingen nu zeggen? Dat kan gewoon niet.

Jan Meerman

Algemeen directeur INretail

Jan Meerman is algemeen directeur van INretail, de brancheorganisatie voor non-food retail met 13.000 leden in Nederland. Hij schrijft tweewekelijks een blog voor De Ondernemer.