Blog Juri Hoedemakers

Wat doet een hofnar eigenlijk? En wat heeft een ondernemer daar aan?

Onlangs ben ik samen met een collega aangesteld als officiële hofnar bij AFAS Software, zo start Juri Hoedemakers deze blog. Sindsdien hebben verschillende geïnteresseerde ondernemingen zich bij ons gemeld, altijd met dezelfde eerste vraag: “Wat doet een hofnar nu precies?” Het antwoord lees je in deze blog.

Juri Hoedemakers (a.k.a. Drs. Hofnar) 26 januari 2022

Hofnar juri hoedemakers

Juri Hoedemakers

Hofnar

Juri Hoedemakers (34) heeft de scriptieprijs gewonnen aan de RSM Erasmus Universiteit met zijn scriptie over de waarde van de hofnar in moderne organisaties.
Vervolgens mocht hij daar een boek over schrijven. Dat boek 'Gezocht: Hofnar' bereikte plek 3 in de top 100 en dat zorgt ervoor dat hij bijna iedere week lezingen mag geven bij bedrijven en mag spreken op (digitale) evenementen.
Daarnaast is hij vanaf september 2021 aan het promoveren op de hofnar aan de Erasmus Universiteit en is hij in oktober 2021 ook daadwerkelijk aangesteld in de functie van hofnar bij AFAS Software.

Welnu, wij voorzien de CEO/CFO, de rest van het MT en de managers van gevraagd en ongevraagd advies, houden hen een spiegel voor en gaan op zoek naar de blinde vlekken binnen de organisatie. Kortgezegd, bieden wij de onderneming de noodzakelijke tegenspraak. Met als doel: het creëren van de ruimte en veiligheid voor iedereen om alles te zeggen wat er wordt gedacht en gevoeld. Meer verbinding, meer bewustwording, meer ontwikkeling. Juist iets wat in deze tijd zo belangrijk is. En dat alles op een leuke en luchtige manier.

Laatst kregen wij een hele goede vervolgvraag: ,,Waarom een externe hofnar? Wat maakt een hofnar uniek ten opzichte van bestaande adviseurs?” En dat zijn natuurlijk leuke vragen om te beantwoorden.

De hofnar heeft met zijn externe, onbevangen en nieuwe blik de kracht om licht te schijnen op de blinde vlekken van een onderneming. De blinde vlekken van de organisatie als geheel, maar ook van ieder individu. De hofnar denkt los van de sferen van de onderneming. Zijn enige doel is: medewerkers, MT- leden, en daarmee de organisatie verder helpen. De hofnar doorziet daardoor razendsnel de kaders, regels en conventies die onnodig zijn of de groei in de weg staan. Deze blinde vlekken zijn onwenselijk en kunnen per definitie niet intern worden waargenomen.

Lees ook: Hoe ga jij om met kritiek? En wat heeft een outfit daar mee te maken?

De unieke factor van een hofnar zit hem in zijn veelzijdigheid en onafhankelijkheid. De hofnar vervult 16 verschillende functies (van raadgever en vertrouwenspersoon tot aan entertainer en beste vriend) en kan door zijn scherpzinnigheid continu switchen van rol, zodat hij in elke situatie van toegevoegde waarde kan zijn. Ingegeven door de wetenschap, mijn boek ‘Gezocht: Hofnar’ én de praktijkresultaten is deze unieke functie in het leven geroepen. De balans tussen advies & amusement staat hierin centraal: we boeken harde resultaten door zacht om te gaan met de mens.

De hofnar is onafhankelijk, aangezien de factuur vooraf wordt voldaan.

,,Maar wat is het dan precies wat je doet?”

De hofnar levert harde resultaten door zacht om te gaan met de mens. De toegevoegde waarde van de hofnar en zijn resultaten kunnen we niet één op één doorvertalen in omzet. De hofnar is namelijk geen onderdeel van de productie, die eventueel direct sales oplevert. Wél heeft de toegevoegde waarde van een hofnar effect op alle medewerkers, het hele MT én de organisatie als geheel. De hofnar vormt daarmee een vermenigvuldigingsfactor van al het menselijk kapitaal dat zich bevindt in de onderneming. Je zult vervolgens groei en ontwikkeling opmerken op de volgende gebieden:

Betrokkenheid, Digitale verbondenheid en Veiligheid: door iedereen een stem te geven en de ruimte te bieden alles te zeggen wat er wordt gedacht en gevoeld, voelen medewerkers zich meer betrokken bij de organisatie; Door digitale inspiratiesessies te organiseren, een digitaal klankboard te vormen, en een digitale vriend te hebben, zijn medewerkers meer met elkaar verbonden. Ook in digitale tijden; Door een vertrouwensrelatie te bieden aan de medewerkers met iemand die losstaat van de organisatie, creëer je een neutraal en veilig gebied, waarin iedereen ongeacht functie of titel zijn/haar hart mag luchten.

Lees ook: Zeg ondernemer! Waar zitten jouw blinde vlekken?

Arbeidsproductiviteit, Klanttevredenheid, Medewerkerstevredenheid: door reflectie op werkzaamheden en een goede balans tussen verbeteren & trots zijn, gaan medewerkers efficiënter en effectiever werken; Door reflectie met de klant op de geleverde dienstverlening, verschaffen we inzichten in de kwaliteit van dienstverlening. De dienstverlening kan dan worden gefinetuned én we bieden de klant een stem, waardoor niet alleen de tevredenheid toeneemt maar ook de betrokkenheid met de organisatie. Door advies, amusement en een luisterend oor te bieden aan de medewerkers, voelen zij zich meer gehoord, ondervinden ze meer werkgeluk én kunnen ze zichzelf verder ontwikkelen.

Kwetsbaarheid, Liefheid en luchtigheid, Openheid: door een kritische blik op jezelf en de organisatie te laten richten, toon je kwetsbaarheid, welwillendheid én nieuw elan naar de buitenwereld. Dit levert zowel intern als extern meer vertrouwen en verbinding op; Door oog te hebben voor alles wat goed gaat, successen te vieren, mensen in hun kracht te zetten, medewerkers een 'beste vriend' te bieden en stil te staan bij de mijlpalen die we met elkaar behalen, ontstaat er een gevoel van waardering, energie en familie; Door alles te mogen zeggen wat er wordt gedacht en gevoeld, creëren we een open klimaat waarin je mag leren van fouten en je samen kunt vallen en opstaan.

Duurzaamheid, Innovatie, Vitaliteit: door bewustzijn te creëren over de impact van de output, stimuleren we medewerkers meer duurzame resultaten te behalen met het oog op langer termijn resultaten; Door een onbevangen, frisse en outside the box blik te bieden, ontstaan er nieuwe ideeën voor de organisatie in zijn geheel als voor afdelingen specifiek; Door walk & talks te organiseren, momenten van rust en momenten van reflectie, stappen medewerkers even van hun laptop weg, uit de waan van de dag om vervolgens weer energieker en krachtiger aan de slag te kunnen gaan.

Het fijne van bovenstaande kernbegrippen: ze zijn van toepassing in fysieke en digitale activiteiten van de hofnar. Dus juist in tijden van een pandemie kan het gewoon eens lekker zijn om écht iets nieuws te proberen! Iets leuks dat tegelijk zoden aan dijk zet!

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws