Podcast

Dit is de Troonrede van Nico Dijkshoorn

Op de twééde dinsdag van september sprak Nico Dijkshoorn alle ondernemers van Nederland toe tijdens de live uitzending van De Ondernemer op New Business Radio. Kijk en/of luister mee, naar zijn Troonrede. 'Het moet dit jaar gaan over eerlijkheid, beste ondernemers'.

Van onze redactie 8 september 2020

MyChannels Video ID: 167382

'Ik wil u leren begrijpen. Ik ga tweewekelijks in gevecht met mijn diepste angst: risico nemen. Ergens echt in geloven. Ik wil mijn ondernemers-cynisme proberen kwijt te raken.' Het is de uitleg van Nico Dijkshoorn zelve achter zijn tweewekelijkse (veelgelezen) blogs op deze website, en daar gaat-ie nu nóg verder in met zijn eigen Troonrede.

Dijkshoorn tipt: 'Denk goed na over de naam van je product'

,,Beste ondernemers, het is nu belangrijk om goed te luisteren”, begon Dijkshoorn zijn Troonrede. ,,Het is misschien wat kort door de bocht, maar we hebben vorig jaar wat steekjes laten vallen en nu wil ik verbetering zien. Ik heb een aantal tips en de eerste is: denk goed na over de naam van je product.”

Lees ook: Nico Dijkshoorn wil van 'ondernemers-cynisme' af (en begint hier)

'Het moet dit jaar gaan over eerlijkheid, beste ondernemers'

Nico Dijkshoorn zegt in zijn Troonrede onder meer: ,,Het moet dit jaar gaan over eerlijkheid. Laat alle creativiteit die u tijdens de coronacrisis hebt ontwikkeld voortaan de leidraad zijn van uw bedrijf. Ik heb restauranthouders adembenemende dingen zien doen. Sterrenkok Joris Bijdendijk, van restaurant Rijks, heb ik op een bezorgfiets dolblij door Amsterdam zien racen. Mijn dochter postte zielsgelukkig de foto's van zijn maaltijd."

,,Ik trad vrijdag op in Hilversum in De Vorstin en ze hadden met man en macht gewerkt om er voor 59 toeschouwers een prachtige avond van te maken. Ik hoop dat ondernemend Nederland midden in de barre tijd zijn kern heft gevoeld. Dat jullie, ondernemers, hebben gevoeld waarom je onderneemt. Omdat het in je zit en omdat je er gelukkig van wordt. En omdat je zes jetski's kan kopen."

,,Als er een betrouwbaar vaccin is en wij deze ziekte langzaam achter ons laten, zal er vanuit de ellende een nieuw elan ontstaan. Wie de bodem heeft geraakt en toch creatief blijft gaat de komende jaren hard oogsten,. Daar ben ik van overtuigd. Tenzij je een nieuw waterijsje ontwikkelt dat Crazy Corona Diplicker Deluxe heet. Het ga u goed'.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

MyChannels Video ID: 167382
Hart voor Zaken

Nina Kamp (The Nice Company) over leiderschap: 'Stap niet in een harnas het kantoor binnen'

Niemand maakte ze. Echte fruitijsjes. Daarom besloot ondernemer Nina Kamp ze te maken. Uit boosheid. Tien jaar later verkoopt The Nice Company jaarlijks 1,5 miljoen ijsjes, ook over de grens. ,,Met elkaar in verbinding blijven, is de randvoorwaarde van goed samenwerken'', vertelt Nina aan Cor Hospes in Hart voor Zaken.

Details
Droomstart

Lunch met de Droomstart-toppers van 2023: zo gaat het met de ondernemers

Vier jonge bedrijven. Twee halve finaleplekken. Één winnaar. Eerder dit jaar kon je luisteren naar een even inspirerende als spannende tweede reeks van de podcastserie Droomstart. Uiteindelijk ging het Brabantse fintechbedrijf FinBuddy aan de haal met de hoofdprijs. Maar ook mede-finalist Food for Skin en de andere net niet-winnaars Teazie en Contour Lab vielen met hun innovatieve businessplan in de smaak bij jury en luisteraars.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

Boekencast: wat vinden Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de vijf voorstellen uit 'Sander en de brug'?

Sander Schimmelpenninck heeft vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland in boekvorm uitgebracht: Sander en de brug. Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink hebben het gelezen. Hun nieuwe podcast.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Sander Hoeken (Infocaster): 'Het is niet meer economisch om een asshole te zijn'

In 2013 stond zijn bedrijf aan de rand van de afgrond. Zelfsturing bracht redding. Sander Hoeken van internetbedrijf Infocaster praat met Cor Hospes in Hart voor Zaken over het belang van feedback en psychologische veiligheid en waarom je met een purpose niet moet doorslaan.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details