Blog Jouri Schoemaker

Jouri Schoemaker (Pieter Pot): 'Een echte innovator is niet 'markt gedreven', maar drijver van de markt'

Voor het tot bloei brengen van een startup zijn slimheid, inzet en doorzettingsvermogen onmisbare ingrediënten. Maar het állerbelangrijkste is iets dat diep binnenin je zit: geloof. Jouri Schoemaker, medeoprichter van Pieter Pot, vertelt dat er namelijk meer bestaat dan data, trends en algoritmen.

Jouri Schoemaker 20 april 2022

Jouri Schoemaker eigenaar Pieter Pot

Jouri Schoemaker van Pieter Pot

Jouri Schoemaker

Medeoprichter van Pieter Pot

Jouri Schoemaker richtte samen met Martijn Bijmolt in september 2019 Pieter Pot op. Schoemaker studeerde aan de TU Delft. De jonge ondernemer viel dit jaar in de prijzen door het winnen van de Meest Inspirerende Ondernemer bij startups. Hij troefde Petra Lubbers (Tom Orrow/Kokoro) en Julian Jagtenberg (Somnox) af. Schoemaker nam ook al de Changemaker Impact Award 2021 in ontvangst.

Vaak krijg ik samen met mijn compagnon Martijn Bijmolt de vraag van journalisten of we hadden verwacht dat Pieter Pot zo snel zou groeien, impact zou hebben en internationaal zou gaan. Het eerlijke, maar misschien te zelfverzekerde antwoord voor ons als nederige Nederlandse jonge ondernemers luidt: ja, dat is precies waar we in geloofden. Nu de Albert Heijn ook begint te bewegen, wordt er plots nog meer in onze visie geloofd.

Lees ook: Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker: waarom goede mensen belangrijker zijn dan een goed idee

‘Market driven’ of ‘driving markets’?

Dankzij data en slimme voorspellingsalgoritmes kan men steeds scherper de ontwikkeling van de markt bijhouden en daar als bedrijf op inspelen. Bedrijven zeggen hiermee toekomstbestendig te zijn door ‘markt gedreven’ te opereren. Maar als je écht innovator wil zijn, moet je niet ‘markt gedreven’ zijn, maar een drijver van de markt. Wat hierin belangrijker is dan data, trends en algoritmes, zijn jouw visie op de toekomst en het geloof in jouw waardepropositie in de toekomst.

Toen Martijn en ik twee jaar geleden een kop koffie met elkaar dronken, waren we voor de volle 100 procent overtuigd dat wij degenen waren die het juiste pad voor ogen hadden om een verpakkingsvrije supermarkt tot bloei te brengen. Hoewel, of misschuin wel juist doordat we geen ervaring in de branche hadden en onszelf, achteraf gezien, niet bewust waren van allerlei hobbels en praktische problemen, geloofden we in onze missie. De afgelopen tweeënhalf jaar hebben Martijn en ik ongelooflijk veel geleerd door continu heel hard te willen leren door te testen, fouten te maken en daardoor harder te rennen dan de rest om ons heen die claimt ‘market driven’ te zijn.

Visualiseer de winnende race

Voor mij was dat vooruitdenken over succes niet nieuw. Als voormalig hardlooptalent ben ik er tijdens mijn jeugd in getraind om een winnende race te visualiseren. En inmiddels heb ik aan den lijve ondervonden hoe behulpzaam het is dat je in tijden van crisis steeds op je netvlies hebt staan welke richting je bent ingeslagen en hoe succes eruit zal zien. Dát scherp voor ogen te hebben is de beste manier om chaos en paniek voor te zijn.

"Martijn en ik beleven nu het waanzinnige moment dat ons geloof iets positief besmettelijks blijkt te zijn. Met de introductie van verpakkingsvrije schappen heeft het gigantische Albert Heijn ons geloof nu omarmd. Dat is zo cool"

Jouri Schoemaker

Het zal je niet verbazen dat ik bijzonder geïnteresseerd ben in het mentale aspect van topprestaties. Zo heb ik de afgelopen weken gefascineerd gekeken naar de zesdelige documentaire reeks ‘Muhammed Ali’ uitgezonden door VPRO, waarin je ziet hoe vroeg hij in zijn leven al heilig geloofde wereldkampioen te zullen worden. Hetzelfde geldt voor een popster als Kanye West, innovator Elon Musk: of ze objectief gesproken nou het meeste talent hadden of niet, of je ze sympathiek vindt of niet, ze waren bezeten door het absolute geloof in zichzelf en wisten daarmee door te stoten op momenten dat anderen aarzelen, twijfelen of een zijweg inslaan.

Het creëren van ‘believers’

Martijn en ik beleven nu het waanzinnige moment dat ons geloof, dat ooit begon als iets tussen ons tweeën, iets positief besmettelijks blijkt te zijn. Met de introductie van verpakkingsvrije schappen heeft het gigantische Albert Heijn-concern ons geloof nu omarmd. Dat is zo cool. Behalve dat het een erkenning is voor de weg die we inmiddels hebben afgelegd, is het natuurlijk supernieuws voor het klimaat en de consument. En nieuw bewijs dat het geloof in verandering de kans vergroot dat die verandering ook daadwerkelijk tot stand komt.

Gefundeerde of ongefundeerde geloof

Wat is de conclusie? Niet dat geloof in eigen kunnen een garantie is voor succes, maar wél dat het voorwaarde is om succes te kunnen afdwingen. Of je het nu leuk vindt of verafschuwt: achter bijna alle succesvolle startups gaan oprichters schuil die naast slimheid, inzet en doorzettingsvermogen één ding gemeen hebben.

Het gefundeerde of ongefundeerde geloof dat zij het verschil kunnen maken.

Lees ook: ... en de winnaar van de Meest Inspirerende Startup Ondernemer van het Jaar Award is: Jouri Schoemaker (Pieter Pot)

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws