Blog Tonie Broekhuijsen

'Ondanks een overheidsleger van propagandisten gaat het verrassend slecht met de communicatie met het volk'

Praten over coronaversoepelingen leidt niet tot versoepelingen. 21 wordt 28 april. En dan? Erik de Zwart twitterde gisteren: 'Heeft u dat ook? Dat gevoel dat u ongelooflijk in de maling wordt genomen?' Mediaspecialist Tonie Broekhuijsen blogt over de revival van psychedelica en de Haagse communicatieblunders. Zou er een verband tussen bestaan?

Tonie Broekhuijsen 12 april 2021

Persconferentie Rutte De Jonge december 1

Afgelopen week las ik in het NRC een bericht over de revival van psychedelica. Voor degenen van u die niet zo thuis zijn in de wereld van de geestverruimende middelen: het gaat hier om de verkoop en het gebruik van exotische truffels en plantenbrouwsels, zoals peyote, iboga, maar ook om middelen als LSD. Het zijn met name de wat hoger opgeleiden die het ‘trippen’ weer hebben ontdekt.

Nu heb ik begrip voor iedereen die in deze slowmotion-pandemie even de dekens over z’n hoofd wil trekken en de wereld wil buitensluiten. Dag na dag corona op de beeldbuis, laptop en smartphone, als gespreksonderwerp met de beeldbellers van het werk, de buren, je ouders die nog steeds niet zijn gevaccineerd en de hardhorende achterbuurvrouw die vanaf haar balkon voor de honderdste keer aan de achterbuurjongen vertelt dat zij toch echt al over de 70 is en tot een risicogroep behoort, en nog steeds geen uitnodiging tot vaccinatie heeft gehad.

U kunt zich vast voorstellen wat ik haar en haar balkon toewens.

En dan vergeet ik nog bijna de fantastische Fieldlab-evenementen te noemen, die aantonen dat de kans om besmet te raken met het virus in een theater met maatregelen net zo groot is als thuis. Ja, dat leest u goed.

Persoonlijk ben ik meer van de wijn dan van psychedelica, maar even je kop in het zand steken: ‘tuurlijk wel!

Met mate. Een keertje. En blijf in hemelsnaam alert.

Lees hier een van de eerdere blogs van Tonie Broekhuijsen: Ondernemers leveren, maar welke politici doen dat ook?

Kwalijker wordt het als dat vluchtgedrag, de inname van deze psychedelica, invloed gaat krijgen op je functioneren. Dan moet je echt gaan oppassen. Ik heb het opgezocht. Vergeetachtigheid, waanvoorstellingen en bij herhaling problemen op je werk krijgen horen bij de signalen die de buitenwacht dient op te pikken.

Ja, nu begint u zich echt zorgen te maken. En ik ook.

Laat ik man en paard noemen.

We leunen de laatste weken van deze coronacrisis op een demissionaire minister-president met geheugenproblemen en een demissionair minister die met clownsschoenen de pers probeert af te leiden van het incompetente geklungel van zijn ministerie. In deze treurige klucht worden we doodgeslagen met de inmiddels overbekende communicatiestrategie om het volk de informatie druppelsgewijs toe te dienen voor het begin van een persconferentie, zodat ‘men kan wennen’ en dit toneelstukje praktisch gezien volslagen overbodig wordt. Communicatie is een vak, schreef ik vorige keer al. En een van de belangrijkste regels is om je publiek serieus te nemen. Dat gevoel ontbeert steeds meer.

Als je dan bedenkt dat in Den Haag ruim 700 communicatiemedewerkers voor de verschillende ministeries werken, inclusief Rijksvoorlichtingsdienst (RVD), dan vraag je je inderdaad af wat ze in hemelsnaam uitvoeren.

Als je dan bedenkt dat in Den Haag ruim 700 communicatiemedewerkers voor de verschillende ministeries werken, inclusief Rijksvoorlichtingsdienst (RVD), dan vraag je je inderdaad af wat ze in hemelsnaam uitvoeren. Tijdens de regeerperiode van het demissionaire kabinet Rutte III is het aantal communicatiemedewerkers met ruim 10 procent toegenomen. Minister Hugo de Jonge spande de kroon door maar liefst 15 communicatiemedewerkers extra aan te nemen. Daarnaast huurde dit ministerie nog eens 9,5 FTE externe communicatiemedewerkers in voor campagnes over de zorg (ongetwijfeld de vrolijkerds die de Fieldlab-experimenten hebben bedacht! Goed gedaan, jongens!).

Ondanks dit leger van propagandisten gaat het verrassend slecht met de communicatie met het volk. Met al dat geblunder bij de formatie, de vaccinatie die niet op gang wil komen, de welles-nietes discussies over het opheffen van de coronamaatregelen ben ik bang dat dit hele leger inmiddels ook allemaal aan de drank of de psychedelische middelen is geraakt.

Je kunt wel een peloton voorlichters inhuren om een boodschap de wereld in te sturen: je moet ze toch echt zelf vertellen welke boodschap dat moet zijn. En dan is er nog zo’n elementaire regel: zeg wat je doet, en doe wat je zegt.

Je kunt wel een peloton voorlichters inhuren om een boodschap de wereld in te sturen: je moet ze toch echt zelf vertellen welke boodschap dat moet zijn. En dan is er nog zo’n elementaire regel: zeg wat je doet, en doe wat je zegt. Dat omstandigheden veranderen, begrijpt iedereen. Maar zo lichtzinnig omgaan met de hoop en verwachting van een groot deel van de bevolking, zoals afgelopen week tentoongesteld, grenst aan cynisme, arrogantie en lichtzinnigheid. Iemand nog een pilletje LSD?

Want verder… verder gebeurt er niets. Het prikken vordert slechts mondjesmaat. Zelftesters kunnen zichzelf testen, maar de uitslag zegt eigenlijk niets. De discussies over AstraZeneca, Janssen, Pfizer, Spoetnik en hoe-ze-ook-mogen heten, inclusief alle bijwerkingen, worden bijna lusteloos in de media uitgevochten. En de tweedeling in de samenleving tussen hen die elke maand met een gerust hart hun salaris overgemaakt zien worden, en zij die hun reserves op de bank tot op de bodem hebben opgegeten, afhankelijk worden van crediteuren, goedgeefse familie, crowdfundingsacties, voedselbank en andere barmhartigheid, wordt groter en groter en groter.

Als het allemaal niet zo ongelooflijk treurig zou zijn, zou je er – met een glaasje wijn of van mijn part een hallucinerend truffeltje - bijna om kunnen lachen.

Propaganda Tonie Broekhuijsen

Tonie Broekhuijsen

Mediaspecialist

Mediaspecialist Tonie Broekhuijsen vertaalde de klassieke communicatiebijbel Propaganda van Edward Bernays naar het Nederlands, en voorzag het van een uitgebreid voorwoord. Het boek is te bestellen bij onder meer de webshop van De Ondernemer via deze link.

Alle expertblogs op deondernemer.nl worden op persoonlijke titel gepubliceerd. De standpunten en meningen van de expertbloggers komen niet noodzakelijk overeen met die van De Ondernemer.