Blog Martin Hersman
Hoe vaak check jij je smartphone tijdens een presentatie?
'Nog geen tien jaar geleden had maar 35 procent van de Nederlanders een smartphone. Door dat device is onze manier van communiceren en concentreren de afgelopen tijd enorm veranderd. Of het beter is geworden, ik denk van niet', schrijft vitaliteits-expert en oud-topschaatser Martin Hersman in zijn eerste blog van 2023. Waarom niet en hoe het beter kan? Je leest het in deze blog.
Laatste update: 4 januari 2022 11:04

Hoe vaak en lang kijk jij op je smartphone? Foto: Shutterstock
Martin Hersman
Managing partner Lifeguard
Oud-topschaatser Martin Hersman is managing partner bij Lifeguard en is als vitaliteitsspecialist expertblogger bij De Ondernemer.
Ik werkte een kleine tien jaar terug bij NU.nl en wij deden er alles aan om mensen zo veel en zo vaak mogelijk per dag op de nieuwssite te laten kijken. Dat is toen goed gelukt. We hadden toen niet het idee dat mobiel internet zo groot zo worden. De hoofdredacteur maakte daar toen vaak grappen over, maar heeft gelijk gekregen. Een gemiddelde Nederlander pakt zijn telefoon 264 keer per dag op en een Amerikaan zelfs 344 keer per dag.
Hoe doe jij dat?
Kun jij je nog goed concentreren op een gesprek, een presentatie of email? Lukt het je om je aandacht te richten op een serie of een gesprek of merk je bij jezelf dat je tijdens zo’n moment de behoefte hebt om je telefoon te checken? Ik geef veel presentaties en het eerste dat ik mensen zie doen in een pauze is het checken van hun telefoon. Dat geeft jezelf en je brein geen rust. Dat kun je merken aan je brein, want je brein gaat ‘s nachts verwerken en grote kans dat jij er dan wakker van ligt.
De cijfers liegen er niet om. Sinds opkomst van de digitalisering is ons vermogen om ons echt te concentreren op een taak erop achteruitgegaan en is onze vaardigheid tot focussen nog korter dan die van een goudvis! Namelijk nog maar 8 seconden.
''Bij elke notificatie maakt je brein dopamine aan. En dat is verslavend. En waarom die blauwe vinkjes in WhatsApp?''
Voldoende tips om slimme neurosciencemarketing te omzeilen
Het wegleggen van een smartphone is verschrikkelijk moeilijk, maar ik verplicht mij er toe op gezette momenten en dat werkt. Er zijn voldoende tips om de slimme neurosciencemarketing te omzeilen. Waarom denk je dat meldingen van email en appjes je scherm invliegen en vaak met rode balletjes? Ons oerbrein reageert juist daarop, want bij elke notificatie maakt je brein dopamine aan. En dat is verslavend. En waarom die blauwe vinkjes in WhatsApp? Allemaal trucjes om ons beloningssysteem te voeden en het helpt je controleren. 'Waarom reageert hij nou niet?'
Waarom stip ik dit nu aan? Wanneer je terugkijkt op een verstreken jaar, kun je je vaak maar 3 tot 5 echt belangrijke momenten herinneren. Momenten waar je er met volle aandacht bij was en je het verschil kon maken in dat gesprek of dat moment. Of om je concurrent de baas te zijn of dat signaal op te pakken. Vaak weet je vooraf echt wel of een moment belangrijk kan worden.
Laten we elkaar vooral wat meer echte aandacht geven in 2023!
Lees ook: Hoe herken je een medewerker die onder (te veel) druk staat?