Blog Kim Trotz
Hoe maak je een impactvolle eerste indruk?
Een eigen merk bouwen, acquisitie doen en ‘jezelf verkopen’, het hoort er nou eenmaal bij als ondernemer. Want je bent wie je brand! En gelukkig is de wereld weer zo goed als open. Dat betekent dat je potentiële klanten overal kunnen zijn, ook in je favoriete kroeg of club. Het is dus van levensbelang dat je met je verhaal een onvergetelijke eerste indruk maakt. Maar hoe zorg je voor een écht verhaal; een pitch met impact? Hoog tijd om het waardevolle netwerk in te duiken van Kim Trotz, co-founder van freelanceplatform The Freelance Qommunity. Elke maand deelt zij tips en tricks om de beste versie van jezelf te worden.

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
Kim Trotz
Co-founder van The Freelance Qommunity
Kim Trotz werd freelancer nadat ze voor twee jaar naar Verona verhuisde, maar miste de sociale aspecten van het gezamenlijk werken. In 2018 organiseerde ze samen met vriendin en zakenpartner Kiki Calis een netwerkevent voor de 'eenzame freelancer'. Dat groeide uit tot het platform The Freelance Qommunity. Hun missie? Van freelancen het leukste beroep van de wereld maken.
Over The Freelance Qommunity
Freelancen hoeft helemaal niet zo eenzaam, onzeker of moeilijk te zijn. The Freelance Qommunity gelooft dat naast vrijheid en zelfstandigheid, verbinding en zekerheid ook bij the freelance life hoort. Qommunity is een online platform dat freelancers helpt aan een ijzersterk netwerk, de juiste kennis en nieuwe klussen. Zo maken ze van freelancen het leukste beroep van de wereld.
Je bent wie je brand
Deze gouden netwerkregel komt overal terug, maar kan niet vaak genoeg herhaald worden: zorg dat je echt weet wie je zelf bent, alleen dan kan je beter connecten met de ander. Personal branding-expert Nancy Poleon vergelijkt het met een auto: ,,Een auto kan er mooi uitzien van buiten, maar gaat alleen harder rijden als je weet dat alles onder de motorkap klopt.” Het start dus altijd van binnen. Wie ben je, wat wil je en wat maakt jou uniek?
Vanuit Qommunity hostte ik de masterclass Personal Branding en Nancy gaf daar concrete tips aan de hand van levenslessen van tien wereldberoemde artiesten waarmee zij vroeger werkte in de muziekindustrie. Hoe wil jij dat je overkomt als ondernemer, welke boodschap wil je communiceren aan mogelijke klanten? Op basis waarvan wil je überhaupt met een bepaalde klant samenwerken? Nancy’s tip hierbij is: draai het om en schrijf 5 dingen op die je irritant vindt aan mensen. Dan weet je daarna juist wél wat je belangrijk vindt en ook wellicht hoe jij gezien wilt worden. Straal dat vervolgens uit. Practice what you preach, zeggen ze niets voor niets, toch?
Vraag positieve feedback
Nu je vooral weet hoe je liever níet wilt overkomen op mensen, kun je nu voor jezelf nagaan hoe je dat wel zou willen. Je kan natuurlijk even zoeken naar de juiste woorden die bij je passen (bijvoorbeeld loyaal of transparant) en/of bepaalde kwaliteiten van je idool opschrijven ter inspiratie. Maar als je écht wilt weten waar mensen aan moeten denken als ze jouw naam horen, kun je dat ook even fact checken in je omgeving. Vraag tijdens de volgende lunch met je collega, moeder of beste vriend(in) wat volgens hen jouw persoonlijke kwaliteiten zijn. Dat gaat je helpen om in te zien waar je in uitblinkt. Deze positieve feedback is niet alleen vet leuk om te krijgen, maar geeft je ook mooie inzichten. Vergeet niet wat Pinterest zegt: focus on the good, so the goods get better!
Scoor een date
Als er iemand goed is in een eerste impactvolle indruk achterlaten, dan is het wel creatief ondernemer Ron Simpson, die onder meer The Avocado Show opzette. Hij snapt als geen ander dat personal branding een must is bij het runnen van een succesvolle business. Hij verwijst hiervoor naar deze bekende quote: 'Marketing is like asking someone out on a date. Branding is why they say yes'. Met jouw merk spreek je mensen aan op een bepaalde manier en dat zorgt ervoor dat iemand ‘ja’ zegt. Zorg wel voor een helder verhaal. ,,Zakelijk flirten is het allerleukste wat er is, maar let the past be the past en scoor één ding tegelijk”, aldus Ron. ,,Als ik jou in een club tegenkom, zal ik je ook niet in de eerste minuut vertellen dat ik ooit werkte bij Bacardi, feesten heb georganiseerd, een creative agency runde, een boek schreef, The Avocado Show begon en nu bezig ben met Skybox.” Precies. Focus.
Lees ook: Zo gaat Ron Simpson viraal met restaurant The Avocado Show
Life is a pitch
Hoe maak je dan zo’n kort impactvol verhaal? Zorg dat je gebruikt maakt van een pitch met een POR. Dat staat voor Probleem, Oplossing, Resultaat. Marije Fris van Great Communicators zegt dat ze vaak ziet dat veel ondernemers zich dus niet focussen op het Resultaat, maar op de Oplossing. Zij tipt: ,,Stap juist niet over het probleem heen, en voorkom die veelvoorkomende 'Solution vomit'’”. Dat ziet er in praktijk dus uit dat mensen vooral heel veel over hun oplossing (dienst, service of product) praten en daarbij het Probleem én het Resultaat vaak juist worden vergeten. Door het probleem goed te schetsen voor jouw gesprekspartner komt daarna de oplossing ook veel beter over. Logisch, niet?
Om je te inspireren met mijn POR-pitch: ,,Toen ik zelf ging freelancen als copywriter merkte ik dat het best wel eenzaam, onzeker en moeilijk is. Je moet ineens dingen doen waar je geen verstand van hebt, je bent je eigen sales-, marketing-, en finance-afdeling. Ik geloof dat ondernemen begint bij het hebben van een ijzersterk netwerk. Hieruit haal je kennis, klussen en die high-five die je af en toe nodig hebt. Daarom hebben Kiki en ik The Freelance Qommunity opgericht. We verbinden freelancers aan een netwerk van honderden gelijkgestemden door heel Nederland zodat ze zich never nooit meer eenzaam hoeven te voelen.” Deze heb ik echt getest in een lift, en hij werkt in 30 seconden!
Lees ook: Effectiever pitchen: in deze 5 stappen weet jij te overtuigen
How can I make this about me?
Zichtbaar zijn online en offline gaan tegenwoordig hand in hand. Als je maar content maakt die bij je past, en klopt bij je missie. Ik ben groot fan van de Amerikaanse marketinggoeroe Gary Vaynerchuk. Volgens hem is social content onmisbaar, mits je wel on point bent: 'Content is king, context is god'. Hij is online groot geworden door op zijn 31e te beginnen met vlogs over verschillende wijnen. Eerst keek er precies niemand, maar hij bleef posten en manieren uitproberen tot hij één van de invloedrijkste social experts is geworden die er bestaat. Het gaat erom dat je je bewust bent van wat je deelt en dit doet met de juiste tone of voice. Uiteindelijk praat je met jouw doelgroep. Kies je platform(s), respecteer deze en blijf lekker consistent. Keep learning by doing en blijf nieuwe mensen bereiken!