Blog Justin Jansen
Kan de echte ondernemer opstaan?
Ondernemerschap lijkt vaak wel het toverwoord te zijn voor waar we naar op zoek zijn. Mensen die kansen aangrijpen om beter te worden. Sterker. En willen groeien. Ondernemerschap is nodig om ons allemaal aan te passen aan veranderende omstandigheden. En oplossingen te vinden voor belangrijke uitdagingen. Maar wanneer ben je een echte ondernemer? De blog van hoogleraar Justin Jansen.

Ik moest terugdenken aan een van de interviews die Jitse Groen, oprichter van JustEatTakeaway, heeft gegeven en waarin hij aangaf zichzelf niet als een ondernemer te zien. Hoewel hij vanuit zijn zolderkamer in Enschede het idee van maaltijdbezorging verder uitdacht en ontwikkelde tot een internationaal opererende en beursgenoteerde gigant, ziet hij zich dus niet als ondernemer. Volgens hem grijpen ondernemers veel meer kansen en maken die tot een succes. Dat heeft hij niet gedaan. Hij is slechts met een idee aan de haal gegaan en heeft dat groot gemaakt.
Maar als Jitse Groen geen ondernemer is, wie dan wel? Zijn het de vele ZZP’ers die Nederland rijk is? Hardwerkende zelfstandigen die voor eigen risico en meer flexibiliteit verscheidene opdrachten uitvoeren voor verschillende opdrachtgevers? Is dat dan ondernemen? Of de familiebedrijven die actief zijn in Nederland, groot en klein, die dag na dag klaarstaan voor hun klanten?
Lees ook: Groei met je bedrijf: dit is het geheim van Takeaway
Alhoewel het zijn van een ondernemer vaak wordt gerelateerd aan het starten en leiden van een bedrijf, wordt ondernemen binnen de wetenschap juist vaak gedefinieerd in gedrag. De behoefte bijvoorbeeld hebben om te presteren. Echt te willen winnen. Door het nemen van risico’s en om te kunnen gaan met onzekerheid. Juist beslissingen te durven nemen waarvan de uitkomst niet altijd vast staat. En daarmee de toekomst vorm te geven. Dat wordt vaak gezien als ondernemen.
Ondernemers nemen dan ook geregeld afscheid van zekerheden om hun droom waar te maken. Dat begint met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, maar de echte ondernemer blijft ondernemen. Niet alleen vandaag maar ook morgen. Door constant nieuwe kansen te grijpen en een uitweg te vinden in soms donkere tijden. Te bouwen aan een bedrijf door deze sterker te maken. Sneller en duurzamer.
Er zijn veel meer ondernemers zoals Jitse Groen in Nederland. Die misschien niet allemaal op de voorpagina’s staan omdat hij een internationale bezorgdienst uit de grond heeft gestampt, maar wel iedere dag ondernemen.
Is Jitse Groen dan een ondernemer? Natuurlijk! Alhoewel maaltijdbezorging misschien in de basis hetzelfde idee is gebleven, zijn er allerlei gewaagde stappen geweest. Kleine stappen om de organisatie te verbeteren en de versterken. Maar ook grotere zoals het opzetten van een eigen bezorgdienst of de enorme internationale expansie. Keer op keer. Het is niet beperkt geweest tot iets eenmaligs, maar wanneer een kans voorbij kwam is er meteen op geacteerd. Niet alleen in Nederland en Duitsland, maar ook in Engeland of de Verenigde Staten. En dat heeft geresulteerd in de organisatie die er vandaag staat. Juist ook door te blijven ondernemen. En niet tevreden te willen zijn met de situatie die er is of met wat er op enig moment is bereikt.
Maar er zijn veel meer ondernemers zoals Jitse Groen in Nederland. Die misschien niet allemaal op de voorpagina’s staan omdat hij een internationale bezorgdienst uit de grond heeft gestampt, maar wel iedere dag ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan alle jonge mensen die tijdens hun schoolperiode al bedrijven beginnen. Om oplossingen te bieden voor grote uitdagingen zoals klimaatverandering. Of aan de vele MKB- bedrijven die zichzelf constant opnieuw uitvinden om een goed antwoord te kunnen bieden op allerlei opkomende verdienmodellen, internationale concurrenten of nieuwe technologieën. Door risico’s te nemen om succesvol te kunnen zijn. Nieuwe groeipaden inslaan. En iedere dag weer klaar staan om klanten beter te bedienen. Door samen met andere ondernemers impact te willen maken en de wereld van morgen vorm te geven.
De echte ondernemer geeft niet snel op. Maar laat juist hem of haar ware gezicht zien als het uitdagend wordt. Want daar worden ze sterker van. Nog alerter. De echte ondernemer, dat ben jij!
Justin Jansen
Hoogleraar
Justin Jansen is toegetreden tot de Raad van Advies van De Ondernemer; dit is zijn eerste blog in die rol.
Justin is hoogleraar Ondernemerschap (Rotterdam School of Management), academisch directeur van het Erasmus Centre for Entrepreneurship en onder meer mede-auteur van de bestseller 'Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen'.